JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Får ikke overtidsbetalt

Fiskeridirektoratets inspektører kontrollerer fiskemottak langs hele kysten. Det innebærer mye reising og lange dager. Men betalt for å kjøre utenom vanlig arbeidstid, får de ikke. Kun avspasering.



10.12.2009
08:39
16.12.2013 12:06

anne.grete@lomedia.no

Inspektørene får heller ikke betalt for forberedelsesarbeid på kveldstid.

– Vi krever at direktoratet anerkjenner forberedelser og transport som arbeidstid, og kompenserer inspektørene for arbeidet de gjør, sier Bjørnar Strøm Larsen, leder av NTLs forening i Fiskeridirektoratet.

Mye reising.

Larsen framhever at inspektørene er ansatt for å kontrollere fikemottak langs hele kysten. Det innebærer mye reising og lange dager.

– Vi sitter i bilen for arbeidsgiver, men arbeidsgiver hevder at kjøringen ikke er arbeidstid, kun reisetid. De argumenterer med at vi ikke er tilgjengelige når vi sitter i bilen.

Derfor får vi kun avspasering, sier Larsen.

Han gir et reelt eksempel:

– En inspektør kjørte ti timer tur/retur for å kontrollere et fiskemottak på en lørdag. Kontrollen tok to timer. Han fikk bare betalt for de to timene. Resten av timene fikk han kun avspasering for.

Lange dager.

Larsen forteller at om mottaket ligger langt unna hjemstedet, må inspektøren sette seg i bilen ved fire-femtiden om morningen for å nå fram i tide. Hvor lang tid kontrollen tar vet de ikke på forhånd. Ofte er de ikke hjemme før kl 20 på kvelden. Men betalt for jobben får de ikke.

– Det forventes av oss at vi skal jobbe gratis, sier Larsen.

Ettersom kjøretiden ikke regnes som arbeidstid blir det også umulig å håndheve kravene til hviletid. I forbindelse med kontrollene kan hviletiden være så kort som fire timer.

Flere inspektører har om lag 700 timer til gode etter kontrollarbeid. Dette er tid de i praksis ikke har anledning til å ta ut.

Kveldsjobb.

En fiskerikontroll starter ofte med forberedelsesarbeid kvelden i forveien. Mange ganger blir det ikke avgjort før etter kl 22 hvor og når kontrollen skal finne sted. De må også være tilgjengelig på telefon. Kompensasjon for dette arbeidet får de heller ikke.

Etter gjentatte ganger forgjeves å ha tatt problemstillingen opp med arbeidsgiver, har flere av de NTL-organiserte inspektørene nektet å skrive under på dispensasjon fra arbeidsmiljøloven, som arbeidsgiver ønsker.

- Inspektørene jobber i praksis gratis overtid, og det under svært uforutsigbare forhold og på ugunstige tidspunkter. Arbeidsgiver appellerer til yrkesstoltheten og forventer at vi bruker fritiden vår til dette, sier Larsen.

Må rydde opp.

Direktoratet har nylig nedsatt ei partsammensatt arbeidsgruppe som skal se på problemstillingene. Men hovedproblemet – hvordan Hovedtariffavtalen skal tolkes, er NTL og arbeidsgiver uenige om. Derfor ønsker ikke NTL å sitte i gruppa.

– Vi ønsker å diskutere kompensasjon for ubekvem arbeidstid, og for en uforutsigbar arbeidssituasjon. Vi mener at reisetid skal ses på som arbeidstid. Vi er ansatt for å kjøre. Det er ikke det samme som å reise til et møte, sier Larsen.

Nå er tålmodigheten slutt. Larsen har gått til forbundet med saken, og de har framlagt saken sin overfor Fiskeri- og kystdepartementet.

NTL-sekretær Berit Hobber sier til Tjenestemannsbladet at det kan se ut som inspektørene jobber ulovlig i forhold til arbeidsmiljøloven når det gjelder arbeidstid.

– Dette må vi få ryddet opp i, sier hun i en kommentar.

Skal avspasere.

– Om ansatte er pålagt å jobbe på kveldstid, så skal de selvsagt ha betalt, sier sjefen for personalseksjonen i direktoratet, Ingeborg Aasbø.

Hun stiller spørsmål ved om ansatte er pålagt å jobbe på kvelden, eller om de gjør det av egen fri vilje.

– Ved reise for å kontrollere et mottak, skal man primært avspasere. Vi følger Hovedtariffavtalen for reiser innenlands, sier Aasbø.

– Men man kan sekundært få betalt, legger hun til.

Hun framholder også at om folk er på arbeid etter ordinær arbeidstid, skal de ha overtidsbetalt, eller utbetaling av overtidstillegget og avspasering.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.12.2009
08:39
16.12.2013 12:06



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker