JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping

Du forbinder sikkert sosial dumping med underbetalte østeuropeiske fremmedarbeidere som jobber for småpenger ved Norske arbeidsplasser. Nå nylig avslørt ved et verft i Ølen.



06.10.2011
15:32
16.12.2013 17:15

Det reageres med harme og oppgitthet over kyniske arbeidsgivere.

Det er ikke bare jakten på profitt alene som er årsaken. Også sannheten om at man må så langt ned i pris for å få oppdrag er en del av bildet.

Det er ikke bare i industrien dette foregår. I kollektivnæringen hvor jeg har mitt arbeid ser vi tilstander som bærer mange likhetstrekk. Selskapene klager over mangel på arbeidstakere når det hentes arbeidere fra tideligere Øst-Europa for å fylle stillingene.

Alle de jeg kjenner som forsvinner ut av yrke gjør det med tungt hjerte. De har trivdes med arbeidet i mange år. Når de likevel velger å finne seg noe annet, er arbeidsvilkår og lønn hovedårsaken.

I stedet for å gjøre en innsats på å løfte denne sektoren ser vi at det stikk motsatte skjer.

Hovedansvaret ligger hos det offentlige. Fylkeskommuner som i sin iver etter å få arbeidet ut på anbud til laveste pris ligger i bunn. Resultatet er inntog av transportgiganter som anbudsvinnere. Om Fylkeskommunen er vinneren er de ansatte og kundene taperne.

For å kompensere for bortfallet av norske sjåfører hentes det inn fra Øst-Europa i hopetall.

Hva er galt med dette? Nært sagt alt. Yrkessjåfør ble for år siden fagarbeid på linje med annet håndverk som elektriker, murer, tømrer osv. Dette ble gjort for å heve kvalitet, status og lønnsvilkår for bransjen. Fremtidsutsiktene var gode med tanke på det økte fokuset og satsingen på kollektiv. I stedet for ser man at utenlandske arbeidsformidlere henter inn arbeidsløse fremmedarbeidere som kan vise til at de har sertifikat. Hvordan standarden på opplæringen i Bratislava er, skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har en episode fra polsk sjåføropplæring friskt i minnet. Nå er ikke dette ment som et angrep på disse fremmedarbeiderne, de gjør ikke annet enn hva en hver annen ville gjort i samme situasjon.

Daglig fraktes titusenvis av barn, voksne og eldre. I alle andre sammenhenger stilles det strenge krav til sikkerhet. Du har sikkert vært med i en stappfull buss hvor man står som sild i tønne. Hvor er kvalitetskontrollen her?

Er det slik onde tunger hevder, at norske sjåfører er kresne og storforlangende? Det betviler jeg kraftig. Derimot vil jeg påstå at de i altfor mange år har latt seg utnytte. Hvilke andre fagarbeidere som elektrikere, rørleggere, murere m,fl ville finne seg i en topplønn etter ti år med fagbrev og tilleggsutdanning på 183.- kroner timen? Eller stille på jobb annenhver helg, jobbe til alle døgnets tider, marginalt med pauser samt få arbeidsdagen delt i to med fire timer i mellom hver økt. Hvorpå kompensasjonen er en times lønn?

Ytterst få vil jeg tro. Jeg ser for meg de ansatte på Skyssenteret jobbe fra 0730-1100 for så å komme igjen kl 1330 og holde på til 1730. Eller i en hvilken som helst annen jobb.

Hvorfor klager ikke bratislavere, rumenere, polakker osv? Sammenlignet med det får hjemme er dette en bra deal. Når det eneste som binder deg på en plass og hvis eneste målsetting er å tjene mest penger i en periode er jo dette sikkert greit.

Hvor bra er det for oss som livnærer oss av det her? I Norge er det ikke annet enn «kroken på døren». Så når selskaper som Skyss, Colombus og andre slike Fylkeskommunale selskaper slår seg på brystet over sparte penger og økt produksjon bør det være med en viss bismak i munnen. Pengene de sparer er tatt fra dem som har arbeidet sitt i sektoren. Den fortjenesten anbudsvinnerne sitter igjen med forsvinner til aksjonærer i Frankrike, Belgia, Nederland og andre «nærområder» hvor de kan komme til nytte.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.10.2011
15:32
16.12.2013 17:15



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve

Jannicke Skaanes

Jannicke Skaanes

Alf Ragnar Olsen

Firebarnsmor og DNB-tillitsvalgt Jannicke har troen på valgfri bruk av hjemmekontor


Flere saker