Skal vrakpant redde bilindustrien?
Høy vrakpant - og dermed lettere finansiering av kjøp av nye bil - har reddet mellom 200 000 og 300 000 arbeidsplasser i Tyskland, hevder tyske Metall.
Dette kom fram under den pågående kongressen til den internasjonale metallarbeiderføderasjonen i Gøteborg. Der sa lederen for tyske IG Metall, Berthold Huber, at en vrakpant på rundt 22 000 norske kroner på eldre personbiler har ført til en oppgang på salget av nye. – Vrakpanten har reddet mellom 200 000 og 300 000 arbeidsplasser i Tyskland, sa Berthold HUber. Dette fikk lederen for svensk Metall, Stefan Løfven, til å replisere: – Det er merkelig at vår borgerlige regjering skal ha så vanskelig med å handle. Nå har borgerlige regjeringer i Tyskland, Frankrike og Italia innført vrakpant, mens regjeringen i Sverige fortsatt sitter med armene i kors.
Samarbeid fremfor konkurranse
Ifølge det svenske fagbladet Dagens Arbete, har kongressen vært opptatt av hvordan faglige organisasjoner og regjeringene skal samarbeide for å redde bilindustrien. Metallarbeiderne mener at konkurransen mellom fagorganisasjonene i produksjonslandene vil være ødeleggende. Nå gjelder det å samarbeide. Amerikanske bilarbeidere har gitt tilslutning til denne holdningen. Heller ikke deres forbund ser nytten av å konkurrere og sloss om stadig færre jobber innenfor den kriserammede bilindustrien. – Vi har som fagorganisasjoner et ansvar overfor egne medlemmer, men vi er overbevist om at vi sammen med fagbevegelsen i andre land får en større slagkraft enn om vi handler hver for oss, påpekte amerikaneren Bob King. Han er nestleder i det mektige bilarbeiderforbundet UAW.