JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Si nei til jernbanedirektivet!

Selv om statsministeren eller samferdselsministeren ikke tør å si at de vil bruke vetoretten for å nei til jernbanedirektivet, må fagbevegelsen gjøre det.



23.11.2012
09:56
16.12.2013 21:02

nina.hanssen@lomedia.no

På landsmøtet i Norsk Jernbaneforbund denne uka tok tillitsvalgte opp sine bekymringer knyttet til EUs jernbanepakke IV som er varslet før jul. Både statsministeren og samferdselsministeren forsikret forsamlingen om at de ikke ønsket en slik utvikling, men har de guts til å si nei til enda et EU-direktiv?

Persontrafikken på norske skinner har til nå vært beskyttet mot konkurranse. 2012 kan bli et skjebneår i så måte. Jernbanepakke IV innebærer krav om full liberalisering av all innenlands persontrafikk, med sannsynlig iverksetting allerede i 2013.

Konsekvensene kan bli at hele det norske jernbanenettet blir lagt ut på anbud og stykket opp. Vi har sett at dette har hatt uheldige konsekvenser både for passasjerer og de ansatte i New Zealand, Storbritannia og i Sverige.

Dette kan også gå utover stabiliteten fordi de internasjonale private selskapene, i motsetning til det offentlige vil forlange at det skal være et overskudd. Private jernbaneselskapers eneste motivasjon for å drive persontrafikk er at det er mulig å tjene på offentlig kjøp av persontrafikk.

I Storbritannia så vi at selskaper som ikke hadde nok overskudd slo seg konkurs og klarte også å sno seg unna kontraktene som de hadde inngått. Dette har også skjedd i Sverige. Vi har sett at de har kuttet ned på ombordpersonalet på togene og det har gått utover ansattes lønn, arbeidsvilkår og ikke minst pensjonsordninger. Ønsker vi slike cowboytilstander i norsk jernbanesektor?

Ønsker vi tvungen konkurranse på nasjonalt nivå som allerede ble varslet i EU-kommisjonens hvitbok om transportpolitikken i 2011?

Vi vet jo selvsagt ikke detaljene om hvordan en slik anbudspolitikk vil slå ut i Norge, men ser vi på andre land har de valgt ulike løsninger. I Sverige er det stat og fylker som eier materiellet mens private selskaper leier relativt billig av dem. I Storbritannia valgte de en løsning der private både eide og leide. Hvis det offentlige eier materiale vil de private aktørene slippe ansvaret for vedlikehold. Her ligger det til rette for enorm subsidiering fra stat til private. Da vil de både få driftstilskudd og leie billig materiale.

Nå finnes det heldigvis en forskrift i Norge i forhold til hva som skal skje med de ansatte ved en virksomhetsoverdragelse. Den sier at ansatte skal få tilbud om å bli med over til den nye bedriften med samme lønn og arbeidsvilkår. Men pensjonen står det ingenting om. Etter at den nye bedriften har overtatt, kan de gjøre som de vil. Og det de vil aller mest er selvsagt å få overskudd og profitt.

Det brukes 2,5 milliarder statlige kroner i jernbanesektoren hvert år. Ingen tvil om at det står flere private aktører og vil gjerne ha kloa i disse pengene. Erfaring fra andre land gjør at det er all grunn til å tro at jernbaneansatte da vil få dårligere vilkår. Det er ingen hemmelighet at norsk høyreside ønsker seg mer konkurranseutsetting, også på jernbanen. Nå får de sannsynligvis drahjelp fra EU.

Blir det regjeringsskifte til høsten får vi dette uansett da Høyre har programfestet at de ønsker anbud på jernbanen. I så fall er det mulighet til å reversere denne politikken ved et nytt regjeringsskifte.

Blir EU-direktivet slik det nå foreligger akseptert av norske politikere, har toget gått. Da er det ikke mulig å reversere.

De rødgrønne har i både Soria Moria I og II sagt at de ikke vil ha anbud på persontrafikken. Dette gjentok både statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Marit Arnstad på jernbaneforbundets landsmøte. Men de sa ingenting om de hadde guts til å reservere seg mot et nytt EU-direktiv.

Så spørsmålet er egentlig om norske politikere tør å bruke reservasjonsretten sin igjen slik de gjorde i forhold til Post-direktivet? Dette bør være et klart klar fra fagbevegelsen. En slik reservasjon kan bli at NSB må selge ut sin del av Tågcompaniet i Sverige. Men det må da være helt uproblematisk?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.11.2012
09:56
16.12.2013 21:02



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

Helge Rønning Birkelund

Fagforbundet vil ikke ta saken til medlem som fikk sparken for brudd på smittevernregler

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte går opp i lønn for andre gang i år

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

Sissel M. Rasmussen

Rashid startet som renholder i 1999. Nå er han «bydelsordfører» for 33.000 innbyggere


Flere saker