JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye angrep på havnearbeiderne

Arbeidsgiverne i havne-Norge går til frontalangrep på havnearbeiderne i Norge. Det samme skjer i resten av verden.



25.04.2013
10:58
16.12.2013 22:32

vegard.holm@lomedia.no

I et leserinnlegg i Aftenposten hevder norske havnedirektører at et av de største hindrene for å øke den miljøvennlige transporten på sjøen er tariffavtalen til laste- og lossearbeiderne. Denne «foreldede» tariffavtalen skaper problemer kysten rundt, heter det i innlegget.

Transportarbeiderforbundet har reagert kraftig på angrepet.

Sjefene i havne-Norge bringer til torgs to eksempler som viser hvor avleggs de mener tariffavtalen er:

«Verdens dyreste lunsj» kaller underskriverne det når de som losser eller laster et skip på Oslo havn tar seg matpause. Da stopper nemlig også all annen virksomhet opp på skipet.

Om dette er «verdens dyreste lunsj» kan nok diskuteres. Det samme skjer jo i en fabrikk – maskinene står stille i lunsjpausen, det er også slik når sjåførene må stanse opp og ta sin lovpålagte pause. Det blir ikke rare produktiviteten av det. Matpause er noe herk og lite fleksibelt.

Det andre eksemplet som brukes er fra Risavika Terminal utenfor Stavanger der NTF kjemper for å få på plass en tariffavtale. Det hevdes at tariffavtalen vil øke utgiftene til lossing og lasting med 30 prosent.

Sjølsagt vil det alltid være mulig å få tak i billigere arbeidskraft. Å måtte bruke registrerte havnearbeiderne, slik det er formulert i ILO-konvensjon 137, er sikkert dyrere enn å bruke hvem som helst andre.

Det er ikke ofte angrep på arbeidsfolk blir formulert og offentliggjort slik denne hopen av direktører gjør. Dette er imidlertid ikke et enkeltstående angrep. Det er et i en lang rekke forsøk på å undergrave havnearbeidernes tariffavtale, og til slutt få utradert fagarbeiderne på norske havner. Sjefene i havne-Norge, med arbeidsgiverforeningen NHO Logistikk og Transport i spissen, har lenge hatt mål om dette. De ønsker seg et regime der havnearbeiderne skal stå med lua i handa.

Havnearbeiderne og Transportarbeiderforbundet kjemper en forsvarskamp på flere fronter. Nylig aksjonerte havnearbeiderne i Drammen mot at ikke-registrerte havnearbeidere skulle gjøre deres arbeid. Havnearbeiderne vant fram.

Arbeidsgiverne led også et sviende nederlag i Arbeidsretten tidligere i april, og ga Transportarbeiderforbundet rett til å gå til boikott hvis ikke Risavika Terminal innfrir krav om tariffavtale. LO-advokat Christopher Hansteen sa i en kommentar at økt bruk av sympatiaksjoner er en sannsynlig konsekvens av denne Arbeidsrettsdommen. Det kan havnearbeiderne i Norge ha behov for.

Enhver tariffavtale er alltid dyrere enn bedriftsledere og eiere kan tenke seg. Slik er det også i havnene. I tillegg til bestemmelser om lønn, arbeidstid og andre vilkår, har denne tariffavtalen en bestemmelse om at losse- og lastearbeidere har fortrinnsrett til arbeidet i norske havner. Havnearbeiderne har derfor en større kontroll med arbeidsplassen sin enn sjefene deres setter pris på. Eller mer korrekt: Sjefene vil ha bort de registrerte havnearbeidernes fortrinnsrett, og ha full styringsrett. «Måten avtalen praktiseres på, skaper problemer kysten rundt», hevder underskriverne av leserinnlegget.

Havnearbeidernes kamp er internasjonal. I Europa har arbeidsgivere og EU tre ganger gjort alvorlige forsøk på å konkurranseutsette havnene. Like mange ganger er forsøkene på privatisering slått tilbake av en samlet fagbevegelse i Europa. Men det er ingenting som tyder på at EU har lagt privatiseringsframstøtet til side for godt.

Over hele verden kommer det rapporter om det samme: Havner skal konkurranseutsettes og privatiseres. Arbeidsvilkår og lønninger skal forringes. Overalt tar havnearbeiderne opp kampen. To eksempler på dette er havnearbeiderne i Hong Kong som er i konflikt, og i Vancouver i delstaten Washington, USA der arbeidsgiverne har gått til lockout.

Havnearbeiderne kjenner sin historie, og har helt siden de dannet International Transport Worker Federation (ITF) i 1897 visst at solidaritet og støtte over landegrensene er det som kan slå tilbake angrep av alle slag. Også slike som direktørflokken i havne-Norge nå annonserer.

En urett mot én, er en urett mot alle, er et slagord havnearbeiderne over hele verden vil etterleve. Kampen her hjemme må norske havnearbeidere ta sjøl. Men solidariteten vil komme fra overalt.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.04.2013
10:58
16.12.2013 22:32



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker