JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Styrt avvikling av Forbundsalliansen

I går ettermiddag besluttet forhandlingsdelegasjonen til Transportarbeiderforbundet å kaste inn håndkleet og trekke forbundet ut av Forbundsalliansen. Var det Roger Hansen som sto ved roret?



14.02.2013
13:14
16.12.2013 21:47

may.berg@lomedia.no

I morgentimene i dag besluttet også Arbeidsmandsforbundet å trekke seg ut. Uten Transportarbeiderforbundet var en grunnleggende viktig motivasjon for prosjektet vekk, nemlig samferdselsaspektet ved det nye forbundet.

Så raskt raste hele byggverket sammen – fra den ene dagen til den andre. To års møysommelig arbeid er lagt i grus. Det er bare å avbestille hotellet på Lillestrøm som i juni skulle huse over 800 landsmøtedelegater og noen hundre ansatte og gjester på stiftelsesmøtet.

Egentlig er det tre år siden man igjen begynte å snakke om en forbundssammenslåing. Da hadde sårene rukket å gro siden forrige forsøk – Forbund1-prosjektet som havarerte i 2006. Der var både Transportarbeiderforbundet og Postkom med, to av dagens aktører.

Det var Transportarbeiderforbundets Roger Hansen som tok initiativet, på oppdrag fra hans eget landsmøte. At det nettopp ble Transportarbeiderforbundet som kullseilte prosjektet denne gang, må oppleves som et stort nederlag for Hansen, som har hatt kullsviertro på Forbundsalliansen. I hvert fall tilsynelatende.

Det kan se ut som om at det begynte å murre i Transportarbeiderforbundet da Industri Energi ble med i prosjektet i fjor vår. I Postkom og Arbeidsmandsforbundet var nykommeren mer populær. En grunn var at Industri Energi med sine 58.000 medlemmer økte kjøttvekta betraktelig. En annen grunn var at i et forbund med 130.000 medlemmer, ville innflytelsen til Transportarbeiderforbundets brysomme fraksjon av venstreradikale og aktivister reduseres betraktelig.

Industri Energis leder Leif Sande har aldri vært populær i de kretser. Bedre ble det ikke da han gikk ut og erklærte at han var den selvsagte leder for det nye forbundet. I LO er det makta som rår, ergo ville det ikke være unaturlig at Sande fikk det som han ville. Like fullt var Erna Hagensen av mange ansett som en mer samlende kandidat.

Kanskje var kulturforskjellene mellom de toneangivende kreftene i Transportarbeiderforbundet og Industri Energi for stor. Det ble rett og slett et for stort spenn å bygge bro over. Transportarbeiderforbundet har en kultur som skiller seg fra de fleste forbundene i LO. Forbundet har en annen oppbygging enn de andre partnerne i alliansen. Forbundet har 20 foreninger uten tradisjon for å la seg styre av forbundsledelsen. Foreningene har valgt medlemmer til forbundets representantskap, som tilsvarer landsstyret i de tre andre forbundene.

Et av Transportarbeiderforbundets krav var at det nye forbundet skulle videreføre denne modellen. Det var et krav det var helt utenkelig for de andre å akseptere. Hvis det var et krav det var like utenkelig for flertallet i Transports forhandlingsdelegasjon å gi seg på, er det fristende å kalle det som skjedde i går for styrt avvikling.

For Postkom og Arbeidsmandsforbundet var Transportarbeiderforbundet en nødvendig del av maktbalansen i Forbundsalliansen. Uten Transport hadde Industri Energi rent flertall i alliansen. Det er sannsynligvis en medvirkende årsak til at korthuset raste sammen så raskt da en av partnerne forsvant.

Transportarbeiderforbundet har i årevis snakket om viktigheten av en samling på transportsida i LO. Men når det kom til stykket, ville venstresida i Transportarbeiderforbundet heller styre prosjektet på et valgt skjær i sjøen, enn å gi slipp på sin politiske innflytelse og bli parkert i et hjørne i et storforbund med Leif Sande ved roret.

Postkom og Arbeidsmandsforbundet gikk med i dragsuget, bundet til masta sammen med Norsk Transportarbeiderforbund.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.02.2013
13:14
16.12.2013 21:47



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Har du fått dagpenger store deler av 2020, men er i jobb igjen til våren, kan du se langt etter feriepenger

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

Ap: Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air fremstår som en ren tilsnikelse. – Bare vås, får de til svar


Flere saker