JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Fornærmelig vås!

– Hva sier du til Nina Melsoms påstand om at enkelte medlemmer av Tariffnemnda skal ha vært forutinntatt ved behandlingen av allmenngjøringen, spurte regjeringsadvokaten. – Fornærmelig vås, svarte Tore Lindholt.



14.12.2009
18:20
16.12.2013 12:10

Tore Lindholt, tidligere direktør av Folketrygdfondet og medlem av Tariffnemnda siden den ble opprettet i 1993, slo ettertrykkelig fast hva han mente om NHO-representantens påstand fra vitneboksen. I dag var det Tariffnemndas tur til å vitne i rettssaken som ni verft, Norsk Industri og NHO har anlagt mot Staten og Tariffnemnda fordi den allmenngjorde blant annet norsk minstelønn for utsendte, utenlandske arbeidere.

Nina Melsom sa under rettssaken på fredag at "enkelte medlemmer" hadde bestemt seg for at Verkstedoverenskomsten skulle allmenngjøres, uansett.

– Jeg får svare med to ord: fornærmelig vås, sa Lindholt.

Avkreftet NHOs påstander

Punkt for punkt avkreftet han påstandene fra NHOs medlem i Tariffnemnda, Nina Melsom:

– at nemnda skal ha vært forutinntatt da den fikk begjæringen om allmenngjøring på bordet

– at medlemmene skal ha fått ulik informasjon og at diskusjonen i nemnda ikke var åpen nok

– at nemndas leder skal ha lagt føringer for et vedtak om allmenngjøring

– at nemnda ikke skal ha drøftet begjæringen godt nok

– at Fellesforbundets dokumentasjon på sosial dumping ikke var representativ nok for bransjen.

Til påstanden at "enkelte medlemmer hadde bestemt seg på forhånd":

– Jeg er ingen ideologisk tilhenger av allmenngjøring, men jeg ser på den som et nødvendig virkemiddel i en verden som er blitt slik den er blitt, poengterte 68-åringen.

– Allmenngjøring var ingen lett avgjørelse. Man måtte altså føle seg rimelig trygg på den foreliggende dokumentasjonen. Min holdning var: er man i tvil, så allmenngjør man ikke. Jeg bestemte meg ikke før 2-3 dager før vedtaket, fortsatte han.

Til påstandene om ulik informasjon og at diskusjonen ikke var åpen nok:

– Jeg skjønner ikke spørsmålet. Jeg har aldri deltatt i noe som fremstilles som fraksjonsmøter og oppfattet behandlingen som veldig ryddig, svarte Tore Lindholt på spørsmål fra regjeringsadvokat Anne Cathrine Haug.

– Man skal opptre korrekt og gå gjennom de rette kanalene, sa han med henvisning til at han forholdt seg til Tariffnemndas sekretariat fra Arbeids- og Inkluderingsdepartementet.

Til påstanden at Tariffnemndas leder skal ha lagt føringer for de andre ved å legge fram et utkast til vedtak:

– Når et beslutningsorgan skal ha møte, må noen sende ut saksbehandlingspapirer. Det er vanskelig å komme med en tilråding uten å ha noe å forholde seg til. Jeg innbilder meg at alle nemndmedlemmer har evne til å gjøre seg opp sin egen mening, akkurat som meg, svarte Lindholt.

Til påstanden at dokumentasjonen ikke var representativ nok for verftsbransjen:

– Tallmaterialet viste så eklatante (oppsiktsvekkende, åpenbare, red. anm.) brudd på lønns- og arbeidsvilkår at det var tilstrekkelig for allmenngjøring av tariffens minstevilkår. Dokumentasjon av sosial dumping er veldig vanskelig å skaffe til veie, særlig når vi ser at det opereres med doble sett av arbeidsavtaler for å skjule hva som virkelig foregår, understreket Lindholt.

– Dokumentasjonen ga kriteriene for hvordan allmenngjøringen skulle se ut. Derfor igjen: den ga et tilstrekkelig grunnlag for å fåtte vedtak om allmenngjøring, presiserte den tidligere fondsdirektøren.

Usikker på arbeidstid

Tore Lindholt sa at han "slet mest med den ukentlige arbeidstiden", altså om han skulle følge Verkstedoverenskomstens 37,5 timer eller Arbeidsmiljølovens 40 timer.

– Det avgjørende for meg var tariffavtalens dekningsgrad i skips- og verftsbransjen (over 90 prosent av verftene har tariffavtale), og det som var rådende av arbeidstidsordninger ved verftene. En arbeidstid etter arbeidsmiljøloven ville gitt et veldig snodig resultat for denne bransjen, mente han.

Om sitt utsagn at det skal være dyrere for bedriftene å bruke utenlandske framfor norsk arbeidskraft:

– Det er en naturlig økonomisk mekanisme. Det må nødvendigvis bli dyrere når arbeidskraft må forflytte seg fra ett sted til et annet enn når en bedrift bruker lokale arbeidere, "foreleste" samfunnsøkonomen og viste til utgifter for reise, kost, losji - og oversettelse fordi arbeiderne hyres inn fra utlandet.

Om hans irritasjon over at NHOs representant i nemnda, Nina Melsom, ville ha med sin dissens i høringsbrevet:

– En dissens skal ikke være en avhandling som trigger til motinnlegg. Det kan av og til være en lidelse å høre jurister argumentere. Hennes dissens var på fire sider, og jeg ble litt amper. Vi jobber ikke på denne måten. NHO kunne ha skrevet dette i sin høringsuttalelse senere.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.12.2009
18:20
16.12.2013 12:10



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den


Flere saker