JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping i bussbransjen, nei takk!

Når skal regjeringen ta kampen opp for å få slutt på sosial dumping og farlig kabotasje-kjøring i bussbransjen?



30.11.2012
11:17
16.12.2013 21:07

nina.hanssen@lomedia.no

På LO Stats kartellkonferanse varslet statsminister Jens Stoltenberg en tredje handlingsplan mot sosial dumping. Da bør statsministeren ta seg en busstur snart og se hva som skjer på norske veier. I bussbransjen i Norge er det nemlig fortsatt cowboytilstander der billige utenlandske sjåfører og busselskap utkonkurrerer norske.

Flere aktører fra blant annet Spania, Tsjekkia og de baltiske landene operer under helt andre vilkår enn de norske. Verstingene driver sosial dumping av simpleste sort, unngår momsbetaling og vrir seg unna bompenger.

Problemene relatert til kabotasje (når utenlandske selskaper operer i et annet land) dukket for alvor opp i 2010, selv om det har vært en økende tendens i enda noen år tidligere. Antallet utenlandske aktører eskalerte ytterligere i 2011.

Norsk Transportarbeiderforbund har denne uka bedt samferdselsminister Marit Arnstad gjenoppta kampen om begrensninger i virksomheten til utenlandske turbusser i Norge gjennom en forskrift.

Dette er noe de tillitsvalgte i bussbransjen lenge har jobbet med, og det var et håp om at politikerne ville gjøre en innstramming av regelverket. Etter behandling i EFTAs kontrollorgan ESA har den norske regjeringen skrinlagt en slik forskrift.

Resultatet er ingen begrensninger, og det rapporteres stadig om utenlandske bussjåfører som jobber. Her virker det som om regjeringen har lyttet mer til reiselivsnæringen, som argumenterer imot strengere regler og hevder det ikke er tilstrekkelig kapasitet hos norske busselskaper til å takle høysesongen, enn til transportnæringen selv.

Tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund som jobber i Nettbuss er også bekymret og kaller situasjonen dramatisk. For dette handler ikke bare om sosial dumping, men også om beredskap. Utfordringene med kabotasje innen persontransport står øverst på den politiske dagsordenen.

Situasjonen de siste årene har blitt kraftig forverret. Næringen har redusert turbusskapasiteten betraktelig på grunn av økt konkurranse fra utenlandske aktører med lavere kostnadsnivå enn det norske. Det er frustrerende at ikke denne konkurransen skjer på likt grunnlag, der gjeldende regelverk, både for moms, avgifter og kjøre/hviletidsbestemmelser følges.

Det blir vanskelig for den norske bussnæringen å ta vare på kompetanse, sikre rekruttering og ha den beredskapen turbussene faktisk har i samfunnet i dag. Turbussene spiller en stor rolle ved togstans, askeskyer eller andre transportutfordringer der busstransport blir beste og eneste alternativ.

Det er ikke sikkert det blir like effektivt om bussene skal hentes utenlands når slike situasjoner oppstår. Det er på tide at Stoltenberg, Arnstad og resten av regjeringen ser hvilken kritisk situasjon som nå har oppstått innen persontransporten, og trekker noen paralleller til det arbeidet som er gjort innen den øvrige transportsektoren.

Bussbransjen trenger hjelp til å verne om næringen og arbeidstakerne sine. Mulig vi kunder vinner på kort sikt med flere aktører og lavere priser, men på lang sikt er det samfunnet som taper.

Å luke ut sosial dumping i busstransporten, og få til et ryddig forhold mellom norske og utenlandske aktører slik at sjåfører får den anerkjennelse de fortjener for den innsatsen de legger ned i etterutdanning, kundebehandling og service, bør være en kampsak for en rødgrønn regjering. Ja til glade busssjåfører. Nei til sosial dumping!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
30.11.2012
11:17
16.12.2013 21:07



Mest lest

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

Erlend Angelo

Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Privat

– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Aslak Bodahl

Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

Jan-Erik Østlie

Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

Colourbox

Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard

Folketrygda

Illustrasjon

Illustrasjon

Anna Granqvist

To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Werner Juvik

Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Privat

Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Privat

Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Ida Bing

Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel

Illustrasjon

Illustrasjon

Håvard Sæbø

Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

Jan-Erik Østlie

Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Jan-Erik Østlie

Tidligere LO-topp: Ap-ledelsen er så utydelige at Senterpartiet blir folkets parti

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Jan-Erik Østlie

Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren

En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.

En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.

Håvard Sæbø

Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa


Flere saker