JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping i bussbransjen, nei takk!

Når skal regjeringen ta kampen opp for å få slutt på sosial dumping og farlig kabotasje-kjøring i bussbransjen?



30.11.2012
11:17
16.12.2013 21:07

nina.hanssen@lomedia.no

På LO Stats kartellkonferanse varslet statsminister Jens Stoltenberg en tredje handlingsplan mot sosial dumping. Da bør statsministeren ta seg en busstur snart og se hva som skjer på norske veier. I bussbransjen i Norge er det nemlig fortsatt cowboytilstander der billige utenlandske sjåfører og busselskap utkonkurrerer norske.

Flere aktører fra blant annet Spania, Tsjekkia og de baltiske landene operer under helt andre vilkår enn de norske. Verstingene driver sosial dumping av simpleste sort, unngår momsbetaling og vrir seg unna bompenger.

Problemene relatert til kabotasje (når utenlandske selskaper operer i et annet land) dukket for alvor opp i 2010, selv om det har vært en økende tendens i enda noen år tidligere. Antallet utenlandske aktører eskalerte ytterligere i 2011.

Norsk Transportarbeiderforbund har denne uka bedt samferdselsminister Marit Arnstad gjenoppta kampen om begrensninger i virksomheten til utenlandske turbusser i Norge gjennom en forskrift.

Dette er noe de tillitsvalgte i bussbransjen lenge har jobbet med, og det var et håp om at politikerne ville gjøre en innstramming av regelverket. Etter behandling i EFTAs kontrollorgan ESA har den norske regjeringen skrinlagt en slik forskrift.

Resultatet er ingen begrensninger, og det rapporteres stadig om utenlandske bussjåfører som jobber. Her virker det som om regjeringen har lyttet mer til reiselivsnæringen, som argumenterer imot strengere regler og hevder det ikke er tilstrekkelig kapasitet hos norske busselskaper til å takle høysesongen, enn til transportnæringen selv.

Tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund som jobber i Nettbuss er også bekymret og kaller situasjonen dramatisk. For dette handler ikke bare om sosial dumping, men også om beredskap. Utfordringene med kabotasje innen persontransport står øverst på den politiske dagsordenen.

Situasjonen de siste årene har blitt kraftig forverret. Næringen har redusert turbusskapasiteten betraktelig på grunn av økt konkurranse fra utenlandske aktører med lavere kostnadsnivå enn det norske. Det er frustrerende at ikke denne konkurransen skjer på likt grunnlag, der gjeldende regelverk, både for moms, avgifter og kjøre/hviletidsbestemmelser følges.

Det blir vanskelig for den norske bussnæringen å ta vare på kompetanse, sikre rekruttering og ha den beredskapen turbussene faktisk har i samfunnet i dag. Turbussene spiller en stor rolle ved togstans, askeskyer eller andre transportutfordringer der busstransport blir beste og eneste alternativ.

Det er ikke sikkert det blir like effektivt om bussene skal hentes utenlands når slike situasjoner oppstår. Det er på tide at Stoltenberg, Arnstad og resten av regjeringen ser hvilken kritisk situasjon som nå har oppstått innen persontransporten, og trekker noen paralleller til det arbeidet som er gjort innen den øvrige transportsektoren.

Bussbransjen trenger hjelp til å verne om næringen og arbeidstakerne sine. Mulig vi kunder vinner på kort sikt med flere aktører og lavere priser, men på lang sikt er det samfunnet som taper.

Å luke ut sosial dumping i busstransporten, og få til et ryddig forhold mellom norske og utenlandske aktører slik at sjåfører får den anerkjennelse de fortjener for den innsatsen de legger ned i etterutdanning, kundebehandling og service, bør være en kampsak for en rødgrønn regjering. Ja til glade busssjåfører. Nei til sosial dumping!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
30.11.2012
11:17
16.12.2013 21:07



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve

Jannicke Skaanes

Jannicke Skaanes

Alf Ragnar Olsen

Firebarnsmor og DNB-tillitsvalgt Jannicke har troen på valgfri bruk av hjemmekontor


Flere saker