JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store utfordringer for Hydro i Brasil

Tillitsvalgte fra tre Hydrobedrifter i Brasil har vært i Norge.



25.09.2012
13:23
16.12.2013 20:17

stig.christensen@lomedia.no

– Hydromodellen med partssamarbeid er bra, men langt fra gjennomført hos oss, er inntrykket de formidler.

Besøket er et ledd i det konsernfaglige samarbeidet i Hydro.

I fjor besøkte de tillitsvalgte, Stein Roar Martinsen fra Hydro/Karmøy og Billy Fredagsvik fra Høyanger, Brasil. Der har Hydro aksjemajoriteten i aluminiumsbedriftene Paragominas, Alunorte og Albras.

Inntrykket LO-Aktuelt fikk den gangen, var at Hydromodellen med sosial dialog og partssamarbeid var på god vei inn i Brasil-bedriftene.

Teori og praksis

Men det er ofte langt mellom teori og praksis, og de brasilianske tillitsvalgte ga under sitt Norgesbesøk uttrykk for at problemene er betydelige.

På flere områder er det ikke oppnådd forbedringer siden Hydro tok over.

– De gode taktene fra den første perioden er ikke videreført, sier Antonio Gaspar fra Alunorte.

Det skorter på informasjon og god kommunikasjon. De tillitsvalgte mener Hydro-modellen har mye godt med seg, men ser store forskjeller på hvordan den praktiseres i Norge og ved Hydro-bedriftene i Brasil. De ser ikke bort fra at de vanskelige økonomiske tidene kan ha bidratt til denne utviklingen.

Broket bilde

Men bildet er ikke entydig negativt, samtidig som det er ulikt fra bedrift til bedrift:

En av de tillitsvalgte ved Paragominas, peker på at de har fått forbedringer på flere områder etter at Hydro overtok - blant annet matkuponger i kantina og større subsidier for å ta videreutdanning.

Samtidig ser man tendenser til at lokal ledelse i Brasil skyver ansvaret fra seg, ved å vise til utenlandsk eierskap og at ting er bestemt på et høyere nivå.

– De bruker også den økonomiske krisa som en unnskyldning. De kutter utgifter i produksjonen, ikke i administrasjonen. Det er guttene i produksjonen som må betale for krisa, sier en av de tillitsvalgte, som legger til at skadetallet ved enkelte bedrifter har økt i det siste.

Store forskjeller

Under besøket hos LO, gikk Diis Bøhn fra LOs internasjonale avdeling gjennom den norske og den brasilianske modellen, der det er store forskjeller.

I Norge legger man stor vekt på partssamarbeid inne på bedriftene, nær kontakt mellom tillitsvalgte og bedriftsledelse. I større målestokk har vi trepartssamarbeid, der også myndighetene deltar.

Brasiliansk fagbevegelse er organisert utenfor bedriftene, og forhandlinger foregår utenfor den enkelte bedrift.

Den brasilianske modellen skriver seg helt tilbake til 1935, der staten hadde stor innflytelse på organiseringen av fagbevegelsen - en såkalt korporativ stat.

– Lula ville forandre, men 3500 småkonger i de lokale foreningene vil ofte ikke endre det gamle systemet, da de tjener penger på det, mener Bøhn.

– Dette er veldig forskjellig fra vår virkelighet. I Brasil er det ikke åpne dører på denne måten, sa en av de brasilianske besøkende.

Det er tydelig at gammel bedriftskultur med autoritær ledelse sitter i veggene.

Brasilianerne peker også på for lav bemanning, noe som igjen fører til mye stress på jobben og svekket sikkerhet. Dermed skal skadeantallet ha økt ved enkelte bedrifter i det siste.

Hydro satser på konsernfaglig samarbeid mellom de tillitsvalgte på tvers av landegrensene.

Nylig var seks tillitsvalgte fra Brasil på gjenvisitt i Norge etter at de konserntillitsvalgte Stein Roar Martinsen, Hydro/Karmøy og Billy Fredagsvik Hydro/Høyanger var i Brasil i fjor.

Hydro har også undertegnet en global konsernavtale med Industri Energi, Fellesforbundet, Metalworker´s Union og ICEM (kjemiske-, energi- og gruveinternasjonalen).

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.09.2012
13:23
16.12.2013 20:17



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker