JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Si nei til jernbanedirektivet!

Selv om statsministeren eller samferdselsministeren ikke tør å si at de vil bruke vetoretten for å nei til jernbanedirektivet, må fagbevegelsen gjøre det.



23.11.2012
09:56
16.12.2013 21:02

nina.hanssen@lomedia.no

På landsmøtet i Norsk Jernbaneforbund denne uka tok tillitsvalgte opp sine bekymringer knyttet til EUs jernbanepakke IV som er varslet før jul. Både statsministeren og samferdselsministeren forsikret forsamlingen om at de ikke ønsket en slik utvikling, men har de guts til å si nei til enda et EU-direktiv?

Persontrafikken på norske skinner har til nå vært beskyttet mot konkurranse. 2012 kan bli et skjebneår i så måte. Jernbanepakke IV innebærer krav om full liberalisering av all innenlands persontrafikk, med sannsynlig iverksetting allerede i 2013.

Konsekvensene kan bli at hele det norske jernbanenettet blir lagt ut på anbud og stykket opp. Vi har sett at dette har hatt uheldige konsekvenser både for passasjerer og de ansatte i New Zealand, Storbritannia og i Sverige.

Dette kan også gå utover stabiliteten fordi de internasjonale private selskapene, i motsetning til det offentlige vil forlange at det skal være et overskudd. Private jernbaneselskapers eneste motivasjon for å drive persontrafikk er at det er mulig å tjene på offentlig kjøp av persontrafikk.

I Storbritannia så vi at selskaper som ikke hadde nok overskudd slo seg konkurs og klarte også å sno seg unna kontraktene som de hadde inngått. Dette har også skjedd i Sverige. Vi har sett at de har kuttet ned på ombordpersonalet på togene og det har gått utover ansattes lønn, arbeidsvilkår og ikke minst pensjonsordninger. Ønsker vi slike cowboytilstander i norsk jernbanesektor?

Ønsker vi tvungen konkurranse på nasjonalt nivå som allerede ble varslet i EU-kommisjonens hvitbok om transportpolitikken i 2011?

Vi vet jo selvsagt ikke detaljene om hvordan en slik anbudspolitikk vil slå ut i Norge, men ser vi på andre land har de valgt ulike løsninger. I Sverige er det stat og fylker som eier materiellet mens private selskaper leier relativt billig av dem. I Storbritannia valgte de en løsning der private både eide og leide. Hvis det offentlige eier materiale vil de private aktørene slippe ansvaret for vedlikehold. Her ligger det til rette for enorm subsidiering fra stat til private. Da vil de både få driftstilskudd og leie billig materiale.

Nå finnes det heldigvis en forskrift i Norge i forhold til hva som skal skje med de ansatte ved en virksomhetsoverdragelse. Den sier at ansatte skal få tilbud om å bli med over til den nye bedriften med samme lønn og arbeidsvilkår. Men pensjonen står det ingenting om. Etter at den nye bedriften har overtatt, kan de gjøre som de vil. Og det de vil aller mest er selvsagt å få overskudd og profitt.

Det brukes 2,5 milliarder statlige kroner i jernbanesektoren hvert år. Ingen tvil om at det står flere private aktører og vil gjerne ha kloa i disse pengene. Erfaring fra andre land gjør at det er all grunn til å tro at jernbaneansatte da vil få dårligere vilkår. Det er ingen hemmelighet at norsk høyreside ønsker seg mer konkurranseutsetting, også på jernbanen. Nå får de sannsynligvis drahjelp fra EU.

Blir det regjeringsskifte til høsten får vi dette uansett da Høyre har programfestet at de ønsker anbud på jernbanen. I så fall er det mulighet til å reversere denne politikken ved et nytt regjeringsskifte.

Blir EU-direktivet slik det nå foreligger akseptert av norske politikere, har toget gått. Da er det ikke mulig å reversere.

De rødgrønne har i både Soria Moria I og II sagt at de ikke vil ha anbud på persontrafikken. Dette gjentok både statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Marit Arnstad på jernbaneforbundets landsmøte. Men de sa ingenting om de hadde guts til å reservere seg mot et nytt EU-direktiv.

Så spørsmålet er egentlig om norske politikere tør å bruke reservasjonsretten sin igjen slik de gjorde i forhold til Post-direktivet? Dette bør være et klart klar fra fagbevegelsen. En slik reservasjon kan bli at NSB må selge ut sin del av Tågcompaniet i Sverige. Men det må da være helt uproblematisk?

23.11.2012
09:56
16.12.2013 21:02



Mest lest

Sara Nowacka trodde hun skulle tjene mye penger på bringebærplukking hos Tryma Bær i Stryn, men da hun måtte reise hjem før kontrakten utløp, mistet hun all bonusen hun hadde opptjent.

Sara Nowacka trodde hun skulle tjene mye penger på bringebærplukking hos Tryma Bær i Stryn, men da hun måtte reise hjem før kontrakten utløp, mistet hun all bonusen hun hadde opptjent.

Torgny Hasås

Sara plukket bær i Norge: Hevder hun mistet bonusen da samboeren ble syk

Flere arbeidsgivere varsler at de vil trekke ansatte i lønn om de oppdager feil. Ulovlig, mener NTL-nestleder Ellen Dalen.

Flere arbeidsgivere varsler at de vil trekke ansatte i lønn om de oppdager feil. Ulovlig, mener NTL-nestleder Ellen Dalen.

Ole Palmstrøm

Statsansatte har ventet på lønnstillegg siden mai: – Dette er oppsiktsvekkende

– Dette er en ulovlig søndagsåpen butikk, sier Jan Thomas Suhr i Handel og Kontor.

– Dette er en ulovlig søndagsåpen butikk, sier Jan Thomas Suhr i Handel og Kontor.

Lene Svenning

Remas nye butikkonsept holder søndagsåpent: – Steng umiddelbart

Eneboliger på Holmenkollen. Et av Oslos rikeste boligstrøk.

Eneboliger på Holmenkollen. Et av Oslos rikeste boligstrøk.

Espen Bratlie / Samfoto / NTB

De rikeste tjener mest på strømstøtta

FRAKTEKRIGEN: – Den enkle løsningen på situasjonen er at sjåførene får fast ansettelse, og forutsigbar lønn. Hvis ingenting skjer, vil det bli mye mer «svart kjøring». Da blir folk tvunget til å plusse på inntekta for å overleve. Det er ikke ønskelig for noen, sier to sjåfører fra Midt-Norge.

FRAKTEKRIGEN: – Den enkle løsningen på situasjonen er at sjåførene får fast ansettelse, og forutsigbar lønn. Hvis ingenting skjer, vil det bli mye mer «svart kjøring». Da blir folk tvunget til å plusse på inntekta for å overleve. Det er ikke ønskelig for noen, sier to sjåfører fra Midt-Norge.

Alf Ragnar Olsen

Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag

Flere kraftselskaper er positive til å tilby fastprisavtaler på strøm til husholdningene.

Flere kraftselskaper er positive til å tilby fastprisavtaler på strøm til husholdningene.

Kai Hovden

Kraftselskapene er positive til fastpris på strøm for husholdninger

LO-leder Peggy Hessen Følsvik har oppfordret partiene på Stortinget om å støtte strømstøtteordningen. 

LO-leder Peggy Hessen Følsvik har oppfordret partiene på Stortinget om å støtte strømstøtteordningen. 

Ole Palmstrøm

LO-lederen til Stortinget: – Ikke kast bort tida på politisk spill

Oddbjørn Maurdalen ved Furnes Jernstøperi er fornøyd med regjeringens strømstøtteordning.

Oddbjørn Maurdalen ved Furnes Jernstøperi er fornøyd med regjeringens strømstøtteordning.

Furnes Jernstøperi

Denne bedriften slo alarm. Se hvor mye jernstøperiet får i strømstøtte

TILLITSVALGT REAGERER: Lene Elin Hjelmeseth er stolt over hvordan sjefen hennes i Brilleland svarte på brevet fra lederen av Norsk Folkeparti.

TILLITSVALGT REAGERER: Lene Elin Hjelmeseth er stolt over hvordan sjefen hennes i Brilleland svarte på brevet fra lederen av Norsk Folkeparti.

privat

Brilleland fikk beskjed om å droppe ansatte med hijab. Lene Elin er stolt over svaret sjefen ga

Regjeringen har utelukket hytter fra strømstøtteordningen.

Regjeringen har utelukket hytter fra strømstøtteordningen.

Halvard Alvik/NTB

Norges Hytteforbund mener staten har brutt Grunnloven

Debatt

Hvorvidt det er den norske modellen eller Vedum som har rett, kan kanskje virke abstrakt. Men dette kan ha stor betydning for min og din hverdag, skriver Marie Sneve Martinussen.

Hvorvidt det er den norske modellen eller Vedum som har rett, kan kanskje virke abstrakt. Men dette kan ha stor betydning for min og din hverdag, skriver Marie Sneve Martinussen.

Jan-Erik Østlie

«Forstår Vedum den norske modellen?»

TRENGER BELØNNING: – Hvis bedriften går veldig bra, forventer de ansatte en form for belønning. Hva ellers er motivasjonen til å jobbe ræva av seg? spør Karl Thorbjørnsen (t.h.), tillitsvalgt ved Norsk Ståls hovedlager i Horten. Her sammen med Francisco Picazo Nilsen, tillitsvalgt og medlem av forhandlingsutvalget.

TRENGER BELØNNING: – Hvis bedriften går veldig bra, forventer de ansatte en form for belønning. Hva ellers er motivasjonen til å jobbe ræva av seg? spør Karl Thorbjørnsen (t.h.), tillitsvalgt ved Norsk Ståls hovedlager i Horten. Her sammen med Francisco Picazo Nilsen, tillitsvalgt og medlem av forhandlingsutvalget.

Roy Ervin Solstad

Karl og kollegaene gikk sakte i to uker. Slik ble den nye lønna

Knut Viggen

Sjefen til Egil og Christian blir etterforsket for lønnstyveri

Regjeringen vil hjelpe næringslivet gjennom strømkrisen ved å garantere for lån, støtte energisparing og sørge for fastprisavtaler.

Regjeringen vil hjelpe næringslivet gjennom strømkrisen ved å garantere for lån, støtte energisparing og sørge for fastprisavtaler.

Petter Pettersen/Ole Palmstrøm

Milliardene i strømpakken kan hjelpe 20.000 bedrifter – LO advarer mot misbruk

UENIGE: NTL-medlemmene (fra venstre) Lena Seim Grønningsæter, Giselda Di Giovanni (tillitsvalgt) og Anna Laupsa Helvik er uenige om hvor godt det fungerer å jobbe i åpent landskap og uten faste plasser.

UENIGE: NTL-medlemmene (fra venstre) Lena Seim Grønningsæter, Giselda Di Giovanni (tillitsvalgt) og Anna Laupsa Helvik er uenige om hvor godt det fungerer å jobbe i åpent landskap og uten faste plasser.

Ole Palmstrøm

Åpent kontorlandskap: Mens Giselda drives til vanvidd, jobber Anna med hodetelefoner på

HOVEDTILITSVALGT: Trine Dahlstrøm er nå veldig spent på hvordan det går i årets lokale lønnsoppgjør i Meny. De starter 28. september.

HOVEDTILITSVALGT: Trine Dahlstrøm er nå veldig spent på hvordan det går i årets lokale lønnsoppgjør i Meny. De starter 28. september.

Martin Guttormsen Slørdal

Nedbemanning i Meny: – Startet nesten før vi fikk beskjed, sier konserntillitsvalgt

«Industriaksjonen» og Facebook-gruppa «Vi som krever billigere strøm» samarbeider om demonstrasjon utenfor Stortinget 19. september.

«Industriaksjonen» og Facebook-gruppa «Vi som krever billigere strøm» samarbeider om demonstrasjon utenfor Stortinget 19. september.

Håvard Sæbø

Strøm-demonstrasjon: Boye Ullmann er fortsatt bitter over LO-kongressen

Kommentar

Trygve Slagsvold Vedum og Sp har i løpet av ett år halvert sin oppslutning, skriver Stein Sneve.

Trygve Slagsvold Vedum og Sp har i løpet av ett år halvert sin oppslutning, skriver Stein Sneve.

Stian Lysberg Solum / NTB

«Sp framstår som det store problempartiet på rødgrønn side»

Forhandlingsdelegasjonen fra Skolenes landsforbund på vei inn til Riksmekleren. Fra venstre Jon Oddvar Holthe, forbundsleder Mette Johnsen Walker og Bodil Gullseth.

Forhandlingsdelegasjonen fra Skolenes landsforbund på vei inn til Riksmekleren. Fra venstre Jon Oddvar Holthe, forbundsleder Mette Johnsen Walker og Bodil Gullseth.

Sidsel Valum

Lærerstreiken fortsetter: – Vi snakker sammen

Nestleder i LO, Steinar Krogstad (t.v.) og hovedtillitsvalgt hos Hent, Johan Henry Eide i regjeringskvartalet hvor entrepenørselskapet Hent har arbeid.

Nestleder i LO, Steinar Krogstad (t.v.) og hovedtillitsvalgt hos Hent, Johan Henry Eide i regjeringskvartalet hvor entrepenørselskapet Hent har arbeid.

Jan-Erik Østlie

Tillitsvalgt Johan Henry jubler: Arbeidsgiveren har begynt å ansette i stedet for å leie inn


Flere saker