Fra stykkevis og delt – til helhet?
Det blir for snevert når enkelte kun fokuserer på OPS eller ikke - som utfordringen for utbygging av samferdsel her i landet. Like viktig er organiseringen av planarbeidet og etatene som har ansvaret! Nasjonal Transportplan (NTP) skulle være virkemiddelet for å planlegge transportformene i sammenheng og legge til rette for helhetlige løsninger i forkant av samfunnsutviklingen. Det har vi ikke oppnådd!
Fortsatt har vi en stykkevis og delt planlegging, gjennomføring, finansiering og organisering av transportpolitikken i Norge -koblet fra annen samfunnsplanlegging. Vi har 4 ulike etater som planlegger, bygger ut og vedlikeholder hver sin transportform (vei, jernbane, havner, flyplasser), og to departement som har ansvaret. Vi vedtar og finansierer utbygging av vei og jernbane med små strekninger av gangen – stykkevis og delt. Det er en lang og omstendelig planprosess for samferdselsprosjekter før de blir prioritert inn i NTP, og det er ingen garanti for at de blir gjennomført. Vi har behov for en TransportReform i Norge!
En slik transportreform må ha som mål at Nasjonal Transportplan blir det overordnede styringsdokumentet for et sammenhengende transport- og logistikknett som tjener samfunnsutviklingen i Norge, slik den var tenkt å være. Og vi må sørge for at den blir gjennomført som vedtatt.
Det er spesielt tre ting som er viktige for å komme dit.
For det første må de 4 etatene som har ansvar for samferdsel slås sammen til en transportetat med en ledelse, og havner og farleder bør overføres til samferdselsdepartementet. Det er nødvendig å samle kompetansen og få en felles ledelse med et klart ansvar for planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av hele transportsystemet i Norge.
For det andre: I dag legger etatene fram sine sektorvise planforslag i ett dokument og ansvaret for koordineringen av NTP er lagt til Veidirektoratet. Stortingsmeldingen Nasjonal Transportplan, som er Stortingets beslutningsgrunnlag, utarbeides i Samferdselsdepartementet. Forut for at disse dokumentene utarbeides er det lagt ned flere år med planarbeid i kommunene og fylkene sammen med den enkelte etat, med konseptvalgutredninger og kvalitetssikring av disse (KVU, KS1 og KS2). Dette planarbeidet må effektiviseres på alle plan og plankompetansen samles og suppleres med samfunnsplanleggere. Ansvaret bør samles ett sted enten i en felles transportetat, eller i et eget Transportplanleggingssekretariat i Samferdselsdepartement.
For det tredje må vi i langt større grad enn i dag se transportformene i sammenheng når vi planlegger og bygger ut slik at vi får en sammenhengende infrastruktur for tog, bil, båt og fly. Med en stykkevis og delt utbyggingstakt som i dag, får vi ikke de effektene av en investering som vi kunne ved å bygge ut infrastrukturen sammenhengende. Finansdepartementet har igangsatt en gjennomgang av kost-/nytte-analysene som ligger til grunn for prosjektene, og plansystemet med konseptvalgutredninger og kvalitetssikringer før et prosjekt blir prioritert. Vi har fått vedtatt 3 større prosjekter med prosjektfinansiering. Det er bra! Men det er på tide å se på organiseringen av dette viktige området på nytt, og utvide prosjektfinansiering til flere prosjekter. Dette krever en annen planlegging, og en annen behandlingsmåte av samferdselsprosjekter i politiske organer, med bindende vedtak og finansiering av hele prosjekter, ikke parsellvise vedtak og finansiering gjennom de årlige budsjetter slik vi stort sett gjør i dag. Dette er blant forslagene landsmøtet i AP skal drøfte til helgen.
Mest lest
Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm
Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.
Hanna Skotheim
Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen
Jan-Erik Østlie
Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen
UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.
Alf Ragnar Olsen
Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde
VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.
Håvard Sæbø
Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn
Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.
Anne Myklebust Odland
Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til
LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.
Håvard Sæbø
Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke
Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.
Colourbox
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar
SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.
Nina Hanssen
Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt
– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.
Werner Juvik
Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp
NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.
Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem
Her er den nye lønna til industriarbeiderne
KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.
Knut Viggen
Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog
Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken
Krister Sørbø, VG/NTB
Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før
Per Flakstad
Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai
PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).
Ylva Seiff Berge
Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer
OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.
Arkivfoto: Erlend Angelo
Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere
SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.
Tormod Ytrehus
Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig
FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.
Ole Palmstrøm
Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes
Kronikk
Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken.
Colourbox