JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krangler om forsinkelser

Det er full ordkrig mellom NHO og statsråd Marit Arnstad (Sp).

anders.sandbu@anb.no

Bakgrunnen er NHOs statusrapport for gjennomføringen av samferdselsprosjekter.

Er et prosjekt som er startet opp for sent, men fullført til rett tid, å anse som forsinket?

Ja, mener Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Nei, fastslår samferdselsminister Marit Arnstad (Sp).

– Les også: NHO ønsker revolusjon

Bakgrunnen for uenigheten er NHOs statusrapport for gjennomføring av Nasjonal transportplan (NTP)-prosjekter i inneværende periode. Rapporten viser blant annet at rundt 7 av 10 samferdselsprosjekter er forsinket. Arnstad kritiserer målemetodene i rapporten, som hun mener gir «et vesentlig feil inntrykk» av hva som faktisk er realiteten. Statsråden viste torsdag til at regjeringen har brukt mer penger på NTP enn det som lå til grunn.

– En urimelig og upresis kritikk. For bedriftene og alle andre transportbrukere er ikke hovedspørsmålet når prosjektene får oppstartsbevilgninger, men når de er klare til å tas i bruk, sier NHO-direktør Petter Haas Brubakk.

– Les også: Tog mot fly

Gorm Kjernli (Ap) i Stortingets transportkomite påpeker at fullføringen av prosjektene er viktigst.

– Vi får ikke nytte av prosjektene før de faktisk er ferdig. Fullføringen er viktigere enn akkurat når prosjektene igangsettes. Jeg mener rapporten blir tendensiøs når den bare ser på oppstart, sier Kjernli til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Statsråden innrømmet i Stortinget at 20 prosent av prosjektene er forsinket. Kjernli mener regjeringen vil klare å ta igjen forsinkelsene – og samtidig starte opp en rekke nye prosjekter i den nye nasjonale transportplanen, som ble lagt fram fredag.

– Vi vil ta utgangspunkt i de prosjektene som pågår, og tilpasse de nye prosjektene til budsjettrammene. Dette skal vi få til. Samtidig ønsker vi raskere planprosesser. Vi må rydde unna uenigheter tidlig, slik at vi unngår omkamper, sier han.

– Les også: Litt ros – mye ris

Øyvind Halleraker (Høyre) i transportkomiteen er alt annet enn imponert over gjennomføringsevnen hittil.

– Det som er mest typisk, er at prosjekter ikke engang startes opp. Vi må derfor organisere prosjektene annerledes. Høyre ønsker innslag av private aktører og nye finansieringsformer, sier han til ANB.

Statsminister Jens Stoltenberg fastslo under fredagens pressekonferanse om ny NTP at det blir totalt feil å tegne et bilde av at det ikke skjer noe som helst.

– Vi må gjøre ting raskere og bedre, men vi har fått opp tempoet ved å bevilge mer penger. Vi setter inn ressurser for å sikre raskere planlegging og igangsetting. Ny nasjonal transportplan er en plan for et tryggere og raskere Norge, sa Stoltenberg.(ANB)

Annonse
Annonse