JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Bør samarbeide med Spania

Hallgeir Langeland mener Norge bør samarbeide med Spania når det kommer til lyntog. Men spedisjonsfirmaene er lunkne til lyntog.



23.08.2011
16:32
16.12.2013 16:44

De største spedisjonsfirmaene i Norge tror ikke at lyntog vil føre til noen stor overgang av gods fra vei til bane, selv med en hastighet på nærmere 300 kilometer i timen.

Dette opplyste utredningsleder Tom Stillesby tirsdag under SVs bredt anlagte seminar om bygging av lyntog i Norge. Stillesby leder regjeringens høyhastighetsutredning, der fem korridorer for lyntog analyseres.

– Det de sier nå, er at avstand og reisetid ikke er avgjørende for deres valg av jernbane eller transport på vei. Punktligheten er helt avgjørende, og den er lettere å beregne med bil enn med tog. Selv ikke med et kutt i reisetiden på 60 prosent vil de flytte særlig mye over, sier Stillesby.

Han synes ikke tallene er oppløftende, men legger til at uttalelsene gir et «øyeblikksbilde», og at oppfatningen kan endre seg, for eksempel hvis godstrafikken øker så mye at det blir fullt på veiene. Det er også mulig med avgiftspolitiske grep for å gjøre bane mer attraktivt.

Problemer i kø

Miljø- og kostnadsgevinsten ved å få mer gods over på jernbane er bare ett av uhyre mange problemkomplekser som investering i høyhastighetstog byr på i Norge. Landbruksinteresser teller også tungt, da inngrepene kan bli store. Tallrike lokale myndigheter og instanser skal tas med i prosessen. Utvalget har 2024 som et mulig oppstartsår.

Stillesby og hans utvalg har holdt på i 12 måneder og har seks igjen før rapporten skal overleveres 1. februar 2012. Deretter skal saken på høring før regjeringen utarbeider en stortingsmelding våren 2013.

Utvalget sjonglerer med ulike modeller, der den mest utfordrende er lyntog på 330 kilometer i timen og åpning for godstrafikk i samme trasé. En alternativ modell er en ny trasé for fart opp til 250 kilometer, som er minimum for å kunne bruke betegnelsen høyhastighetstog.

Men uansett modell er det stor uenighet og mange meninger om samfunnsnytten ved en slik gigantsatsing med statlige milliarder.

Spansk ekspertise

SV transportpolitiske talsmann Hallgeir Langeland sier seg enig med Carl I. Hagen i at Norge bør satse på samferdsel og bruk av spansk arbeidskraft.

– Men der stopper enigheten. Vi bør inngå en samarbeidsavtale med den spanske regjering om lyntog. Det har både USA og Brasil gjort. Spania har overtatt ledertrøya fra Frankrike som selve lyntoglandet i Europa, sier Langeland.

Han mener aktiv bruk av spansk kompetanse og spanske leverandører vil gi rom for å øke den norske toginnsatsen.

– Ingen spør om hvorvidt rekordhøye, og for det meste statlige, investeringer i olje- og gassektoren skaper press i økonomien. I 2011 kom de opp i 143 milliarder kroner. Det må være økonomisk rom i Norge for en langsiktig utbygging av et grønt og effektivt transportsystem for det 21. århundret, sier Langeland.

Fem hovedstrekninger

Utvalget ser på fem strekninger som aktuelle i et samfunnsøkonomisk perspektiv: Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Göteborg og Oslo-Stockholm. For å konkurrere med fly opererer Stillesby med en magisk grense på tre timer. Tar toget på disse hovedstrekningene lengre tid, velger folk fly. Det viser en rekke spørreundersøkelser.

Lenge var interessen fra svenske myndigheter laber, men nå er det opprettet kontakt mellom de aktuelle departementer. Svenskene har imidlertid satt 250 k/t som makshastighet.

De siste seks månedene skal utvalget bruke til å sikre alle tall og beregninger, inkludert antall kilometer med toløpstunneler og de mest sannsynlige overslag over passasjergrunnlaget. Lønnsomhet er avhengig av at togene fanger opp såkalt «underveistrafikk», men samtidig kan de ikke stoppe så mange ganger at det ikke lenger kan kalles høyhastighetstog.

– Kanskje lander vi på en kombimodell, der ulike strekninger har ulik topphastighet, sier Stillesby. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.08.2011
16:32
16.12.2013 16:44



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Leif Martin Kirknes/Ole Palmstrøm

Jubel for innleieforbud i forbundene: – «Jæklig bra»


Flere saker