Maktkamp i LO
Industri Energi snuser på Forbundsalliansen. Det dreier seg om makt.
torgny.hasaas@lomedia.no
Som lyn fra klar himmel kom forespørselen fra Industri Energi om å bli med i Forbundsalliansen. Forbundsalliansen består av Postkom, Transport og Arbeidmandsforbundet. De har drevet et nitidig organisasjonsarbeid for å skynde seg langsomt framover mot en mulig fusjon.
De tre forbundene har til sammen rundt 70 000 medlemmer. Når Industri Energi nå snuser på å bli med i prosessen med sine 57 000 medlemmer, vil det forrykke balansen mellom fusjonspartnerne. Det nye forbundet vil eventuelt få 127 000 medlemmer og bli LOs 3. største forbund.
Sett utenfra blir Industri Energi en brikke i puslespillet som overhode ikke passer sammen med andre. Industri Energis medlemmer er først og fremst i tungindustrien og oljesektoren. Mens de tre andre forbundene er innen service, anlegg- og gruveindustrien.
Da LO-Aktuelt intervjuet Leif Sande før forbundets landsmøte i 2010 innrømmet han at han er svært opptatt av organisasjonsspørsmål. Hans bakgrunn fra Nopef og de knallharde organisasjonskampene blant oljearbeidere har satt sine spor. Organisasjonsarbeid har også preget forbundet under Sandes ledelse.
Industri Energi er et ungt forbund. De ble ett forbund da Norsk Kjemisk og Nopef slo seg sammen i 2006. Siden har Norsk Treindustriarbeiderforbund sluttet seg til. I tillegg har ALT blitt en del av forbundet. ALT er egentlig en funksjonærgruppe som LO mener burde vært organisert i Forbundet for ledelse og teknikk (FLT). Men Sande har ikke brydd seg om LOs vedtak. Sande har sagt: «kom til oss», og det gjorde de. Dette gjør at ALT er medlem av Industri Energi, men ikke LO.
Et annet spørsmål som har engasjert forbundet i det siste, er kampen om Herøya Arbeiderforening. LO har etter en lang prosess avgjort at de ansatte hos BIS Production Partner skal overføres fra Industri Energi. Sande har gjort det klart at forbundet ikke vil følge sekretariatets vedtak.
Prosessen rundt BIS Production Partner har vært sår, og det er åpenbart at Industri Energi har følt seg overkjørt av Fellesforbundet i denne saken. I LOs sekretariat har Fellesforbundet og Fagforbundet funnet hverandre. Både under Vallas ledelse av LO og gjennom de opprivende hendelsene rundt hennes avgang, var de to største forbundene på hver sin side. Men nå er det oftere og oftere at de støtter hverandre.
Sammen organiserer de to forbundene flertallet av LOs medlemmer. LOs ledelse opponerer ikke når Jan Davidsen og Arve Bakke har funnet hverandre. Da får de viljen sin.
Dette gjenspeiler seg også i valgene til LO-kongressen. Fellesforbundet og Fagforbundet dikterer sammensetningen av LOs ledelse. Tross gjentatte protester fra talerstolen på LO-kongressen, er de mindre forbundene sjanseløse i kampen om posisjonene.
Det er dette Sande nå vil gjøre noe med. Han vil forrykke maktbalansen i LO. Han er lei av å bli overkjørt av de store.
Sande har ofte hevdet at det eneste argumentet som ikke teller i organisasjonsdebatten, er medlemmenes ønske.
Men er det medlemmenes ønsker som blir hørt i denne saken?
Mest lest
Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.
Ida Bing og husleie.no
Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre
STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.
Lene Svenning
Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert
SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.
Jan Inge Haga
Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte
RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk
Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.
Lise Åserud / NTB
FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.
Privat, skjermdump fra YouTube
Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel
STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.
Erlend Angelo
Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene
UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)
colourbox.com
Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen
Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden
Kronikk
De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.
Tormod Ytrehus
«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»
Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen
Brian Cliff Olguin
Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt
Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.
Leif Martin Kirknes
Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)
LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer
Kommentar
Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»
KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.
Sissel M. Rasmussen
Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole
FHI-direktør Camilla Stoltenberg
NordForsk
FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017
Se bildene
Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien
Lise Åserud / NTB
Trikkeførere og bussjåfører fikk takk av kronprinsen for å holde hjulene i gang under pandemien
Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.
NTB Scanpix
Her er amerikansk fagbevegelses krav til Joe Biden
Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.
Roy Ervin Solstad