JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagbevegelsen må ikke bli et drivanker i klimasaken

For omtrent 125 000 år siden hadde vi den forrige mellomistid. Den klimaendringen var skapt av naturen selv og forandringene forløp over flere tusen år.



03.10.2011
14:39
16.12.2013 17:11

Globalt var snitttemperaturen kanskje 1 grad celcius varmere enn i dag. Havnivået var rundt 5 meter høyere og nivået av co2 i atmosfæren var lavere enn det er i dag.

I dag holder menneskeheten på med et tilsvarende, men svært dårlig planglagt ekspriment. Vi har uten å forstå konsekvensene av det fyrt med kull, olje og gass i stor og stigende skala i 150 år. Når disse stoffene brennes frigjøres co2. Nå er nivået av co2 i atmosfæren steget til rundt 390 ppm og dette har potensiale til å øke den globale snitttemperaturen langt utover det vi fant i den forrige mellomistid. Global oppvarming med andre ord.

Begrepet «global oppvarming» stammer fra 1975 og ble først brukt av forskeren Wally Broecker. Fra den gang og fram til 2007 da FNs klimapanel leverte sin 4. og sålangt siste rapport om risikoen for menneskeskapte klimaendringer har kunnskapen om problemet bare blitt større og sikrere. Og ikke minst har selve problemet blitt enda mer alvorlig. Ikke bare har utslippene av klimagasser fortsatt - de har økt. Til tross for bred internasjonal forståelse for faren vi løper med å fotsette utslippene i dagens økende takt - så er det et langt sprang frem til bred internasjonal handling for å redusere utslippene. Det er her fagbevegelsen kommer inn i bildet. Det er nå kortsiktige særinteresser aktivt må nedprioriteres til fordel for langsiktig solidaritet med våre barn og barnebarn. Fagbevegeslen må ikke bli et drivanker i klimasaken.

Men sålangt ser det ikke veldig bra ut. I sommer skrev LO leder Roar Flåthen et innlegg om klimasaken på frifagbevegelse.no. Jeg kommenterer noen punkter her.

«LO støtter også at tiltak gjennomføres i Norge, selv om de kan koste mer enn tiltak i utlandet, hvis det er del i en målbevisst politikk for å utvikle ny miljøteknologi»

Vi må gjøre mer enn å støtte tiltak i Norge. Tiltak i Norge må være hovedfokus. Og vi kan ikke stille som premiss at alt skal være en del av å styrke miljøteknologi. Det viktigst premiss må være at det reellt bidrar til lavere nasjonale og globale utslipp.

«Derfor må vi ha realistiske mål om hva som er praktisk mulig å kutte hjemme i forhold til hva man oppnår ved å bidra til kutt ute. Selv nasjonale politikere må innse at det er summen av alle tiltak internasjonalt som redder klimaet.»

Det er helt riktig at det er summen av utslippene som teller. Og dersom norsk teknologi, entrepenørvirksomhet og økonomi kan bidra til å senke utslipp andre steder i verden er det bare positivt. Men vi kan ikke skyve ansvaret for substansielle utslippskutt over på dem som er så uheldige å bo i «utlandet». For det første er det åpenbart at de fleste land på jorden kan argumentere på samme måte. «Her hos oss i Tyskland, Kina, USA, Sør-Afrika eller Australia (stryk det som ikke passer) vil det være så truende for vår velferd å kutte i co2 utslipp av vi foretrekker å gjøre minst mulig for å kutte egne utslipp, men derimot så vil vi støtte utslippskutt som truer andres velfred, for eksempel vil vi ta 20% av utslippskuttene våre i Norge!!»

«I stedet for å angripe LO som stiller spørsmål ved konsekvensene av egen politikk, bør de heller bekymre seg for hvordan vi kan videreutvikle verdens mest miljøvennlige industri til å skape vekst i alle deler av landet innenfor rammene som settes for å redde klimaet.»

Det er fint at vi har en miljøvennlig industri, men det er et hjelpeløst argument. Det er også fint at c02 utslippene ikke er større enn de tross alt er. Men det hjelper så lite når de fortsetter å stige også etter at den miljøvennlige industrien er etablert. Det ville selvsagt være en katastrofe om mye av den kraftkrevende industrien flyttet til andre land og produserte der med mye større c02 utslipp og andre miljøskader. Men nå er det engang slik at dersom det bare var å flytte så hadde de gjerner gjort det allerede. Og hvor skal de flytte? Det er ikke en kø av land i verden med billig, stabil (vann)kraft, stabilt politisk styresett, utdannet arbeidskraft, utbygget infrastruktur og forutsigbare rammefaktorer. Det er ikke en kø av land som står klar til å ta imot kraftkrevende industri.

«...når vi diskuterer mål og virkemidler i klimakampen kan vi ikke hele tiden se bort i fra det som faktisk er oppnådd, både gjennom allerede reduserte utslipp fra norsk industri, blant annet som følge av satsing på ny teknologi og omstilling, og gjennom en høy andel bruk av fornybar energi»

Det er veldig bra med det som allerede er oppnådd. Utslippene kunne vært større og det er unngått. Men at noen åretak er tatt nuller ikke ut de hundre tusen åratak som fremdeles venter. Det er i den sammenheng at LO må sette seg ved årene og ro. Ikke henge bak båten og bremse fremdriften så godt de kan.

LO har også støttetfortsatt kullgruvedrift på Svalbard. James Hansen, en av verdens fremste klimaforskerer, poengterer at en kritisk forutsetningene for å holde farlige klimaendringer på avstand er global utfasing av kullkraft. Foruten at den gir svært høye co2 utslipp i forhold til andre fossile brennstoff, drar den med seg mye annen luftforurensning. Som Roar Flåthen poengterer er det reduksjon av summen av globale utslipp som teller. Det betyr at et vesentlig bidrag fra Norge er utfasing av det kullet som da IKKE blir brent et annet sted i verden. Ved å redusere kullproduksjon øker vi kanskje prisen på kull og gjør fornybar energi mer konkurransedyktig. Selvsagt har det en konsekvens i tap av inntekter og arbeidsplasser. Men det åpner også opp for andre inntekter og nye arbeidsplasser. Det må fagbevegelsen se - og være tilstede i forhandlingsrommet og fasilitere alle de tusen overgangsordninger som vil være nødvendig.

Fagbevegelsen er tuftet på solidaritet. Denne solidariteten må idag omfatte våre barn, barnebarn og ufødte generasjoner. Solidariteten må også omfatte de fattige menneskene på jorden som har langt dårligere mulighet for å tilpasse seg klimaendringer enn oss.

Solidaritet i praksis er idag utslippskutt ute og hjemme. Det er lavere produksjon og bruk av fossil energi. Solidaritet er utvikling og utbygging av fornybar energi. Dette må LO støtte med langt større tyngde enn hva som fremgår av Roar Flåthen sitt innlegg.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.10.2011
14:39
16.12.2013 17:11



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

Brian Cliff Olguin

Ann Kristin mistet sønnen: – Jeg tenkte det måtte være trygt å sende Aleksander til Utøya

SØKER RO: – Jeg pleier å ta meg fri på 22. juli. Hvis det er fint vær drar jeg til Richmond park og leser en bok, forteller Therese Tysland Holth.

SØKER RO: – Jeg pleier å ta meg fri på 22. juli. Hvis det er fint vær drar jeg til Richmond park og leser en bok, forteller Therese Tysland Holth.

Nina Rangøy

Therese overlevde terroren på Utøya: – Hvis du spør meg i dag vet jeg vet ikke om vi har lært eller styrket oss

BY OG LAND: Barne- og ungdomsarbeider Erika Abazi i Oslo tjener litt mer enn Roger Sagplads på Tynset, men har mindre plass hjemme. Abazi enn har en 3-roms leilighet på 74 kvadratmeter, mens Sagplads har en enebolig på 180 kvadrat.

BY OG LAND: Barne- og ungdomsarbeider Erika Abazi i Oslo tjener litt mer enn Roger Sagplads på Tynset, men har mindre plass hjemme. Abazi enn har en 3-roms leilighet på 74 kvadratmeter, mens Sagplads har en enebolig på 180 kvadrat.

Sissel M. Rasmussen

Erika (38) og Roger (34) har samme jobb, samme type arbeidsgiver og samme fagforening. Så langt strekker lønna seg i byen og på bygda

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Posten står overfor et moralsk veiskille. Situasjonen gir grunn til uro, mener hovedvernombud

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

Aslak Bodahl

Dette er det viktigste politiske tiåret siden krigen, mener Trygve Svensson

Kommentar

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Terje Pedersen / NTB

«Vi lar oss alle påvirke. Konsekvensene kan være dramatiske både for deg og samfunnet»

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Bjørn A. Grimstad

Nesten hver tredje stortingspolitiker tar ikke gjenvalg

VALGSAK: Både Industri Energi, Fagforbundet Ung og Pensjonistpartiet mener tannhelsa må bli gratis og at det bør være en toppsak under årets stortingsvalg.

VALGSAK: Både Industri Energi, Fagforbundet Ung og Pensjonistpartiet mener tannhelsa må bli gratis og at det bør være en toppsak under årets stortingsvalg.

Arkivbilde: Sissel M. Rasmussen

– Tannhelse er dessverre blitt ett tydelig klasseskille, sier ungdomstillitsvalgt

FARLIG: – Ti år etter har vi ikke snakket nok om de politiske dimensjonene av 22. juli.Høyreekstremisme er den største trusselen mot det norske demokratiet, sier Maren H. Hedne.

FARLIG: – Ti år etter har vi ikke snakket nok om de politiske dimensjonene av 22. juli.Høyreekstremisme er den største trusselen mot det norske demokratiet, sier Maren H. Hedne.

Katharina Dale Håkonsen

Vi må snakke mer om 22. juli som et politisk angrep, mener Maren (25)

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

Eirik Dahl Viggen

– Når forholdene er så elendige som det beskrives her, er det fordi noen aktivt vil ha det slik

Staten har tapt nærmere 500 millioner kroner ubetalt arbeidsgiveravgift fra Stendi ettersom Skatt Øst valgte å avslutte en undersøkelse om riktig klassifisering av konsulenter, mener LO-advokat Kjetil Edvardsen.

Staten har tapt nærmere 500 millioner kroner ubetalt arbeidsgiveravgift fra Stendi ettersom Skatt Øst valgte å avslutte en undersøkelse om riktig klassifisering av konsulenter, mener LO-advokat Kjetil Edvardsen.

Colourbox

LO-advokat mener Stendi har sluppet unna en halv milliard i arbeidsgiveravgift

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»


Flere saker