JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Folk flest er imot postdirektivet

Borgerlig valgseier vil bety at EUs 3. postdirektiv, med fri konkurranse på posttjenester i Norge, kommer til å bli innført i løpet av 2014. Det har Høyre og Frp slått fast for lengst.



03.09.2013
12:58
16.12.2013 23:42

may.berg@lomedia.no

Frps Bård Hoksrud sier han er overbevist om at både ledelsen i Posten og de ansatte vil leve godt med at direktivet blir vedtatt. Høyres Trond Helleland kaller det «udramatisk» å liberalisere postmarkedet. Begge tar i tillegg til orde for nedsalg av statlig eierskap i Posten Norge. Høyre vil starte med å selge ut en tredjedel av Posten, Frp vil gjerne på børs med hele sulamitten.

Det er selvsagt ingen grunn til å bli forbauset over at høyresida tror på konkurransens velsignelse og markedets fortreffelighet. Og vi liker da markedet ganske godt selv? Det tar seg av så mangt; hvorfor ikke posttjenester?

Vi lar den hjemlige steinrøysa ligge, og flytter oss ut i Europa: I september samles UNI Europa Post og Logistikk, arbeidstakersammenslutningen for postansatte, til kongress i Portugal. Der burde kanskje Hoksrud og Helleland funnet seg enn plass på gjestebenken? Vi tror de kunne ha lært et og annet ved å lytte til dem som har levd med liberaliseringen i noen år.

Posten har begynt å synge sin svanesang, ikke bare i Norge, men over hele Europa. Ny teknologi erstatter brevpost, og postvolumene er nærmest i fritt fall. I EU-landene har finanskrisa forsterket nedgangen.

Postselskapene møter volumfallet og tapet av inntekter med oppsigelser, restrukturering, sentralisering og nye ansettelsesformer. Det blir stadig flere deltidsjobber og «selfemployed», det vil si kontraktører uten sikkerhetsnett. Og ettersom postsektoren er arbeidsintensiv, er det penger å hente i å kutte lønninger og forringe pensjonsrettigheter.

Regjeringene i Hellas, Portugal og Romania snakker om å selge sine postselskaper. I Portugal tjener et postbud mindre nå enn for 15 år siden, ifølge UNI. I Italia får ikke postansatte overtidsbetalt lenger, lønningene synker og stadig flere jobber deltid, forteller UNI.

I gamle dager brukte selskapene overskuddet fra den lønnsomme delen av postmarkedet til å finansiere de ulønnsomme tjenestene. Der er Norge fortsatt. I det liberaliserte postmarkedet slåss private selskaper om «indrefiletene», og tar ut overskuddet som finnes i den lønnsomme delen av markedet. De som har ansvaret for den ulønnsomme delen av markedet, driver med underskudd. Og, som UNI påpeker, da går regninga til skattebetalerne.

I et kriserammet Europa, kommer ikke gode posttjenester veldig høyt på prioriteringslista. Følgen er, påpeker UNI, dårligere posttjenester. Det vil si færre omdelingsdager og stengte postkontor. Og oppsigelser av ansatte. EU har snakket om å lage kompensasjonsfond for å finansiere de ulønnsomme tjenestene. De har man ennå ikke klart å stable på beina.

Nederland har i flere år vært et skrekkens eksempel på hva liberaliseringen av postmarkedet fører til, med sultelønninger, mini-jobber og stadig synkende kvalitet på posttjenestene. Etter noen år med konkurranse, finnes det ikke lenger et selskap i Nederland som er i stand til å drive landsomfattende postdistribusjon. Og det i et land som er på størrelse med Nordland fylke, med verdens fjerde største befolkningstetthet.

Det er lett å overføre erfaringene UNI oppsummerer fra Europa til Norge. Og scenariet rimer dårlig med Hoksrud og Hellelands lettvinte og ubekymrede betraktninger om godene ved et liberalisert postmarked.

Postkom har gjennomført en spørreundersøkelse som viser at det er bred motstand mot postdirektivet i befolkningen og blant lokalpolitikere landet rundt. Hvorfor ikke lytte til folk flest, Hoksrud og Helleland?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.09.2013
12:58
16.12.2013 23:42



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Har du fått dagpenger store deler av 2020, men er i jobb igjen til våren, kan du se langt etter feriepenger

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

Ap: Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air fremstår som en ren tilsnikelse. – Bare vås, får de til svar


Flere saker