JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundet vil ha organisasjonskrig

Transportarbeiderforbundet finner seg ikke i å bli ofret på noe organisasjonsalter bare fordi LOs største forbund ikke vil respektere LOs egne vedtak. Det skriver forbundsleder Roger Hansen i et debattinnlegg som også trykkes i denne ukas utgave av LO-Aktuelt.



24.05.2013
08:10
16.12.2013 22:54

LO-kongressen er en av de største hendingene for oss i fagbevegelsen. Der blir rammene for LOs politikk og virke for de neste fire årene lagt. Kongressen er en av de aller viktigste og mest innflytelsesrike politiske verkstedene i landet og har gitt LO makt i norsk samfunnsliv. Men makt må utøves med ansvar.

Fagforbundet fremmet forslag for LO-kongressen i begynnelsen av mai om å få partsrettigheter i Bussbransjeavtalen (BBA) med NHO. Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) har i mange år sagt blankt nei til at et forbund i offentlig sektor skal få partsrettigheter til BBA i privat sektor. Grunnen til dette er enkel. Vi forholder oss til og respekterer LOs vedtatte organisasjonskart.

I LO er det lang tradisjon for at alle grensetvister og konflikter skal løses i organisasjonskomiteen og sekretariatet. NTF har hatt organisasjonsretten i private busselskaper siden tidenes morgen. I 1957 vedtok LO-kongressen et organisasjonskart som NTF har lagt til grunn for alt sitt organisasjonsarbeid. Så oppstår det av og til grensetvister, som alltid har vært løst gjennom organisasjonskomiteen og sekretariatet.

Når det gjelder Bussbransjeavtalen, mangler det ikke vedtak i LO som sier hvem som har organisasjonsretten. Det er gjentatte ganger slått fast at det er NTF som har denne retten. Dette vil ikke Fagforbundet akseptere, og gikk til kongressen for å få endret dette. Det opprinnelige kongressforslaget til Fagforbundet munnet så ut i et kongressvedtak om at LOs sekretariat skal sette ned et utvalg som skal se på partsrettighetene i BBA i privat sektor.

Denne saken har vakt stor engasjement og harme i NTF. Vi skal naturligvis forholde oss til LO-kongressens vedtak. Hvordan vi konkret skal agere, blir avgjort når vårt forbundsstyre og representantskap har behandlet saken.

Hva kan så konsekvensene bli av at det største forbundet i offentlig sektor kan få rettigheter i en tariffavtale i privat sektor? Da vil det bli fritt fram for hvem som helst som ønsker seg en større bit av organisasjonskaka å ta opp dette på LO-kongressen, hvis man ikke vil akseptere vedtak i organisasjonskomite og sekretariat. Er det ikke slik at Fagforbundet her rokker ved selve grunnfundamentet til LO? Vi i Transportarbeiderforbundet spør oss selv om det er noe særlig behov for en organisasjonskomite hvis man bare kan gå til kongressen når man får komiteens og sekretariatets vedtak mot seg.

Transportarbeiderforbundetfinner seg ikke i å bli ofret på noe organisasjonsalter bare fordi LOs største forbund ikke vil respektere LOs egne vedtak. Fagforbundet inviterer til organisasjonskrig. Jeg kan love at Transportarbeiderforbundet aldeles ikke er redd for krig. Men denne vil bli en av de mest unødvendige og ødeleggende organisasjonskrigene i LOs historie. Og taperne vil naturligvis bli våre medlemmer.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.05.2013
08:10
16.12.2013 22:54



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år


Flere saker