JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye angrep på havnearbeiderne

Arbeidsgiverne i havne-Norge går til frontalangrep på havnearbeiderne i Norge. Det samme skjer i resten av verden.



25.04.2013
10:58
16.12.2013 22:32

vegard.holm@lomedia.no

I et leserinnlegg i Aftenposten hevder norske havnedirektører at et av de største hindrene for å øke den miljøvennlige transporten på sjøen er tariffavtalen til laste- og lossearbeiderne. Denne «foreldede» tariffavtalen skaper problemer kysten rundt, heter det i innlegget.

Transportarbeiderforbundet har reagert kraftig på angrepet.

Sjefene i havne-Norge bringer til torgs to eksempler som viser hvor avleggs de mener tariffavtalen er:

«Verdens dyreste lunsj» kaller underskriverne det når de som losser eller laster et skip på Oslo havn tar seg matpause. Da stopper nemlig også all annen virksomhet opp på skipet.

Om dette er «verdens dyreste lunsj» kan nok diskuteres. Det samme skjer jo i en fabrikk – maskinene står stille i lunsjpausen, det er også slik når sjåførene må stanse opp og ta sin lovpålagte pause. Det blir ikke rare produktiviteten av det. Matpause er noe herk og lite fleksibelt.

Det andre eksemplet som brukes er fra Risavika Terminal utenfor Stavanger der NTF kjemper for å få på plass en tariffavtale. Det hevdes at tariffavtalen vil øke utgiftene til lossing og lasting med 30 prosent.

Sjølsagt vil det alltid være mulig å få tak i billigere arbeidskraft. Å måtte bruke registrerte havnearbeiderne, slik det er formulert i ILO-konvensjon 137, er sikkert dyrere enn å bruke hvem som helst andre.

Det er ikke ofte angrep på arbeidsfolk blir formulert og offentliggjort slik denne hopen av direktører gjør. Dette er imidlertid ikke et enkeltstående angrep. Det er et i en lang rekke forsøk på å undergrave havnearbeidernes tariffavtale, og til slutt få utradert fagarbeiderne på norske havner. Sjefene i havne-Norge, med arbeidsgiverforeningen NHO Logistikk og Transport i spissen, har lenge hatt mål om dette. De ønsker seg et regime der havnearbeiderne skal stå med lua i handa.

Havnearbeiderne og Transportarbeiderforbundet kjemper en forsvarskamp på flere fronter. Nylig aksjonerte havnearbeiderne i Drammen mot at ikke-registrerte havnearbeidere skulle gjøre deres arbeid. Havnearbeiderne vant fram.

Arbeidsgiverne led også et sviende nederlag i Arbeidsretten tidligere i april, og ga Transportarbeiderforbundet rett til å gå til boikott hvis ikke Risavika Terminal innfrir krav om tariffavtale. LO-advokat Christopher Hansteen sa i en kommentar at økt bruk av sympatiaksjoner er en sannsynlig konsekvens av denne Arbeidsrettsdommen. Det kan havnearbeiderne i Norge ha behov for.

Enhver tariffavtale er alltid dyrere enn bedriftsledere og eiere kan tenke seg. Slik er det også i havnene. I tillegg til bestemmelser om lønn, arbeidstid og andre vilkår, har denne tariffavtalen en bestemmelse om at losse- og lastearbeidere har fortrinnsrett til arbeidet i norske havner. Havnearbeiderne har derfor en større kontroll med arbeidsplassen sin enn sjefene deres setter pris på. Eller mer korrekt: Sjefene vil ha bort de registrerte havnearbeidernes fortrinnsrett, og ha full styringsrett. «Måten avtalen praktiseres på, skaper problemer kysten rundt», hevder underskriverne av leserinnlegget.

Havnearbeidernes kamp er internasjonal. I Europa har arbeidsgivere og EU tre ganger gjort alvorlige forsøk på å konkurranseutsette havnene. Like mange ganger er forsøkene på privatisering slått tilbake av en samlet fagbevegelse i Europa. Men det er ingenting som tyder på at EU har lagt privatiseringsframstøtet til side for godt.

Over hele verden kommer det rapporter om det samme: Havner skal konkurranseutsettes og privatiseres. Arbeidsvilkår og lønninger skal forringes. Overalt tar havnearbeiderne opp kampen. To eksempler på dette er havnearbeiderne i Hong Kong som er i konflikt, og i Vancouver i delstaten Washington, USA der arbeidsgiverne har gått til lockout.

Havnearbeiderne kjenner sin historie, og har helt siden de dannet International Transport Worker Federation (ITF) i 1897 visst at solidaritet og støtte over landegrensene er det som kan slå tilbake angrep av alle slag. Også slike som direktørflokken i havne-Norge nå annonserer.

En urett mot én, er en urett mot alle, er et slagord havnearbeiderne over hele verden vil etterleve. Kampen her hjemme må norske havnearbeidere ta sjøl. Men solidariteten vil komme fra overalt.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
25.04.2013
10:58
16.12.2013 22:32



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

Sissel M. Rasmussen

Krister (45) har vært industriarbeider i 27 år. Han er usikker på om han holder til pensjonsalder

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

Sissel M. Rasmussen

En gang fikk tunnelborer Svein 20 kilo stein i hodet: – Det har vært et hardt liv, men jeg har valgt det sjøl

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten

I JOBB: Ahmad Mubashir har fortsatt 20 prosents stilling som radiograf ved Akershus universitetssykehus.

I JOBB: Ahmad Mubashir har fortsatt 20 prosents stilling som radiograf ved Akershus universitetssykehus.

Sissel M. Rasmussen

Da pakistanerne kom i 1971, fryktet nordmenn for jobbene. Her er Ahmads historie


Flere saker