JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Det går mot streik

Konflikt er en svært sannsynlig utgang av den kommende meklingen for bussjåfører og godssjåfører.



07.05.2012
10:44
16.12.2013 19:07

Sist fredag ble det brudd i tarifforhandlingene mellom Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Transport, både for bussjåførene og godssjåførene (også brudd med Norges Lastebileier-Forbund). Partene står svært langt fra hverandre. Disse vanskelige oppgjørene egner seg neppe bedre for mekling enn forhandlinger.

Frontfagenes resultater kan ikke legges til grunn for en løsning som kan tilfredsstille landets bussjåfører og godssjåfører, til det er yrkesstoltheten for stor og lønnsnivået for lavt.

Arbeidsgiverne i bussnæringen går tilbake på avtalen om at bussjåførene skal ha et lønnsnivå som skal ligge mer på linje med industriarbeidersnittet, en formulering som de fire fagforbundene som organiserer bussarbeiderne og NHO Transport forhandlet seg fram til da Bussbransjeavtalen (BBA) ble en realitet i 2007.

Etter at lønnsnivået i BBA lå i nærheten av industriarbeidergjennomsnittet da avtalen ble inngått for fem år siden, har det siden knapt vært oppe i 90 prosent. Forventningene til at lønna skal opp igjen har vært store hos bussjåførene de siste årene. Særlig etter at arbeidsgiverne sa seg enig i industrilønnsformuleringen.

I år, da den gamle tariffavtalen skulle begraves, og Bussbransjeavtalen gjelde for hele næringa, vil altså ikke arbeidsgiverne ha den forpliktende lønnsnivåformuleringen i tariffavtalen. Heller ikke i framtidige oppgjør vil NHO Transport forplikte seg til en slik målsetting.

Forbundenes forhandlere hadde ikke andre valg enn å bryte forhandlingene. For bussjåførene i alle de fire forbundene, og over hele landet, må dette være en provokasjon det er lenge siden de har blitt utsatt for.

Streikeviljen har ikke har vært større siden 1998, da bussarbeiderne oppnådde et lønnstillegg på ti kroner timen etter fem uker i streik. I år er kravet mer enn det dobbelte.

Godssjåførene vil ha et lønnssystem som er lik det alle andre har i arbeidslivet. Et lønnssystem som gir betaling for de timene de jobber, og tillegg for jobbing på ubekvemme arbeidstider.

I mange måneder har partene forhandlet om å innføre en ny tariffavtale for denne bransjen, og forventningene har vært at det avsluttende arbeidet skulle gjøres i dette tariffoppgjøret. Dette har nå arbeidsgiverne gått bort i fra.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) hevder at partene har nærmet seg enighet på enkelte områder. Forhandlingslederen til NLF uttaler at arbeidstakersiden har svært høye krav, samtidig hevder han at et nytt lønnssystem, slik fagforbundene krever, vil gi uholdbare utslag for norsk langtransportbransje.

Transportbransjen er utsatt for sterk konkurranse fra utenlandske selskaper som bruker sjåfører med et helt annet lønnsnivå og sosiale ordninger. De norske godsselskapene kan ikke konkurrere på lønnsnivå med denne sosialt dumpende delen av næringa. Det er kvalitet som gjør norske transportbedrifter i stand til å vinne oppdrag, og da er det helt nødvendig å ha sjåfører som setter sin ære i høy kvalitet, kunnskap og innsikt i jobben sin.

At lønnskravet for godssjåførene på 161 kroner timen vil gi uholdbare utslag for norsk langtransportnæring står ikke til troende. Heller ikke at en arbeidstidsordning som også gir tillegg for ubekvem arbeidstid vil underminere hele transportnæringa.

Det finnes fortsatt mulighet for å komme fram til nye tariffavtaler for bussjåførene og godssjåførene uten streik, men da må arbeidsgiverne bruke de snaue to ukene fram til mekling godt.

De bør glemme frontfagenes lønnstillegg. Kraftige lønnstillegg må til. Hvis ikke vil landets yrkessjåfører vise seg som de gode streikerne de er.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.05.2012
10:44
16.12.2013 19:07



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen