Opprørt over A-pressen
A-pressen vil sentralisere annonseproduksjonen i to sentra, ett i Lillestrøm og ett i Harstad. Fellesforbundet er opprørt.
einar.fjellvik@lomedia.no
Ifølge Fellesforbundets nettsted ble de ansatte varslet om omleggingen 28. august. Forbundssekretær Knut Øygard minner om at Edda Media (tidl. Orkla Media) gjennomførte en tilsvarende sentralisering av annonseproduksjonen i 2006. Den gangen karakteriserte Fellesforbundet tiltaket som «et angrep på vår yrkesgruppe og et forsøk på fagforeningsknusing».
– Her legger A-pressen ledelse opp til et tilsvarende løp, med den vesentlige forskjellen at A-pressens ledelse har avvist krav om drøftinger om realiteten i planene, sier Øygard til Fellesforbundets nettsted.
Frykter tap av arbeidsplasser
Forbundssekretæren frykter at omleggingen – hvis den blir gjennomført – vil rasere mange arbeidsplasser. Nøyaktig hvor mange grafikere som i dag jobber med annonseproduksjon i de omkring 30 A-presseavisene finnes det ingen oversikt over, men Fellesforbundet har 290 medlemmer i de berørte avisene.
Dramatisk annonsesvikt
Planene om outsourcing og sentralisering av annonseproduksjonen ble presentert for de ansatte samme dag som A-pressen la fram halvårsresultatet for første halvår i år . Det viste en nedgang i annonseinntektene på 265 millioner kroner (11 %) sammenliknet med første halvår i fjor. Samlet fikk A-pressen et brutto driftsresultat på 148 millioner kroner i første halvår, 138 millioner kroner bak fjoråret.