JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping

Du forbinder sikkert sosial dumping med underbetalte østeuropeiske fremmedarbeidere som jobber for småpenger ved Norske arbeidsplasser. Nå nylig avslørt ved et verft i Ølen.



06.10.2011
15:32
16.12.2013 17:15

Det reageres med harme og oppgitthet over kyniske arbeidsgivere.

Det er ikke bare jakten på profitt alene som er årsaken. Også sannheten om at man må så langt ned i pris for å få oppdrag er en del av bildet.

Det er ikke bare i industrien dette foregår. I kollektivnæringen hvor jeg har mitt arbeid ser vi tilstander som bærer mange likhetstrekk. Selskapene klager over mangel på arbeidstakere når det hentes arbeidere fra tideligere Øst-Europa for å fylle stillingene.

Alle de jeg kjenner som forsvinner ut av yrke gjør det med tungt hjerte. De har trivdes med arbeidet i mange år. Når de likevel velger å finne seg noe annet, er arbeidsvilkår og lønn hovedårsaken.

I stedet for å gjøre en innsats på å løfte denne sektoren ser vi at det stikk motsatte skjer.

Hovedansvaret ligger hos det offentlige. Fylkeskommuner som i sin iver etter å få arbeidet ut på anbud til laveste pris ligger i bunn. Resultatet er inntog av transportgiganter som anbudsvinnere. Om Fylkeskommunen er vinneren er de ansatte og kundene taperne.

For å kompensere for bortfallet av norske sjåfører hentes det inn fra Øst-Europa i hopetall.

Hva er galt med dette? Nært sagt alt. Yrkessjåfør ble for år siden fagarbeid på linje med annet håndverk som elektriker, murer, tømrer osv. Dette ble gjort for å heve kvalitet, status og lønnsvilkår for bransjen. Fremtidsutsiktene var gode med tanke på det økte fokuset og satsingen på kollektiv. I stedet for ser man at utenlandske arbeidsformidlere henter inn arbeidsløse fremmedarbeidere som kan vise til at de har sertifikat. Hvordan standarden på opplæringen i Bratislava er, skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har en episode fra polsk sjåføropplæring friskt i minnet. Nå er ikke dette ment som et angrep på disse fremmedarbeiderne, de gjør ikke annet enn hva en hver annen ville gjort i samme situasjon.

Daglig fraktes titusenvis av barn, voksne og eldre. I alle andre sammenhenger stilles det strenge krav til sikkerhet. Du har sikkert vært med i en stappfull buss hvor man står som sild i tønne. Hvor er kvalitetskontrollen her?

Er det slik onde tunger hevder, at norske sjåfører er kresne og storforlangende? Det betviler jeg kraftig. Derimot vil jeg påstå at de i altfor mange år har latt seg utnytte. Hvilke andre fagarbeidere som elektrikere, rørleggere, murere m,fl ville finne seg i en topplønn etter ti år med fagbrev og tilleggsutdanning på 183.- kroner timen? Eller stille på jobb annenhver helg, jobbe til alle døgnets tider, marginalt med pauser samt få arbeidsdagen delt i to med fire timer i mellom hver økt. Hvorpå kompensasjonen er en times lønn?

Ytterst få vil jeg tro. Jeg ser for meg de ansatte på Skyssenteret jobbe fra 0730-1100 for så å komme igjen kl 1330 og holde på til 1730. Eller i en hvilken som helst annen jobb.

Hvorfor klager ikke bratislavere, rumenere, polakker osv? Sammenlignet med det får hjemme er dette en bra deal. Når det eneste som binder deg på en plass og hvis eneste målsetting er å tjene mest penger i en periode er jo dette sikkert greit.

Hvor bra er det for oss som livnærer oss av det her? I Norge er det ikke annet enn «kroken på døren». Så når selskaper som Skyss, Colombus og andre slike Fylkeskommunale selskaper slår seg på brystet over sparte penger og økt produksjon bør det være med en viss bismak i munnen. Pengene de sparer er tatt fra dem som har arbeidet sitt i sektoren. Den fortjenesten anbudsvinnerne sitter igjen med forsvinner til aksjonærer i Frankrike, Belgia, Nederland og andre «nærområder» hvor de kan komme til nytte.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.10.2011
15:32
16.12.2013 17:15



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte


Flere saker