JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Mer lønn til «språklærere»

Vellykket integrering i skolene og barnehagene er avgjørende for å lykkes i samfunnet ellers, ifølge Venstre.

Venstre vil bruke kompetansen Oslo-skolen har skaffet seg det siste tiåret i skoler også andre steder i landet. Mandag lanserte partiet en omfattende tiltaksplan for å styrke skole- og barnehagesektoren som «den viktigste arenaen for integrering».

Det innebærer mer penger, flere lærere og flere skoletimer til norskundervisning ved skoler med høy minoritetsandel. Partiet vil dessuten utvide muligheten til å gi lønnstilskudd ved slike skoler.

– På samme måte som man i Oslo gir lønnstilskudd til lærere som jobber ved skoler med høy minoritetsbakgrunn, mener vi det må gå an å gi økt lønn til lærere som kan forskjellige språk og som vil bruke dette i skolehverdagen, sa Venstre-leder og tidligere skolebyråd i Oslo, Trine Skei Grande.

Vil lære av Oslo

Lønnstiltaket er ett av flere for å øke statusen til læreryrket, en innsats som må rettes spesielt mot minoritetsmiljøer, ifølge Grande. Hun fastslår at språkbeherskelse er nøkkelen til god integrering, og ønsker også å språkteste ansatte i barnehagene, pålegge lærere etter- og videreutdanning og «slanke» norskfaget til et mer rendyrket språkfag.

– Norskfaget er i ferd med å bli et sekkefag, hvor man putter inn alt det som ikke passer inn i andre fag, sier hun.

Pressekonferansen mandag ble holdt på Møllergata skole i Oslo sentrum - en av Oslo-skolene med høyest andel minoritetselever. Venstre er opptatt av å lære av Oslo-skolenes suksess.

Kunnskapssentra

Overfor NTB framhever Odd Einar Dørum, som har vært leder av Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen og myndighetene, organiseringen av skolene som kunnskapssentra som et spesielt viktig tiltak for å fremme integrering. Her blir undervisning spesielt tilpasset elevsammensetningen. I tillegg til flere norsktimer og flere lærere er det blant annet blitt satset spesielt på kompetanseheving, utvidet leksehjelp, utvidet bibliotek- og kulturtilbud, forsterket rådgivningstjeneste og ikke minst intensivert samarbeid med hjemmet.

– Vi mener dessuten historiefaget igjen må bli et eget fag i skolen, spesielt etter det som skjedde 22. juli. Når man ser at folk kan bygge opp helt forskrudde historieforståelser basert på det som blir sagt i nettdebatter og delvis i litteraturen, er det avgjørende at vi klarer å gi grunnleggende historiekunnskap til å motbevise påstandene som bli fremmet i mange av disse debattene, sier Grande. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse