Intercitykvadratet
La togtriangelet bli et togkvadrat og skrinlegg Vestkorridoren.
torgny.hasaas@lomedia.no
Jernbanestrekningene fra Oslo til Lillehammer, Halden og Skien blir kalt intercitytriangelet. Det er i hvert fall ikke en matematiker som har funnet på navnet for noe triangel er det ikke. Det nærmeste en kommer en geometrisk figur er en trearmet stjerne.
Men hva med den fjerde armen?
Intercity«triangelet» er sentralt i Norsk transportplan. Jernbaneløsningen med dobbletspor mellom de største byene på Østlandet er et viktig element i regjeringas klimamelding. For å redusere utslippene av klimagasser i Norge er det viktig å få flere til å reise kollektivt til og fra arbeid og skole. Fortettingen av Oslo er egentlig en klimavennlig handling. Den førere til at flere får kortere reisevei. Et åpenbart problem ved fortettingen er boligmangel.
Ved å bygge ut intercity«triangelet» med dobbeltspor, vil det bli mer attraktivt å bo over større deler av Østlandet selv om en pendler til Oslo eller en annen by.
Samferdselsministeren har i sommer luftet tanken om å begrense utbyggingen i første omgang slik at det blir dobbeltspor til Fredrikstad, Tønsberg og Hamar. Dette blir kalt det indre alternativet. Det er godt mulig at dette er lurt. Det er åpenbart at det er innenfor det indre alternativet det bor flest folk.
Samferdselsministeren bør i samme slengen skrinlegge videre utbygging av E18 vestfra fra Oslo, den såkalte Vestkorridoren. Her planlegges det å bruke det rundt ti milliarder kroner for å flytte bilkøen ti kilometer. De som i dag står i kø ved Høvik når de velger å kjøre bil til Oslo, vil etter en slik utbygging stå i kø ved Filipstad. Hvis samferdselsministeren har ti milliarder kroner ekstra å bruke for å sluse trafikken gjennom Bærum finnes det åpenbart bedre alternativ, Ringeriksbanen.
18. juni 1992 behandlet Stortinget trasévalget for stamveien mellom Bergen og Oslo. Samferdselsminister Kjell Opseth klarte å få flertall for det lengste alternativet gjennom hans hjemfylke Sogn og Fjordane. For å få til dette hadde Arbeiderpartiet fått SV med på laget. Og som gjenytelse for å velge det dårligste alternativet fikk SV flertall for å bygge Ringeriksbanen.
Ringeriksbanen er planlagt med tunnel under store deler av Nordmarka og Krokskogen nord for Oslo. Hvis en i dag skal reise fra Oslo til Hønefoss med tog, må en enten reise på østsiden nesten opp til Hadeland eller på vestsiden om Drammen og Hokksund.
En Ringerikstunnel vil knytte Ringerike og Hønefoss mye tettere til Oslo. Samtidig vil det korte ned reisetida med tog mellom Oslo og Bergen med kanskje så mye som 40 minutter.
Hvis de ti milliardene fra Vestkorridoren ikke holder kan Staten begynne med eiendomsspekulasjon. Da Holmenkollbanen i Oslo ble planlagt begynte utbyggerne å kjøpe opp tomter i den skogkledde åsen. Så lenge det ikke gikk noen bane dit, var tomtene forholdsvis lavt priset. Men så snart banen var klar, steg prisene og utbyggerne kunne selge unna med god fortjeneste og finansiere utbyggingen.
Nå skal en ikke sammenlikne Hønefoss-området med Holmenkollåsen på slutten av 1800-tallet, men det er hevet over tvil at tomteprisene på Ringerike vil øke betraktelig hvis en får en effektiv transport fra Ringerike til Oslo. Hvis Staten kjøper tomter nå, vil verdistigningen kunne være med på å finansiere Ringeriksbanen i tillegg til pengene fra Vestkorridoren.
Da vil en ikke bare kunne snakke om en intercitytriangel, men rett og slett et intercitykvadrat (sic).
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Debatt
PENSJON: NTL Sentralforvaltningen går i mot heving av aldersgrensene, som Stortinget ligger an til å innføre.
Erlend Angelo