JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kineserne kommer!

Snart kan vi vente råbillige kinesere på norske arbeidsplasser. Det har EU bestemt. De er allerede i Polen og lager vei i vellinga.



31.05.2011
10:56
16.12.2013 16:17

nina.sandaas@lomedia.no

Polen er det første EU-landet som har åpnet opp for kinesiske vei- og anleggsfirmaer. I disse dager bygges 5 mil av en ny motorvei mellom Warszawa og Berlin av 500 flittige kinesere. Veien må stå ferdig til fotball-VM i 2012, så det haster.

Byggingen finansieres delvis av støttemidler fra EUs strukturfond og av et lån fra den Europeiske Investeringsbanken. Oppdraget med å bygge motorveien ble tildelt det kinesiske statlige byggekonsernet COVEC av det polske generaldirektoratet for riks- og motorveier.

I konkurranse med europeiske anleggsentreprenører lå anbudsprisen fra det kinesiske firmaet mer enn 50 prosent under prisanslaget fra oppdragsgiver. Det lå mer enn en tredel under anbudet med nest lavest pris. Kineserne bygger 50 kilometer motorvei for 319 millioner euro, som er omlag 2,5 milliarder kroner. Det kan man si er mye vei for kronene!

I januar kom 500 kinesere til Polen og selve anleggsarbeidet startet. Ifølge nyhetsbyrået AFP kommer ytterligere en pulje på 300 en av de nærmeste dagene.

Europeiske parlamentarikere, først og fremst polske, har reagert på at veibyggingen er utrolig rimelig og åpenbart subsidiert av den kinesiske staten. En rekke polske firmaer har nektet å arbeide som underentreprenører for COVEC. De har følt seg presset på prisen. Paradoksalt nok er det polakkene som nå føler seg utsatt for sosial dumping.

De kinesiske anleggsarbeiderne er likevel kommet for å bli i Europa. Det bestemte Europa-parlamentet for to måneder siden. 311 stemte for. 216 var mot. 209 var ikke til stede i salen under avstemningen. Her vedtok de nye regler som skal gjøre det lettere for kinesiske firmaer å ta oppdrag i EU-området.

19. mai ble veiarbeidet stoppet da én av de polske underentreprenørene ikke hadde fått betaling for utleie av sine anleggsmaskiner. COVECs sjef fløy til Polen for å løse problemet. Han skal ha lovet å ordne opp og betale før siste mai, samtidig som han ga løfter om at framdriften må økes. Det ble også gjort noen dager før fristen i dag, men anleggsarbeidet lå nede en hel uke og nå trengs det enda flere veiarbeidere. De polske anleggsentreprenørenes forening mener at Covec garantert vil tape penger på prosjektet. Firmaet gjør dette for å få gode referanser i andre offentlige anbudsrunder i EU, og siden Covec er statlig kan tapet dekkes av den kinesiske staten, framholder anleggsentreprenørenes leder, Wojciech Milusi, til AFP.

Covec sier de kan bygge en kilometer motorvei for 6,6 millioner euro (om lag 52 millioner kroner). Så jobber også deres armé av arbeidere i 12-timers skift, dag og natt, hver dag i uka. Mat tilberedt av kinesiske kokker får de servert ved anleggsplassen. Sover gjør de i en skole som Covec har leid i nabolaget. En av arbeiderne forklarerer at han ikke trenger penger i Polen og ikke vet hvor mye han vil tjene på jobben han gjør. Lønningene blir sendt direkte hjem til Kina.

I Norge har det kostet 640 millioner kroner å bygge 2 kilometer motorvei langs E6 i Østfold, altså 320 millioner for en kilometer.

Hva skjer den dagen Covec legger inn anbud på et av de kommende vei- eller banebyggene i Norge? Ett er sikkert: kineserne har god kompetanse på anleggsarbeid. Slike anbudskonkurranser reguleres av lov og forskrift om offentlige anskaffelser, og følger EUs regelverk. Entreprenøren er som regel den som legger inn lavest anbud. Vedkommende kan være norsk, svensk, tysk eller nå også kinesisk.

Sammenlign 320 millioner kroner med de 52 millionene Covec opererer med, så er det bankers at kineserne er anbudsvinnere, selv om de skulle ta mye mer betalt enn i Polen. Hvem skal følge opp lønns- og arbeidsvilkår for kinesere som bygger ny bane for lyntog over Dovre eller Hardangervidda og ikke en gang vet hva de vil motta i lønn? Fagbevegelsen og Arbeidstilsynets kontrollører vil få hendene mer enn fulle, og det som pent kalles «en utfordring».

Om ikke annet har de som snakker kinesisk en stor framtid.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.05.2011
10:56
16.12.2013 16:17



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder