JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Si nei til jernbanedirektivet!

Selv om statsministeren eller samferdselsministeren ikke tør å si at de vil bruke vetoretten for å nei til jernbanedirektivet, må fagbevegelsen gjøre det.



23.11.2012
09:56
16.12.2013 21:02

nina.hanssen@lomedia.no

På landsmøtet i Norsk Jernbaneforbund denne uka tok tillitsvalgte opp sine bekymringer knyttet til EUs jernbanepakke IV som er varslet før jul. Både statsministeren og samferdselsministeren forsikret forsamlingen om at de ikke ønsket en slik utvikling, men har de guts til å si nei til enda et EU-direktiv?

Persontrafikken på norske skinner har til nå vært beskyttet mot konkurranse. 2012 kan bli et skjebneår i så måte. Jernbanepakke IV innebærer krav om full liberalisering av all innenlands persontrafikk, med sannsynlig iverksetting allerede i 2013.

Konsekvensene kan bli at hele det norske jernbanenettet blir lagt ut på anbud og stykket opp. Vi har sett at dette har hatt uheldige konsekvenser både for passasjerer og de ansatte i New Zealand, Storbritannia og i Sverige.

Dette kan også gå utover stabiliteten fordi de internasjonale private selskapene, i motsetning til det offentlige vil forlange at det skal være et overskudd. Private jernbaneselskapers eneste motivasjon for å drive persontrafikk er at det er mulig å tjene på offentlig kjøp av persontrafikk.

I Storbritannia så vi at selskaper som ikke hadde nok overskudd slo seg konkurs og klarte også å sno seg unna kontraktene som de hadde inngått. Dette har også skjedd i Sverige. Vi har sett at de har kuttet ned på ombordpersonalet på togene og det har gått utover ansattes lønn, arbeidsvilkår og ikke minst pensjonsordninger. Ønsker vi slike cowboytilstander i norsk jernbanesektor?

Ønsker vi tvungen konkurranse på nasjonalt nivå som allerede ble varslet i EU-kommisjonens hvitbok om transportpolitikken i 2011?

Vi vet jo selvsagt ikke detaljene om hvordan en slik anbudspolitikk vil slå ut i Norge, men ser vi på andre land har de valgt ulike løsninger. I Sverige er det stat og fylker som eier materiellet mens private selskaper leier relativt billig av dem. I Storbritannia valgte de en løsning der private både eide og leide. Hvis det offentlige eier materiale vil de private aktørene slippe ansvaret for vedlikehold. Her ligger det til rette for enorm subsidiering fra stat til private. Da vil de både få driftstilskudd og leie billig materiale.

Nå finnes det heldigvis en forskrift i Norge i forhold til hva som skal skje med de ansatte ved en virksomhetsoverdragelse. Den sier at ansatte skal få tilbud om å bli med over til den nye bedriften med samme lønn og arbeidsvilkår. Men pensjonen står det ingenting om. Etter at den nye bedriften har overtatt, kan de gjøre som de vil. Og det de vil aller mest er selvsagt å få overskudd og profitt.

Det brukes 2,5 milliarder statlige kroner i jernbanesektoren hvert år. Ingen tvil om at det står flere private aktører og vil gjerne ha kloa i disse pengene. Erfaring fra andre land gjør at det er all grunn til å tro at jernbaneansatte da vil få dårligere vilkår. Det er ingen hemmelighet at norsk høyreside ønsker seg mer konkurranseutsetting, også på jernbanen. Nå får de sannsynligvis drahjelp fra EU.

Blir det regjeringsskifte til høsten får vi dette uansett da Høyre har programfestet at de ønsker anbud på jernbanen. I så fall er det mulighet til å reversere denne politikken ved et nytt regjeringsskifte.

Blir EU-direktivet slik det nå foreligger akseptert av norske politikere, har toget gått. Da er det ikke mulig å reversere.

De rødgrønne har i både Soria Moria I og II sagt at de ikke vil ha anbud på persontrafikken. Dette gjentok både statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Marit Arnstad på jernbaneforbundets landsmøte. Men de sa ingenting om de hadde guts til å reservere seg mot et nytt EU-direktiv.

Så spørsmålet er egentlig om norske politikere tør å bruke reservasjonsretten sin igjen slik de gjorde i forhold til Post-direktivet? Dette bør være et klart klar fra fagbevegelsen. En slik reservasjon kan bli at NSB må selge ut sin del av Tågcompaniet i Sverige. Men det må da være helt uproblematisk?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.11.2012
09:56
16.12.2013 21:02



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne


Flere saker