JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mye å spare med el-taxi

Nye, store elbiler utfordrer de «gamle» drosjebilene. Og drosjeeiere kan spare inntil 70.000 kroner i året på å kjøre elektrisk.



18.08.2011
10:23
16.12.2013 16:42

runar.norstad@anb.no

Grønn Bil har sammen med Norges Taxiforbund sammenlignet elbilen Nissan Leaf med typiske drosjebiler som Mercedes B- og E-klasse, basert på en årlig kjørelengde på 70.000 kilometer i året over tre år. I forhold til en Mercedes B-klasse, kan en drosjeeier i Oslo spare 21.000 kroner i året. Sammenlignet med en større Mercedes E-klasse, kan besparelsen være hele 70.000 kroner per år.

– Det kommer stadig nye elbiler på markedet. Blant disse er Nissan Leaf, som er stor nok til å kunne fungere som drosje, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil i en pressemelding.

– Elbilen gir store besparelser på drivstoff og vedlikehold i forhold til en tradisjonell bil, fortsetter han.

Spis – og lad

Større elbiler, kombinert med den pågående utbygging av hurtigladere for elbil, gjør det mulig å kjøre elektrisk drosje uten å bekymre seg for plassmangel eller strømmangel, mener Hannisdahl.

– Det vil ved utgangen av 2011 være anslagsvis 30 hurtigladere for elbil i Norge, i hovedsak i og rundt storbyene. Disse gjør det mulig for drosjesjåfører å lade bilen for eksempel mens man spiser. Dermed unngår man å gå glipp av turer som følge av tomt batteri, sier Ole Henrik Hannisdahl. Han får støtte av utredningssjef Jørn Berthelsen i Norges Taxiforbund.

– Bedre tilrettelegging vil senke barrieren for drosjeeiere å bytte til elbil, sier Berthelsen.

– Spennende nisje

Det er fortsatt usikkerhet knyttet til eltaxier, slik som batterilevetid og restverdi. Ladetid utover 30 minutter er også kritisk for produktiviteten ved det enkelte skift, mener Taxiforbundet.

– Stadig flere hybrider i dagens drosjetrafikk viser likevel at utøverne søker miljøvennlige løsninger. Vi har lite erfaring med eltaxier, men tror de kan bli en spennende nisje i drosjenæringen fremover. Når vi kan plugge inn bilen på holdeplass, holder vi varmen med strøm på vinterstid og unngår unødvendig tomgangskjøring, sier Jørn Berthelsen

– Flere elektriske drosjer gir bedre byluft og stillere bymiljøer, noe som kommer alle til gode. I tillegg reduseres CO2-utslippene, sier Ole Henrik Hannisdahl.

Grønn Bil, et prosjekt eid av Energi Norge, understreker at det til gjengjeld forventes et relativt høyt verditap på elbilen. Den overordnede målsetningen til Grønn Bil er å øke innfasingstakten av ladbare biler slik at det i 2020 er minst 200.000 slike biler på norske veier. (ANB)

Følgende beregninger og forutsetninger er tatt ved å sammenligne elbilen Nissan Leaf med drosjebiler som Mercedes B- og E-klasse:

Bilen står stille (minst) 8 timer sammenhengende per dag slik at bilen får en full-lading per dag fra normal stikkontakt. I tillegg forutsettes det én hurtiglading per dag

Vi avskriver Leaf 100 prosent på 3 år, slik at vi tar høyde for en viss risikopremie

Vi tenker oss at bilen kjører i Oslo, i et kjøremønster som gir makspris i bomringen

Innkjøpspris for alle bilene er basert på listepris – altså uten vinterdekk, leverings- og registreringsomkostninger

Det er å forvente at elbilen mot slutten av 3-årsperioden vil ha kortere rekkevidde enn da den var ny (Kilde: Grønn Bil/Norges Taxiforbund)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.08.2011
10:23
16.12.2013 16:42



Mest lest

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Lønnstillegg og sykepenger i hotell og restaurant: Nå skal medlemmene bestemme om oppgjøret er godt nok

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?


Flere saker