– Bilister bør EU-kontrolleres
Bilisters kunnskaper om førstehjelp bør også kontrolleres, på lik linje med biler som må på EU-kontroll, mener Åslaug Haga.
runar.norstad@anb.no
Bakgrunnen for utspillet til Haga er en undersøkelse som viser at kun en av ti føler seg svært trygge på hva de skal gjøre for å redde liv ved trafikkulykker.
Halvparten av befolkningen er usikre på hva de skal gjøre om de er førstemann til et ulykkessted, viser undersøkelsen analyseinstituttet YouGov har utført for Norsk Luftambulanse.
– Et nedslående resultat. Dårlige kunnskaper kan koste liv unødvendig, hevder generalsekretær Åslaug Haga i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
– De første minuttene etter en ulykke kan være helt avgjørende for utfallet for den som er skadet. Din kunnskap kan være forskjellen på liv og død, sier den tidligere Sp-politikeren.
– Må friskes opp
Den tidligere Sp-lederen, stasråden og stortingsrepresentanten mener det bør vurderes om det skal være en ordning med oppfriskning av førstehjelpskunnskapene tilsvarende den som er for bil som skal til periodisk kjøretøykontroll, ofte omtalt som EU-kontroll.
– Både veitrafikk og kjøretøy er omfattende regulert. Blant annet skal biler inn til periodisk kjøretøykontroll hvert annet år. Trening på livreddende førstehjelp må også gjentas for å friske opp kunnskapene på området, sier Haga.
Og om ikke det blir et krav, så bør det i alle fall legges til rette for at den enkelte skal få mulighet til å tilegne seg den livsviktige kunnskapen.
– God samfunnsøkonomi
Mangelen på kunnskaper viser at det må legges betydelig større ressurser og innsats i å lære befolkningen enkel, livreddende førstehjelp, mener Haga.
– Opplæringen i førstehjelp er nevnt i rammeplanen for grunnskolen, men dette er ikke nok. I skolen bør det være et systematisk og kvalitetsmessig godt opplegg for læring.
Åslaug Haga sier at Norsk Luftambulanse har tatt initiativ til en felles innsats for bedre opplæring i skolen.
– Vi er flere sentrale organisasjoner som går sammen om dette.
Førstehjelp inngår også som en del av trafikalt grunnkurs, i førerkortopplæringen. Også her må det settes inn større ressurser, mener Haga.
– Like selvfølgelig som å lære seg å ferdes trygt i trafikken, bør det være å lære livreddende førstehjelp. Målet med færrest mulig drepte og skadde i trafikken innebærer også en økning i førstehjelpskunnskapene hos befolkningen.
Ansvaret for å lære seg førstehjelp ligger først og fremst hos hver enkelt, understreker Åslaug Haga.
– Vi håper flere er seg ansvaret bevisst, myndighetene bør også ta større ansvar enn i dag. Alt tyder på at det vil være meget god samfunnsøkonomi.
Sikre-varsle-puste
Norsk Luftambulanse gjennomfører nå en kommunikasjonskampanje som handler om «De viktigste minuttene; de avgjørende minuttene» i kampen om å redde mennesker som befinner seg i kritiske situasjoner. Anbefalingen er at man først skal sikre åstedet for å forhindre at flere blir skadet, så varsle medisinsk nødtelefon (113) og deretter sikre at ofre puster. Deretter bør man hindre varmetap og stanse ytre blødninger.
– Sikre-varsle-puste kan fungere som en huskeregel i en krisesituasjon. Men vi vil sterkt anbefale alle om jevnlig å gå på førstehjelpskurs, sier Åslaug Haga. (ANB)
1. Sikre skadestedet og sørg for egen sikkerhet config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Ta på deg refleksvesten som du skal ha liggende i bilen config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Skaff deg rask oversikt og vurder situasjonen config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Plasser egen bil i god avstand fra de involverte kjøretøyene slik at brannvesen og ambulanse får plass til sine kjøretøy config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Sett ut varseltrekanter i begge fartsretninger (helst 150 m unna) – få om mulig noen andre til å gjøre dette config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Skru av tenningen på bilene og hindre at noen røyker i området
2. Varsle medisinsk nødtelefon (113) så raskt som mulig config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Om mulig bør du holde kontinuerlig kontakt med 113-operatøren config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Dersom samtalen brytes, ring raskt opp igjen config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Hvis dårlig batteri (eller samtale fra fasttelefon), bør du oppgi ett eller flere telefonnumre som operatøren kan ringe deg opp på i ettertid
3. Hold frie luftveier på bevisstløse config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Løft opp hodet til normal stilling og hold det stødig config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Lytt etter pust (unngå å gå mellom en ikke utløst airbag og pasienten) config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Om nødvendig, forsøk å trekke underkjeven frem med fingrene – dette gjøre det mulig for luft å passere samtidig som det stabile grepet gjør at eventuelle nakkeskader skånes config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Bevisstløse som ikke er inne i et vrak bør legges i sideleie – pass da på å bevege hodet, nakke og rygg som en enhet config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Kontroller at pasienten puster, og sjekk regelmessig at luftveiene holdes frie config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Forsøk å fjerne væske og fremmedlegemer fra munn og svelg
4. Hindre varmetap og stans ytre blødninger config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Forebygge varmetap – legg tepper, klær eller bobleplast over, og hvis mulig også under den skadede for å hindre varmetap config.properties config.properties~ dump-articles.sh modules README.md test2.txt test.txt Legg trykkbandasje eller direkte trykk på store blødende sår – bruk om mulig hansker (Kilde: Norsk Luftambulanse) (ANB)
Mest lest
TØFF MEKLING: Egil André Aas og resten av forhandlingsdelegasjonene kom ikke i mål før 18 etter den fastsatte fristen. Tidsbruken ga et lønnsoppgjør med lav- og likelønnsprofil.
Ole Palmstrøm
Blir ikke streik i staten: Her er den nye lønna til de ansatte
LO-leder Peggy Hessen Følsviks nye lønn er på 1 473 066 kroner.
Jan-Erik Østlie
Ny lønn for LO-ledelsen – se hva de tjener
VIRKET INTERESSANT: Denne annonsen vekket interesse hos Carina Gundersen. Men etter hvert som kommunikasjonen med utleieren skred fram, ble hun mer og mer skeptisk.
Privat/skjermgrabb fra facebook-annonse
Carina fant drømmeleiligheten på Facebook, men så ba utleier om noe som fikk henne til å tvile
Håkon Mosvold Larsen / NTB
Kommuneansatte har fått ny lønn – men lærerne varsler streik
LÆRES IKKE PÅ EN DAG: Det tar år å opparbeide seg kompetansen og kunnskapen som trengs for å lage delene til turbinene. Roar Sandmoen begynte i bedriften som lærling 16 år gammel i 1979. Han vet hva som skal til.
Håvard Sæbø
Dette verkstedet kan bidra til å løse strømkrisa: – Men da må politikerne satse på vannkraft
I mars hvert år kan det drysse bonus over Jonny Meland i Hydro.
Martin Guttormsen Slørdal
Er Jonny feilfri på jobb, kan han få en månedslønn i bonus
UNØDIG DELTIDSBRUK?: Teknikmagasinet er ikke på linje med regjeringens ønsker om høyere stillingsbrøk i sine siste annonser. Bildet er tatt utenfor en annen filial enn den som er omtalt i saken.
André Kjernsli
Stillingsannonse på én prosent sjokkerer fagbevegelsen
Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.
Per Flakstad
Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav
Eirik Dahl Viggen
Mekling på overtid i staten: – Det er jævlig vanskelig
Didrik Gjerde
Hvem må «betale» for gratis frakt? – Disse folkene kjører for knapper og glansbilder
KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.
Eirik Dahl Viggen
Statsansatte venter på meklinga: – Vi er streikeklare
Fagforbundets leder Mette Nord og Fellesorganisasjonens leder Mimmi Kvisvik er ferdige med årets kommuneoppgjør mot motparten KS.
Per Flakstad
Kronetillegg til alle og bedre betaling for turnus. Dette er den nye lønna for kommuneansatte
Colourbox
Tøffe krav fra bryggeribransjen: Nær 900 kan gå ut i streik
Debatt
Om det er ønskelig å holde inflasjonen nede bør man ikke gjennomføre tiltak som rammer arbeiderklassen, skriver Erik J. Jørgensen. (Illustrasjonsfoto)
Brian Cliff Olguin
«Når er det arbeiderklassens tur til å kjenne på at økonomien går godt?» spør tømrerlærling Erik
FASTLÅST: Lønnsoppgjøret i Spordrift kom ikke lengre enn til forhandlinger om arbeidstid. Nå må Riksmekleren se om det partene kan bli enige. (Illustrasjonsfoto)
Morten Hansen
Jernbaneansatte bryter forhandlingene – kom ikke lenger enn til arbeidstid
MANGE VERV: Randi Arntsen er renholder i Kvikk Renhold, og gjør til daglig rent i en anleggsbedrift knyttet til Industriparken i Mo i Rana. Hun er også sterkt engasjert i fagbevegelsen.
Jan-Erik Østlie
Da Randi ble tillitsvalgt så hun at ikke alle renholdere hadde det like bra på jobb som henne
Kommentar
Næringsminister Jan Christian Vestre lover nye retningslinjer for lederlønn i statlige selskaper.
Jan-Erik Østlie
«Det blir usolidarisk når statlige selskaper gir toppledere pensjoner vi andre bare kan drømme om»
Stortingsrepresentant Torbjørn Vereide (Ap) mener renholdere må få muligheten til å jobbe «vanlig» arbeidstid.
Helge Rønning Birkelund
Renholderne må få jobbe samtidig som folk flest, ønsker Ap-politiker
ØNSKER TRYGGERE PENSJON: Barne- og ungdomsarbeider Josefine Weiby Koller ønsker seg et tryggere, mer forutsigbart og mer rettferdig pensjonssystem.
Ole Martin Wold
Josefine må jobbe til hun er 68 for å få pensjon som tilsvarer 2/3 av lønna: – Det er lenge å jobbe i barnehage
Alf Ragnar Olsen