JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Bør samarbeide med Spania

Hallgeir Langeland mener Norge bør samarbeide med Spania når det kommer til lyntog. Men spedisjonsfirmaene er lunkne til lyntog.



23.08.2011
16:32
16.12.2013 16:44

De største spedisjonsfirmaene i Norge tror ikke at lyntog vil føre til noen stor overgang av gods fra vei til bane, selv med en hastighet på nærmere 300 kilometer i timen.

Dette opplyste utredningsleder Tom Stillesby tirsdag under SVs bredt anlagte seminar om bygging av lyntog i Norge. Stillesby leder regjeringens høyhastighetsutredning, der fem korridorer for lyntog analyseres.

– Det de sier nå, er at avstand og reisetid ikke er avgjørende for deres valg av jernbane eller transport på vei. Punktligheten er helt avgjørende, og den er lettere å beregne med bil enn med tog. Selv ikke med et kutt i reisetiden på 60 prosent vil de flytte særlig mye over, sier Stillesby.

Han synes ikke tallene er oppløftende, men legger til at uttalelsene gir et «øyeblikksbilde», og at oppfatningen kan endre seg, for eksempel hvis godstrafikken øker så mye at det blir fullt på veiene. Det er også mulig med avgiftspolitiske grep for å gjøre bane mer attraktivt.

Problemer i kø

Miljø- og kostnadsgevinsten ved å få mer gods over på jernbane er bare ett av uhyre mange problemkomplekser som investering i høyhastighetstog byr på i Norge. Landbruksinteresser teller også tungt, da inngrepene kan bli store. Tallrike lokale myndigheter og instanser skal tas med i prosessen. Utvalget har 2024 som et mulig oppstartsår.

Stillesby og hans utvalg har holdt på i 12 måneder og har seks igjen før rapporten skal overleveres 1. februar 2012. Deretter skal saken på høring før regjeringen utarbeider en stortingsmelding våren 2013.

Utvalget sjonglerer med ulike modeller, der den mest utfordrende er lyntog på 330 kilometer i timen og åpning for godstrafikk i samme trasé. En alternativ modell er en ny trasé for fart opp til 250 kilometer, som er minimum for å kunne bruke betegnelsen høyhastighetstog.

Men uansett modell er det stor uenighet og mange meninger om samfunnsnytten ved en slik gigantsatsing med statlige milliarder.

Spansk ekspertise

SV transportpolitiske talsmann Hallgeir Langeland sier seg enig med Carl I. Hagen i at Norge bør satse på samferdsel og bruk av spansk arbeidskraft.

– Men der stopper enigheten. Vi bør inngå en samarbeidsavtale med den spanske regjering om lyntog. Det har både USA og Brasil gjort. Spania har overtatt ledertrøya fra Frankrike som selve lyntoglandet i Europa, sier Langeland.

Han mener aktiv bruk av spansk kompetanse og spanske leverandører vil gi rom for å øke den norske toginnsatsen.

– Ingen spør om hvorvidt rekordhøye, og for det meste statlige, investeringer i olje- og gassektoren skaper press i økonomien. I 2011 kom de opp i 143 milliarder kroner. Det må være økonomisk rom i Norge for en langsiktig utbygging av et grønt og effektivt transportsystem for det 21. århundret, sier Langeland.

Fem hovedstrekninger

Utvalget ser på fem strekninger som aktuelle i et samfunnsøkonomisk perspektiv: Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Göteborg og Oslo-Stockholm. For å konkurrere med fly opererer Stillesby med en magisk grense på tre timer. Tar toget på disse hovedstrekningene lengre tid, velger folk fly. Det viser en rekke spørreundersøkelser.

Lenge var interessen fra svenske myndigheter laber, men nå er det opprettet kontakt mellom de aktuelle departementer. Svenskene har imidlertid satt 250 k/t som makshastighet.

De siste seks månedene skal utvalget bruke til å sikre alle tall og beregninger, inkludert antall kilometer med toløpstunneler og de mest sannsynlige overslag over passasjergrunnlaget. Lønnsomhet er avhengig av at togene fanger opp såkalt «underveistrafikk», men samtidig kan de ikke stoppe så mange ganger at det ikke lenger kan kalles høyhastighetstog.

– Kanskje lander vi på en kombimodell, der ulike strekninger har ulik topphastighet, sier Stillesby. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.08.2011
16:32
16.12.2013 16:44



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker