JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stor uenighet mellom Høyre og Frp

Finansiering av veier blir en av de aller vanskeligste sakene å bli enig med Fremskrittspartiet om, mener Høyre.



10.06.2013
14:49
16.12.2013 23:02

– Avstanden er stor, slår Høyres samferdselspolitiske talsmann Trond Helleland fast.

Frp la mandag fram sin alternative transportplan som overbyr regjeringens forslag med 455 milliarder oljekroner de neste ti årene. Høyres alternativ ligger 30 milliarder over regjeringens forslag.

– Les også: Lover raskere fergefri

Frp sier dessuten kategorisk nei til bompenger og til Høyres foretrukne finansieringsmodell med offentlig-privat samarbeid.

Denne uenigheten er et enda større problem enn selve avstanden i ambisjoner, mener Helleland:

– Det er her den gordiske knuten ligger. Det er i dag vanskelig å se hvordan vi skal klare å finne et felles multiplum, sier Helleland til NTB.

– Noe av det aller vanskeligste dersom vi skulle komme i posisjon for å forhandle om en regjeringsplattform, blir å løse uenigheten om finansiering av veier, utdyper han.

– Les også: Bygger ikke lønnsomt

KrF-leder og leder av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide, mener Frp bør bli mer realistisk.

– Jeg tror de bør få med seg at det er Høyre som øker sin troverdighet på samferdselspolitikk, ikke Frp, til tross for at de har pøst på med milliarder underveis. Troverdigheten til Frp går den andre veien, og det bør de tenke på, sier Hareide til NRK.

Helleland takker og legger til:

– Frp har en annen virkelighetsoppfatning av hva som er mulig å få til enn alle andre. Deres høye ambisjoner vil dessuten ta for stor andel av samfunnets samlede ressurser. Frp må justere ambisjonsnivået.

– Les også: Vil ha raskere bygging

Den oppfordringen vil ikke Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud lytte til.

– Vi støtter oss til en rapport fra Statistisk sentralbyrå som konkluderer med at det er rom for å bruke 45,5 milliarder kroner mer i året på investeringer til infrastruktur enn i dag, uten at det får uheldige konsekvenser for norsk økonomi. Så da plusser vi på 455 milliarder kroner på vår NTP for 2014-2023, sier han til NTB.

Frp vil blant annet bruke 13 milliarder ekstra på samferdselstiltak i de fire største byene, ytterligere 10 milliarder i øvrige byområder, bygge ut full intercity innen 2025 og gjennomføre så å si alt av innvarslede veiprosjekter – uten bompenger.

– Les også: Dårlige veier gir ulykker

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sa søndag til NTB at Frps alternative transportplan ikke er interessant så lenge partiet er alene om å ville avvikle bompenger.

– Så lenge Høyre og Fremskrittspartiet ikke er enige om hvordan de vil finansiere samferdselssektoren dersom de skulle komme i regjering, så er det uinteressant hva Frp sier at de vil gjøre alene. Eller hva Høyre alene sier, for den saks skyld. Det er langt mer viktig hva de kan klare sammen, sier Arnstad.

Hun mener uenighet om finansiering kan gjøre NTP til et eneste stort sjansespill.

Høyres Trond Helleland sier at de to partiene er enige om å bygge mer raskere.

– Bortsett fra at Frp har en helt annen finansieringsmodell, ser jeg mange positive elementer, sier han. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.06.2013
14:49
16.12.2013 23:02



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Færre ferske lærerstudenter i rekordstort studieopptak

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

FESTIVALSJEFEN: En fornøyd Jan Lange alias Søppelmann Jansson, 60 år og noen dager.

Jan-Erik Østlie

Søppelmann Jansson festival: Full av politikk og internasjonalt engasjement

Fabian Stang knallet til mot Ap-leder Jonas Gahr Støre på Facebook 22. juli, men slettet kort etter innlegget. (Arkivfoto)

Fabian Stang knallet til mot Ap-leder Jonas Gahr Støre på Facebook 22. juli, men slettet kort etter innlegget. (Arkivfoto)

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Kritikken hagler mot tidligere Høyre-ordførers 22. juli-utspill

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Arkivfoto

Arkivfoto

Sissel M. Rasmussen

Sykehusklovner kan tape millioner på rødgrønn regelendring

Tormod Ytrehus

Kabinansatte har både opplevd permitteringer og smittefare. Nå ser det litt lysere ut, ifølge forbundsleder

Gyldendal

Fastfood – fy faan!

Aschehoug

Begjær til besvær


Flere saker