JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Det går mot streik

Konflikt er en svært sannsynlig utgang av den kommende meklingen for bussjåfører og godssjåfører.



07.05.2012
10:44
16.12.2013 19:07

Sist fredag ble det brudd i tarifforhandlingene mellom Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Transport, både for bussjåførene og godssjåførene (også brudd med Norges Lastebileier-Forbund). Partene står svært langt fra hverandre. Disse vanskelige oppgjørene egner seg neppe bedre for mekling enn forhandlinger.

Frontfagenes resultater kan ikke legges til grunn for en løsning som kan tilfredsstille landets bussjåfører og godssjåfører, til det er yrkesstoltheten for stor og lønnsnivået for lavt.

Arbeidsgiverne i bussnæringen går tilbake på avtalen om at bussjåførene skal ha et lønnsnivå som skal ligge mer på linje med industriarbeidersnittet, en formulering som de fire fagforbundene som organiserer bussarbeiderne og NHO Transport forhandlet seg fram til da Bussbransjeavtalen (BBA) ble en realitet i 2007.

Etter at lønnsnivået i BBA lå i nærheten av industriarbeidergjennomsnittet da avtalen ble inngått for fem år siden, har det siden knapt vært oppe i 90 prosent. Forventningene til at lønna skal opp igjen har vært store hos bussjåførene de siste årene. Særlig etter at arbeidsgiverne sa seg enig i industrilønnsformuleringen.

I år, da den gamle tariffavtalen skulle begraves, og Bussbransjeavtalen gjelde for hele næringa, vil altså ikke arbeidsgiverne ha den forpliktende lønnsnivåformuleringen i tariffavtalen. Heller ikke i framtidige oppgjør vil NHO Transport forplikte seg til en slik målsetting.

Forbundenes forhandlere hadde ikke andre valg enn å bryte forhandlingene. For bussjåførene i alle de fire forbundene, og over hele landet, må dette være en provokasjon det er lenge siden de har blitt utsatt for.

Streikeviljen har ikke har vært større siden 1998, da bussarbeiderne oppnådde et lønnstillegg på ti kroner timen etter fem uker i streik. I år er kravet mer enn det dobbelte.

Godssjåførene vil ha et lønnssystem som er lik det alle andre har i arbeidslivet. Et lønnssystem som gir betaling for de timene de jobber, og tillegg for jobbing på ubekvemme arbeidstider.

I mange måneder har partene forhandlet om å innføre en ny tariffavtale for denne bransjen, og forventningene har vært at det avsluttende arbeidet skulle gjøres i dette tariffoppgjøret. Dette har nå arbeidsgiverne gått bort i fra.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) hevder at partene har nærmet seg enighet på enkelte områder. Forhandlingslederen til NLF uttaler at arbeidstakersiden har svært høye krav, samtidig hevder han at et nytt lønnssystem, slik fagforbundene krever, vil gi uholdbare utslag for norsk langtransportbransje.

Transportbransjen er utsatt for sterk konkurranse fra utenlandske selskaper som bruker sjåfører med et helt annet lønnsnivå og sosiale ordninger. De norske godsselskapene kan ikke konkurrere på lønnsnivå med denne sosialt dumpende delen av næringa. Det er kvalitet som gjør norske transportbedrifter i stand til å vinne oppdrag, og da er det helt nødvendig å ha sjåfører som setter sin ære i høy kvalitet, kunnskap og innsikt i jobben sin.

At lønnskravet for godssjåførene på 161 kroner timen vil gi uholdbare utslag for norsk langtransportnæring står ikke til troende. Heller ikke at en arbeidstidsordning som også gir tillegg for ubekvem arbeidstid vil underminere hele transportnæringa.

Det finnes fortsatt mulighet for å komme fram til nye tariffavtaler for bussjåførene og godssjåførene uten streik, men da må arbeidsgiverne bruke de snaue to ukene fram til mekling godt.

De bør glemme frontfagenes lønnstillegg. Kraftige lønnstillegg må til. Hvis ikke vil landets yrkessjåfører vise seg som de gode streikerne de er.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.05.2012
10:44
16.12.2013 19:07



Mest lest

Ragnar Moy blir anklaget for ikke å ha levert meldekort i to uker før han ble sykmeldt. Derfor får han ikke sykepenger.

Ragnar Moy blir anklaget for ikke å ha levert meldekort i to uker før han ble sykmeldt. Derfor får han ikke sykepenger.

Privat

Ragnar har vært sykmeldt i snart ett år – venter fremdeles på sykepenger fra Nav

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

Brian Cliff Olguin

Monica påpekte feil og stilte spørsmål til sjefen. Så ble hun truet til å si opp

– Hadde det ikke vært for vennene mine som har hjulpet meg og støttet meg underveis, kunne jeg lett ha blitt en av Breiviks støttespillere, sier Bjørn Thomas Nilsen.

– Hadde det ikke vært for vennene mine som har hjulpet meg og støttet meg underveis, kunne jeg lett ha blitt en av Breiviks støttespillere, sier Bjørn Thomas Nilsen.

Sissel M. Rasmussen

Bjørn Thomas ble med i Vigrid som 16-åring. 22. juli ble et vendepunkt

Nav legger opp til fleksibilitet i kravet om tilbakebetaling av forskudd på dagpenger..

Nav legger opp til fleksibilitet i kravet om tilbakebetaling av forskudd på dagpenger..

Hanna Skotheim

Ledige og permitterte skylder Nav 2,8 milliarder kroner

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Jan-Erik Østlie

Opprykk for SV. Nå er partiet større enn Frp. Det gir solid rødgrønt flertall

– Gi LO-pengene tilbake, er oppfordringen fra Rasmus Hansson til SV.

– Gi LO-pengene tilbake, er oppfordringen fra Rasmus Hansson til SV.

Ole Palmstrøm

MDG ber SV betale tilbake pengene fra LO. – Faller meg ikke inn, svarer SV-lederen

Kommentar

Tormod Ytrehus

«Vi kan få en ungdomsgenerasjon som blir rammet for livet», skriver Svein-Yngve Madssen

Natalia Levytska

Natalia Levytska

Confederation of Free Trade Unions of Ukraine (KVPU)

Kvinner rammes hardere av koronaen enn menn. Fem kvinner fra hele verden forteller sine historier

Det høres ut som Erna Solberg er mest opptatt av å bli sittende som statsminister enn å bekjempe økende forskjeller, mener Aps Bjørnar Skjæran.

Det høres ut som Erna Solberg er mest opptatt av å bli sittende som statsminister enn å bekjempe økende forskjeller, mener Aps Bjørnar Skjæran.

Aslak Bodahl

Aps nestleder om Erna Solberg: – Hun virker sliten og trenger avløsning

Mange kommer nok til å feriere i Norge i år, slik som denne husmora på Nesodden i 1963.

Mange kommer nok til å feriere i Norge i år, slik som denne husmora på Nesodden i 1963.

Er du klar for sommerferie? Her er oversikten over hva du har krav på

Etter at landsmøtet i Høyre nå er over, er statsminister og gjenvalgt Høyre-leder, Erna Solberg, klar for å vinne stortingsvalget til høsten.

Etter at landsmøtet i Høyre nå er over, er statsminister og gjenvalgt Høyre-leder, Erna Solberg, klar for å vinne stortingsvalget til høsten.

Hans Kristian Thorbjørnsen

Se lista: Her er de viktigste vedtakene fra Høyres landsmøte

MANGFOLD: På Peabs byggeplass i Larvik jobber folk fra flere entreprenører. Den interne byttehandelen er regulert i en egen avtale, en «byggpool».

MANGFOLD: På Peabs byggeplass i Larvik jobber folk fra flere entreprenører. Den interne byttehandelen er regulert i en egen avtale, en «byggpool».

Håvard Sæbø

Her låner bedriftene folk av hverandre før de leier

Arbeidsledigheten er fortsatt høy i Norge, særlig blant unge.

Arbeidsledigheten er fortsatt høy i Norge, særlig blant unge.

Erlend Angelo

Arbeidsledig? Her er karriererådgiverens 10 tips

LO-leder Peggy Hessen ber regjeringen ta tak i prosessen om særaldersgrenser for pensjon.

LO-leder Peggy Hessen ber regjeringen ta tak i prosessen om særaldersgrenser for pensjon.

Leif Martin Kirknes

Særaldersgrenser: LO, YS og Unio nekter å delta i regjeringens pensjonsarbeid

Statsminister og Høyre-leder Erna Solberg satser på «hashtag helheten» i valgkampen.

Statsminister og Høyre-leder Erna Solberg satser på «hashtag helheten» i valgkampen.

Leif Martin Kirknes

Erna Solberg skjerper tonen mot Arbeiderpartiet: – De forsøker å stemple folk

Høyre og Arbeiderpartiet har den siste tida kommunisert påfallende likt om saker som arbeidsledighet, psykisk helse og klima. (Arkivfoto)

Høyre og Arbeiderpartiet har den siste tida kommunisert påfallende likt om saker som arbeidsledighet, psykisk helse og klima. (Arkivfoto)

Stortinget

Slagordkrig mellom Høyre og Ap: – De kopierer oss!

Sjef for Tankesmien Agenda, Trygve Svensson, tror ulikhet vil prege valgkampen i høst. 9 av 10 LO-tillitsvalgte frykter for økt ulikhet.

Sjef for Tankesmien Agenda, Trygve Svensson, tror ulikhet vil prege valgkampen i høst. 9 av 10 LO-tillitsvalgte frykter for økt ulikhet.

Jan-Erik Østlie

LO-tillitsvalgte tror forskjellene vil øke. Ulikhet blir den store valgkampsaken, mener Agenda

– Koronapandemien har endret måten mange jobber på betydelig, og skillet mellom arbeidsplass og hjem har blitt visket ut for mange, sier WHO-direktør Tedros Adhanom Ghebreyesus. (Illustrasjonsfoto)

– Koronapandemien har endret måten mange jobber på betydelig, og skillet mellom arbeidsplass og hjem har blitt visket ut for mange, sier WHO-direktør Tedros Adhanom Ghebreyesus. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

745.000 dødsfall knyttet til lange arbeidsdager, ifølge FN-studie

Debatt

Leif Martin Kirknes

«EØS-avtalen har tre viktige sikringsskap. Regjeringen vil kortslutte alle sammen», skriver Roy Pedersen

Da statsministere Erna Solberg åpnet landsmøte i Høyre for to år siden, var salen fullpakket. Nå skjer åpningen digitalt.

Da statsministere Erna Solberg åpnet landsmøte i Høyre for to år siden, var salen fullpakket. Nå skjer åpningen digitalt.

Torgny Hasås

Høyre i nytt partiprogram: Full enighet om arbeidslivet


Flere saker