Det store ranet
Sveriges privatisering av velferd, skole og jernbane er ikke noe Norge bør gjenta. I morgen drøftes de miserable svenske resultatene i Folkets Hus.
nina.sandaas@lomedia.no
Fagforbundet er arrangør av seminaret som karakteriseres som årets viktigste. Dit kommer blant annet Laura Hartman, tidligere forskningssjef ved svenske SNS som har tilknytning til næringslivet. Hun og hennes forskerteam la i fjor høst fram en rapport som vakte stor debatt i Sverige. Selv ble hun gjenstand for sterk ideologisk kritikk fra borgerlig side og fikk nærmest munnkurv.
I rapporten «Konkurransens konsekvenser – hva hender med svensk velferd» konkluderte de med at private alternativer og konkurranseutsetting i velferdssektoren ikke har blitt den mirakelmedisin mange håpte på. For 20 år siden da privatiseringspolitikken startet trodde man at byråkratiet ville bli redusert, likeså at effektiviteten ville øke. Videre håpte man at kvaliteten på tjenestene og demokratiet ville bli styrket takket være økt valgfrihet blant innbyggerne. Forskernes sammenfatning er at det ikke finnes vitenskaplige belegg for at de høye forhåpningene er blitt innfridd. Det ble ikke bedre kvalitet eller mer effektivitet etter privatiseringsbølgen i Sverige som har opplevd et gjennomgripende systemskifte.
Fra å ha et vært et land med omfattende offentlige velferdsmonopol har politikerne gått langt i å tillate private aktører. De strategiske beslutningene ble tatt av borgerlige regjeringer, men sosialdemokratene lot i all hovedsak kursen ligge fast i sine regjeringsår. I dag arbeider nesten en av fem ansatte i velferdssektoren i privat regi. I omsorgen for funksjonshemmede og rusmisbrukere handler det om halvparten. I barnehagene er to av ti privat ansatte, i skolen og i eldreomsorgen gjelder det ti prosent.
Større valgfrihet for innbyggerne har en egenverdi. Forskerne mener den likevel ikke er reell da kunden har vanskelig å orientere seg i markedet av private tjenestetilbud. Drivkraften er sterk for å prioritere markedsføring og trivselsfaktorer eller å presse kostnadene. Det siste er til det ekstreme blitt belyst i svenske medier i høst og vinter. Stikkordet er Carema, et privat selskap i eldreomsorgen, som blant annet veide bleiene på pasientene før de eventuelt ble skiftet. Alt for å spare penger og maksimere gevinsten for Caremas eiere. I skolesektoren har private alternativ allerede bidratt til større segregering; ressurssterke og velinformerte individer lærer best å utnytte systemet.
Velferdsmarkeder er spesielle; de krever gjennomtenkte reguleringer, godt offentlig tilsyn og godt informerte kunder for å fungere. Forskerne mener det finnes mangler i alle tre henseender.
Jernbanetjenester er noe annet. Men heller ikke på dette området har privatiseringen av SJ (Sveriges Järnvägar) gitt bedre resultater. Mikael Nyberg skriver i boken «Det stora tågrånet» om det som skjer når profittkravene får styre. I dag har Sverige Europas mest avregulerte jernbane. På ti år har antallet innstilte avganger økt med 130 prosent. Hvert fjerde tog er forsinket. Jernbanenettet er delt opp, konkurranseutsatt og solgt til den grad at selv konservative politikere slår alarm og kaller denne viktige infrastrukturtjenesten «en lekestue for udyktige politikere».
Eksemplene på hvor galt det kan gå når privatiseringskåte politikere får slippe til kan ikke være tydeligere. Det er å håpe at slike lyster vendes til noe mer konstruktivt i Norge.
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.
Privat, skjermdump fra YouTube
Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.
Erlend Angelo
Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene
UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)
colourbox.com
Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik jobber i tospann for å få innført pensjon fra første krone.
Jan-Erik Østlie
Pensjon fra første krone: Derfor sier LO nei til NHOs forslag
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen
Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden
Kronikk
De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.
Tormod Ytrehus
«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»
Pensjonspolitiske talsperson Lise Christoffersen i Ap
Jan-Erik Østlie
Ap og Rødt vil ha omkamp på omstridte pensjonsforslag
Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen
Brian Cliff Olguin
Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt
LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.
Leif Martin Kirknes
Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)
Kommentar
Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»
KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.
Sissel M. Rasmussen
Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole
FHI-direktør Camilla Stoltenberg
NordForsk
FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017
Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.
Roy Ervin Solstad