JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mobilisering til uravstemmingen

Transportarbeiderforbundets miljøforhandlinger med MEF (Maskinentreprenørenes Forbund) er sendt ut til uravstemming uten anbefaling fra forhandlingsutvalget. Medlemmene mobiliseres til å stemme.

I miljøforhandlingene med NHO ble det brudd i forrige uke, og går til mekling.

Renovasjon- og miljøarbeiderne i Transportarbeiderforbundet (NTF) har tre tariffavtaler: To med NHO Transport (Miljøavtalen og Speditøravtalen), i tillegg til MEF-avtalen.

MEF-avtalen

Forhandlingene med MEF, som ble ført sammen med LO og Fellesforbundet og som ble avsluttet i forrige uke, er sendt ut til uravstemming uten anbefaling fra forhandlingsutvalget. Transportarbeiderforbundet har de fleste medlemmene som går på denne avtalen.

I avtaleforslaget er det gitt et generelt tillegg på kr. 3,75 per time. Dette inkluderer lavlønnstillegg. Minstelønnssatsen i tariffavtalen heves med 6 kroner til kr. 148 pr time. Dette er inkludert det generelle tillegget. Fagbrevtillegget er økt med en krone, til 12 kroner timen.

- Avstanden mellom forhandlingsresultatet og våre krav var såpass store at et enstemmig bransjeråd har besluttet å sende forhandlingsresultatet til uravstemning uten anbefaling. Vi ønsker at våre medlemmer kan ta standpunkt til forslaget på fritt grunnlag, sa nestleder i NTFs bransjeråd for miljø, Roy Olsen, til NTFs nettside.

Anbudssystemet ødeleggende

Forbundssekretær Jan Sivertsen i Transportarbeiderforbundet sier at det er utfordrende med et minstelønnssystem som fungerer lønnsdumpende.

- I denne bransjen er det uvanlig med lokale lønnstillegg. Anbudssystemet sørger for at det ikke er rom for lokale tillegg, sier Sivertsen til Transportarbeideren.

Store lønnsforskjeller i bransjen

Etter at forhandlingene var ferdige med MEF har seks av fagforeningene i NTF som organiserer renovasjonsarbeidere hatt en samling og diskutert situasjonen. Bransjen består av mange utenlandske arbeidstakere som ikke alltid er gode i norsk, eller kan det norske tariffsystemet.

Fagforeningsleder Pål Aronsen i Oslo Transportarbeiderforening forteller at flere av fagforeningene har forberedt seg på å få ut god informasjon om tarifforslaget til medlemmene.

- Vi skal rundt på arbeidsplassene der vi vil sørge for at informasjonen blir oversatt slik at alle medlemmene kan skjønne hva forslaget innebærer, sier Aronsen til Transportarbeideren.

Han vil ikke tilkjennegi hva han anbefaler medlemmene å stemme, men bekrefter at de medlemmene innen renovasjon som har Speditørtariffen ligger mer enn ti kroner timen over de på MEF-avtalen.

Spent

Ole Einar Adamsrød, leder i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark forteller også at det er tatt tiltak slik at all informasjon om tarifforslaget blir tolket.

Fagforeningsleder Roger Moum i Vestnorsk Transportarbeiderforening sier de har medlemmer både i Bergen og Haugesund som skal stemme over MEF-avtalen. Også her blir det gjort grundig arbeid for å sikre at medlemmene får den informasjonen de trenger.

- Jeg er spent på hva medlemmene vil stemme. Oppgjøret er ikke all verden. Flere medlemmer har allerede uttalt at forslaget er for dårlig, sier Moum til Transportarbeideren.

Fristen for uravstemmingen er satt til 25. juni.

Brudd med NHO Transport

Mandag 4. juni ble det brudd i tarifforhandlingene på miljøavtalen mellom Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Transport.

- Arbeidsgiverne ville ikke komme oss i møte verken med en betydelig heving av minstelønnssatsene eller et generelt tillegg som kunne forbedre kjøpekraften. Vi er skuffet over at det ikke ble vist noen reell forhandlingsvilje, sier 2. nestleder Torbjørn Reigstad i NTF.

Forhandlingene ble gjennomført sammen med Yrkestrafikkforbundet (YTF), og går nå til mekling.

- Lønnsnivået i denne bransjen er svært lav med minstelønn godt under 140 kroner i timelønn, og reflekterer ikke på noen måte den svært viktige samfunnsfunksjonen disse arbeidstakerne utfører. Derfor mener vi det bør være rom for betydelige tillegg i år, sier Torbjørn Reigstad.

Hengende kraftig etter

- Vi har blitt hengende kraftig etter i den generelle lønnsutviklingen og trenger virkelig å gjøre noe med dette i disse forhandlingene. Minstelønna i vår bransje gir eksempelvis ei årslønn mer enn 120 000 kroner under gjennomsnittslønna til en industriarbeider, sier leder for NTFs bransjeråd for miljø, renovasjon og gjenvinning, Oddbjørn Vestli.

Meklingstidspunktet er ikke fastsatt.

Annonse
Annonse