JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Har fått nok av bompenger

Med 51 bompengeprosjekter, 165 innkrevningspunkter og 5,6 milliarder bompengekroner, har Bård Hoksrud fått nok. Sjekk hvor mye din lokale bomstasjon henter av inntekter her!



19.08.2011
08:04
16.12.2013 16:42

thomas.hildonen@anb.no

Frps andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité går nå til det skritt å foreslå folkeavstemning om bompengefinansiering av veiprosjekter.

– Ved å gjennomføre folkeavstemninger om bompengespørsmål, vil også den enkelte borgers stemme bli hørt – og man vil kunne oppleve at man har større medbestemmelsesrett når viktige saker skal avgjøres. Man kan påvirke ikke bare gjennom valg hvert annet år, men også når avgiftskåte politikere i den enkelte kommune vurderer å flå bilistene for å få realisert et kanskje mangeårig og særdeles nødvendig veiprosjekt, sier Hoksrud til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Bompenger landet rundt

Samtlige fylker i Norge kjører på med bompenger, viser den ferskeste dokumentasjonen som foreligger fra Samferdselsdepartementet. Østfold har flest med ni innkrevningspunkter og tre bompengeprosjekter viser tallene fra 2009, mens Akershus (ekskl. Bærum) har fire innkrevingspunkter og tre bompengeprosjekter. Oslo (inkl. Bærum) har hele 30 innkrevingspunkter i ett bompengeprosjekt.

Den mest lønnsomme er ikke overraskende «Hovedvegutbyggingen Oslo/Akershus» som dro inn 1,878 milliarder kroner i netto inntekter.

Ifølge Frp tok regjeringen totalt inn 5,6 milliarder kroner i bompenger, hvorav netto inntekter utgjorde 4,6 milliarder kroner.

– Mange kommuner har indirekte og under press godtatt bompenger, og det er viktig at man skjerper tonen overfor kommunene – selv om det uansett er Stortinget som har siste ord når det gjelder å opprette nye bompengeprosjekter, sier politikeren.

– I perioden 2010-2019 går de rødgrønne inn for 60 milliarder kroner, pluss renter og innkrevningskostnader, i bompenger på riksveiene. I tillegg blir det et ukjent antall milliarder kroner i bompenger på de 17.150 kilometer med dårlig vedlikeholdte riksveier som regjeringen har overført til fylkene, legger han til.

– Bilistene største melkeku

Bård Hoksrud mener bilistene er den største melkekua i den norske stat, og peker på at staten tar inn rundt 50 milliarder kroner årlig i bilrelaterte avgifter.

– Av dette brukes det bare en brøkdel for å bedre norsk infrastruktur. I tillegg kommer også bompengeinntektene på snaut seks milliarder kroner. Gjennom den rødgrønne regjeringens tid har bompengeinntektene økt med 30 prosent, hevder han.

Porsgrunn-mannen mener at også at avgiftene rundt bompenger er usolidariske.

– Det rammer de som har minst fra før. Høytlønte vil alltids ha råd til å passere bommene, mens det for en trygdemottaker eller minstepensjonist vil være en forholdsmessig mye større andel av deres penger som vil måtte brukes på dette.

Frp er også mot rushtidavgifter og annen veiprising, og vil avsette 300 milliarder kroner i et infrastrukturfond for å sikre forutsigbar finansiering.

– Det kreves et stort økonomisk løft for å få stamveinettet opp til god standard. Bilistene betaler 3,5 ganger mer i bilavgifter, drivstoffavgifter og bompenger enn det staten bruker på vei, avrunder Hoksrud. (ANB)

FAKTA: Bompengeinntekter 2009

*) Bompengeinnkrevingen startes opp eller første innrapportering skjer etter 2009.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.08.2011
08:04
16.12.2013 16:42



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Sju av ti mener rike nordmenn skatter for lite: – Et veldig kraftig signal, sier SV-lederen

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt


Flere saker