– Mer lønn til «språklærere»
Vellykket integrering i skolene og barnehagene er avgjørende for å lykkes i samfunnet ellers, ifølge Venstre.
Venstre vil bruke kompetansen Oslo-skolen har skaffet seg det siste tiåret i skoler også andre steder i landet. Mandag lanserte partiet en omfattende tiltaksplan for å styrke skole- og barnehagesektoren som «den viktigste arenaen for integrering».
Det innebærer mer penger, flere lærere og flere skoletimer til norskundervisning ved skoler med høy minoritetsandel. Partiet vil dessuten utvide muligheten til å gi lønnstilskudd ved slike skoler.
– På samme måte som man i Oslo gir lønnstilskudd til lærere som jobber ved skoler med høy minoritetsbakgrunn, mener vi det må gå an å gi økt lønn til lærere som kan forskjellige språk og som vil bruke dette i skolehverdagen, sa Venstre-leder og tidligere skolebyråd i Oslo, Trine Skei Grande.
Vil lære av Oslo
Lønnstiltaket er ett av flere for å øke statusen til læreryrket, en innsats som må rettes spesielt mot minoritetsmiljøer, ifølge Grande. Hun fastslår at språkbeherskelse er nøkkelen til god integrering, og ønsker også å språkteste ansatte i barnehagene, pålegge lærere etter- og videreutdanning og «slanke» norskfaget til et mer rendyrket språkfag.
– Norskfaget er i ferd med å bli et sekkefag, hvor man putter inn alt det som ikke passer inn i andre fag, sier hun.
Pressekonferansen mandag ble holdt på Møllergata skole i Oslo sentrum - en av Oslo-skolene med høyest andel minoritetselever. Venstre er opptatt av å lære av Oslo-skolenes suksess.
Kunnskapssentra
Overfor NTB framhever Odd Einar Dørum, som har vært leder av Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen og myndighetene, organiseringen av skolene som kunnskapssentra som et spesielt viktig tiltak for å fremme integrering. Her blir undervisning spesielt tilpasset elevsammensetningen. I tillegg til flere norsktimer og flere lærere er det blant annet blitt satset spesielt på kompetanseheving, utvidet leksehjelp, utvidet bibliotek- og kulturtilbud, forsterket rådgivningstjeneste og ikke minst intensivert samarbeid med hjemmet.
– Vi mener dessuten historiefaget igjen må bli et eget fag i skolen, spesielt etter det som skjedde 22. juli. Når man ser at folk kan bygge opp helt forskrudde historieforståelser basert på det som blir sagt i nettdebatter og delvis i litteraturen, er det avgjørende at vi klarer å gi grunnleggende historiekunnskap til å motbevise påstandene som bli fremmet i mange av disse debattene, sier Grande. (ANB-NTB)