JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kineserne kommer!

Snart kan vi vente råbillige kinesere på norske arbeidsplasser. Det har EU bestemt. De er allerede i Polen og lager vei i vellinga.



31.05.2011
10:56
16.12.2013 16:17

nina.sandaas@lomedia.no

Polen er det første EU-landet som har åpnet opp for kinesiske vei- og anleggsfirmaer. I disse dager bygges 5 mil av en ny motorvei mellom Warszawa og Berlin av 500 flittige kinesere. Veien må stå ferdig til fotball-VM i 2012, så det haster.

Byggingen finansieres delvis av støttemidler fra EUs strukturfond og av et lån fra den Europeiske Investeringsbanken. Oppdraget med å bygge motorveien ble tildelt det kinesiske statlige byggekonsernet COVEC av det polske generaldirektoratet for riks- og motorveier.

I konkurranse med europeiske anleggsentreprenører lå anbudsprisen fra det kinesiske firmaet mer enn 50 prosent under prisanslaget fra oppdragsgiver. Det lå mer enn en tredel under anbudet med nest lavest pris. Kineserne bygger 50 kilometer motorvei for 319 millioner euro, som er omlag 2,5 milliarder kroner. Det kan man si er mye vei for kronene!

I januar kom 500 kinesere til Polen og selve anleggsarbeidet startet. Ifølge nyhetsbyrået AFP kommer ytterligere en pulje på 300 en av de nærmeste dagene.

Europeiske parlamentarikere, først og fremst polske, har reagert på at veibyggingen er utrolig rimelig og åpenbart subsidiert av den kinesiske staten. En rekke polske firmaer har nektet å arbeide som underentreprenører for COVEC. De har følt seg presset på prisen. Paradoksalt nok er det polakkene som nå føler seg utsatt for sosial dumping.

De kinesiske anleggsarbeiderne er likevel kommet for å bli i Europa. Det bestemte Europa-parlamentet for to måneder siden. 311 stemte for. 216 var mot. 209 var ikke til stede i salen under avstemningen. Her vedtok de nye regler som skal gjøre det lettere for kinesiske firmaer å ta oppdrag i EU-området.

19. mai ble veiarbeidet stoppet da én av de polske underentreprenørene ikke hadde fått betaling for utleie av sine anleggsmaskiner. COVECs sjef fløy til Polen for å løse problemet. Han skal ha lovet å ordne opp og betale før siste mai, samtidig som han ga løfter om at framdriften må økes. Det ble også gjort noen dager før fristen i dag, men anleggsarbeidet lå nede en hel uke og nå trengs det enda flere veiarbeidere. De polske anleggsentreprenørenes forening mener at Covec garantert vil tape penger på prosjektet. Firmaet gjør dette for å få gode referanser i andre offentlige anbudsrunder i EU, og siden Covec er statlig kan tapet dekkes av den kinesiske staten, framholder anleggsentreprenørenes leder, Wojciech Milusi, til AFP.

Covec sier de kan bygge en kilometer motorvei for 6,6 millioner euro (om lag 52 millioner kroner). Så jobber også deres armé av arbeidere i 12-timers skift, dag og natt, hver dag i uka. Mat tilberedt av kinesiske kokker får de servert ved anleggsplassen. Sover gjør de i en skole som Covec har leid i nabolaget. En av arbeiderne forklarerer at han ikke trenger penger i Polen og ikke vet hvor mye han vil tjene på jobben han gjør. Lønningene blir sendt direkte hjem til Kina.

I Norge har det kostet 640 millioner kroner å bygge 2 kilometer motorvei langs E6 i Østfold, altså 320 millioner for en kilometer.

Hva skjer den dagen Covec legger inn anbud på et av de kommende vei- eller banebyggene i Norge? Ett er sikkert: kineserne har god kompetanse på anleggsarbeid. Slike anbudskonkurranser reguleres av lov og forskrift om offentlige anskaffelser, og følger EUs regelverk. Entreprenøren er som regel den som legger inn lavest anbud. Vedkommende kan være norsk, svensk, tysk eller nå også kinesisk.

Sammenlign 320 millioner kroner med de 52 millionene Covec opererer med, så er det bankers at kineserne er anbudsvinnere, selv om de skulle ta mye mer betalt enn i Polen. Hvem skal følge opp lønns- og arbeidsvilkår for kinesere som bygger ny bane for lyntog over Dovre eller Hardangervidda og ikke en gang vet hva de vil motta i lønn? Fagbevegelsen og Arbeidstilsynets kontrollører vil få hendene mer enn fulle, og det som pent kalles «en utfordring».

Om ikke annet har de som snakker kinesisk en stor framtid.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.05.2011
10:56
16.12.2013 16:17



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker