JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stoltenberg mener Høyre vil gjemme bort utgiftene

Høyre vil at staten i større grad skal la private bygge veier på avbetaling. Statsminister Stoltenberg mener dette er en måte å gjemme bort utgiftene på.

morten.hansen@lomedia.no

– At man skal låne penger for å bygge veier, er jeg mot. Det blir ikke noe billigere å kjøpe veier på avbetaling enn å kjøpe kontant. Spesielt er det ikke noen mening i å kjøpe på avbetaling, når man har nok kontanter. Det har den norske staten, sier Stoltenberg.

Regninger forsvinner ikke

Han er for at private både bygger og vedlikeholder veier. Statsministeren konstaterer at alle veier blir bygget av private selskaper.

Høyres forslag om mer bruk av offentlig privat samarbeid (OPS), hvor privates utbygging finansieres av låneopptak, er han imot.

Stoltenberg mener Høyre vil gjemme bort utgiftene.

– Det ser ut som det er en liten regning på statsbudsjettet, fordi man bare betaler ned på avdragene. Virkeligheten er at en bruker mer penger. Sånne regninger som man gjemmer bort forsvinner ikke. De dukker opp igjen – og da er de ofte blitt mye høyere. Akkurat sånn er det med OPS, sier Stoltenberg.

Bør bevilge mer penger

Han mener dette har vært prøvd i mange land – med svært dårlige erfaringer.

– En bør bevilge mer penger hvis man ønsker mer veiutbygging. Det er en ærlig sak å gjøre, i stedet for å lure budsjettreglene, bruke mer penger enn man faktisk innrømmer, og så få dyrere veier på grunn av renteutgiftene, sier Stoltenberg.

Ikke overraskende, får Regjeringen og Stoltenberg støtte fra LO og Roar Flåthen. Flåthen mener sammenblanding av bygge- og vedlikeholdskostnader, i tillegg til renteutgiftene, gir betydelig høyere utgifter.

– De som blir utbyggere skal i mange tilfeller også ha lange vedlikeholdskontrakter. Vi har sett at det kan bli en kostbar sak når man blander sammen utbygging og vedlikehold, sier Flåthen.

Annonse

Flere saker

Annonse