JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsterrorismens piloter

I disse dager, 30 år etter militærdiktaturet i Argentina, blir piloter stilt for retten - tiltalt for å ha kastet politiske fanger på sjøen.



04.12.2012
10:47
16.12.2013 21:08

stig.christensen@lomedia.no

Etter at Kirchner-regjeringen i 2003 opphevet amnestiet mot generaler og andre ansvarlige for militærdiktaturet i Argentina i 1976 – 1983, har mange blitt dømt for drap, tortur og voldtekt. I disse dager åpner den største rettsaken mot medlemmer av militærregimet som sto bak bestialske forbrytelser mot mennesker i opposisjon. Blant de tiltalte er det åtte piloter som er tiltalt for å ha kastet folk på havet fra stor høyde, ifølge Aftenposten. Det er satt av to år til rettssakene

Mødrene på Maiplassen har ført en endeløs kamp for å få klarhet i hva som skjedde. Et av kravene har vært å få de ansvarlige straffet gjennom rettssystemet. Men på 90-tallet fikk disse forbryterne amnesti av daværende president Carlos Menem. Forkjemperne for rettferdighet slo seg aldri til ro med det.

En av dem er Patricia Isasa, som LO-Aktuelt/frifagbevegelse.no har fulgt gjennom tolv år. Hun ble selv arrestert som 16-åring i 1976, og fengslet og torturert som politisk fange. I motsetning til mange andre, ga hun aldri opp å få de ansvarlige dømt. I hennes tilfelle var det en rettsavgjørelse lille julaften 2009 som avgjorde det hele. Da ble seks ansvarlige for konsentrasjonsleire, avhør og tortur i Santa Fe-regionen dømt til lange fengselsstraffer. De fleste vil antakelig sitte livet ut.

Nå er det pilotenes tur. Patricia selv har fortalt LO-Aktuelt hvordan det hele foregikk på marinens tortursenter, ESMA, i Buenos Aires. Blant annet hadde de egne ansvarlige der for å ta seg av gravide kvinner. Disse ble som regel kvitt hånd- og fotlenkene i 7. måned. Etter å ha født, ble mange av babyene overtatt av militære familier. Kvinnene selv fikk en likegladsprøyte. Deretter bar det til flyplassen, og i noen tusens meters høyde over havet, ble de kastet ut. Dødsflyvingene ble avslørt etter at en rekke lik begynte å drive inn langs kysten av Argentina og Uruguay.

Les hele intervjuet med Patricia Isasa

Folk vil ha rettferdighet, unnskyldninger og rettssaker der de skyldige blir dømt. Vi så det nylig, da jødene fikk en unnskyldning 70 år etter. Folk som er utsatt for så grove overgrep som konsentrasjonsleir og tortur vil ha en tilfredsstillende avslutning der alle brikkene blir satt på plass. Pårørende etter de drepte vil det samme. De vil ha myndigheter som viser at de stoler på det de har fortalt. Historiske hendelser som jødeforfølgelsene og det politiske fanger ble utsatt for i Argentina i 1976 – 83 må skrives inn i historien med store bokstaver og aldri glemmes.

Derfor er det svært viktig at argentinske politikere etter år 2000 har tatt dette alvorlig og åpnet for å kjøre rettssakene. Det har vært mye motstand, men nå ser det ut til å løsne skikkelig. To år med nye rettsrunder tyder på det.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.12.2012
10:47
16.12.2013 21:08



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

– Det er lønna man skal leve av, men det er viktigere at jeg trives på jobb, sier vernepleieren.

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne Grete kjører 15 minutter – tjener 30.000 kroner mer

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder