JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nord-Norgebanen?

I dag feires Nordlandsbanens første 50 års eksistens. Den må ikke forveksles med Nord-Norgebanen, som på tross av motstand og tilnærmet mobbing for mange fortsatt er en spill levende drøm.



07.06.2012
11:53
16.12.2013 19:27

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Nordlandsbanen fra Trondheim til Bodø ble offisielt åpnet 7. juni 1962, etter at den fra 1. desember året før var åpnet for godstrafikk og to måneder senere for persontrafikk.

Midt i feiringen er det verdt å huske på at Nordlandsbanen på mange måter representerer en synlig og tydelig forskjell på fellesskapets satsing nordpå sammenlignet med det vi søringer får i fanget. Mens vi sørpå snakker om løpende oppgraderinger av jernbanenettet i hele Sør-Norge, med høyhastighetstog, lynraske flytog, dobbeltspor mellom de største byene og løpende oppdatering av tekniske spesifikasjoner for jernbaneanleggene, er Nordlandsbanen den dag i dag en ikke-elektrifisert jernbane der daglig drift er helt avhengig av trygge og manuelle operasjoner. Det betyr en vesentlig forskjell på nord og sør i samferdselsmessig sammenheng.

Byggingen av Nordlandsbanen er en både langsom og stygg historie. Den aller første strekningen – 31,5 kilometer fra Trondheim til Hell – sto ferdig allerede 17. oktober 1881. Først 81 år senere, den 1. februar 1962, kunne den siste strekningen – 54,5 kilometer mellom Fauske og Bodø endelig åpnes. I alle disse årene snakker vi også om rallar-historien ¬ anleggsarbeiderne som gikk løs på fjellmassivene og skapte en viktig del av norsk samferdselshistorie. De var også direkte initiativtakere til at Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) ble stiftet i 1895.

En del av Nordlandsbanens historie er også det faktum at det i krigsårene 1940-45 ble utført direkte slavearbeid der de tyske okkupantene satte nærmere 5.000 krigsfanger – i det vesentligste sovjetere – til å videreutbygge jernbanen nordover. Det kostet mange av dem livet.

NAF har en viktig plass i historien bak det å bygge enda mer jernbane i nord. Gjennom årene har det eksistert flere aksjonsgrupper for å forlenge jernbanen nordover – altså Nord-Norgebanen – helt til Kirkenes. NAF kastet seg inn i kampen og hadde på sitt landsmøte i 1991 dette som en av sine viktigste saker. For ikke å gape over for mye, ble videre utbygging konsentrert om endestasjonen Tromsø i første omgang, med en sidebane til Harstad. Nord-Norgebanen kom etter hvert også på plass i LOs handlingsprogram. Det hører også med til historien at Nord-Norgebanen hadde vært utredet av NSB både i 1982 og 1992.

Det ble mye støy og oppmerksomhet rundt Nord-Norgebanen, men i Stortingsmelding nr. 133 (1993-1994) ble isvannet helt i store mengder over de ivrigste forkjemperne. Der het det i Samferdselsdepartementets konklusjon: «…Nord-Norgebanen kan etter departementets vurdering ikke sies å bidra til å oppfylle hovedformålene for den satsing på jernbane det er lagt opp til i NJP 1994-97…». Og til tross for mange tilhengere av utbyggingen innad i fagbevegelsen, forsvant saken etter hvert også fra LOs handlingsprogram.

Det forhindrer ikke at NAF senest på LO-kongressen i 2009 igjen lanserte en målet om å få bygd Nord-Norgebanen. Det ga litt uttelling. I LOs handlingsprogram 2009-2013 står det følgende: «…Kapasitetsøkning på Nordlandsbanen…». Det står også at «…være aktuelt å vurdere mulighetene for å planlegge en oppstart av Nord-Norgebanen, og i første omgang strekningen Narvik-Tromsø…». Følgelig er ikke saken lagt død enda. Nord-Norgebanen lever fortsatt i drømmene hos de aller ivrigste.

Men når den kan feire sitt første jubileum? Dit er det langt fram. I mellomtiden gratulerer vi Nordlandsbanen og satser på at den snart får samme standard som jernbanen her sørpå.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.06.2012
11:53
16.12.2013 19:27



Mest lest

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

Erlend Angelo

Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Privat

– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

Jan-Erik Østlie

Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

Colourbox

Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Privat

Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Werner Juvik

Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Privat

Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Ida Bing

Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.

Strandbuen/Stine Serigstad

Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat

Illustrasjon

Illustrasjon

Håvard Sæbø

Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.

Paul S Amundsen

Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

Jan-Erik Østlie

Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Jan-Erik Østlie

Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

pressefoto, WizzAir.com

Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.

En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.

Håvard Sæbø

Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa

Debatt

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.

Høgskolen i Lillehammer (HiL)

«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen


Flere saker