Arbeidstilsynet sjekker butikker
Arbeidstilsynet aksjonerer i disse dager mot butikker over hele landet for å finne ut om de følger opp ansatte som er sykemeldt.
– Da vi gjennomførte en lignende aksjon for to år siden, resulterte det i mye pålegg. Det manglet rutiner for sykemeldte. De fikk ikke oppfølging og tilrettelegging. Nå vil vi finne ut om det er blitt bedre, sier prosjektleder Marianne Pedersen i Arbeidstilsynet til LO-Aktuelt.
Arbeidsavtaler
Arbeidstilsynet vil også undersøke om de ansatte har skriftlige arbeidsavtaler.
– Vi har fått mange henvendelser om dette, spesielt fra ansatte som jobber deltid. Vi vil også se om verneombud og ledere har fått den lovpålagte opplæringen i HMS, sier Pedersen.
Aksjonen varer fra 4. til 16. februar. Både IA-bedrifter og bedrifter uten IA-avtale vil bli kontrollert. Aksjonen er spesielt rettet mot detaljhandel og småbutikker, deriblant matbutikker, og er et ledd i Arbeidstilsynets satsing for et mer inkluderende arbeidsliv.
Lovfestet krav
Kravet til arbeidsgiver om oppfølging ved fravær ble skjerpet i arbeidsmiljøloven i 2007, og slike krav er også en del av IA-avtalen som nå reforhandles av regjeringen og partene i arbeidslivet. Arbeidsgivere har plikt til å sørge for at arbeidsplassen blir tilrettelagt i samsvar med den enkelte arbeidstakers behov, samtidig som arbeidstaker har plikt til å medvirke til at dette blir gjort.
– Vurdering og gjennomgang av praktiske tilretteleggingstiltak er svært viktig for å motvirke utstøting fra arbeidslivet, og her har arbeidsgiver et særskilt ansvar, sier regional prosjektleder i Oslo, Hanna Vesterager, i en pressemelding.