JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Samarbeid om Gevingåsen

Alle gode krefter trår til når jernbanetunnelen mellom Hommelvik og Stjørdal skal ferdigstilles. Naboer som er engstelig trøstes, skolebarn og sjåførene lærer om HMS. Sikkerheten går foran alt.



18.02.2010
14:43
16.12.2013 12:38

nina.hanssen@lomedia.no

Det er god stemning hos prosjektledelsen i kontoret på Djupvasskaia. Her jobber det 14–15 mennesker. Tre av dem er organisert i Norsk Jernbaneforbund.

Entusiast

En av dem er Stig Herjuaune. Han er en av dem med lengst erfaring fra prosjektet. Egentlig startet han med dette mens tunnelen fortsatt var en god idé. Første gang man begynte å arbeide med Gevingåsen i Jernbaneverket Region Nord var i 1994.

– Jeg fikk høre om dette på min første arbeidsdag 14. april 1997. Da ble jeg kalt inn på regionssjef Einums kontor og fikk beskjed om at jeg måtte påregne å jobbe med Gevingåsen de neste årene. Det tok ti år før jeg fikk anledning til å parere den ordren, smiler Herjuaune, som selv er Malviking.

Det er en mann med glimt i øyet og mange jern i ilden som sitter foran meg.

– Ifølge planen skal vi stå klar august 2011. Vi er i rute. Jeg gruer meg nesten til tunnelen er ferdig, smiler han lurt og serverer kaffe.

På bordet ligger ferske brosjyrer om prosjektet, og kopier av brev som er sendt til naboene. Herjuaune og makker Hege Anglen er nemlig nabokontakter.

– Direkte og åpen dialog med befolkningen har vært kjempeviktig hele veien, og vi har fått mye bra respons på dette, sier han.

Jernbaneverket har blant annet gitt ut syv utgaver av bladet ”Nye Spor Gevingåsen”. I møterommet viser han stolt hvor langt de har kommet på et flere meters kart over tunnel-prosjektet.

Ivrig forteller

Mens vi kjører ut til første stopp, forteller Herjuaune om folk som bor her, stedet, om krigens dager, om hans amerikaprosjekter og om de som i dag jobber for å realisere denne tunnelen. Stig Herjuaune er som en levende historiebok.

Han forteller også at de måtte gjøre om på de opprinnelige planene om å lage en rettlinjet linje inn i fjellet.

– Da vi undersøkte fant vi en kvikkleirelomme som vi måtte ta hensyn til. Jeg besøkte selv de naboene som ble engstelige. Det gikk med mye kaffe og mariekjeks. Et og annet wienerbrød ble det også kjøpt til de som fikk besøk av oss.

Herjuaune nevner flere hyggelige husbesøk hos naboer og om løsninger man har funnet fram til i fellesskap. Blant annet har de justert tunnelvifter og jordvoller, slik at omgivelsene merker mindre til støyen.

I løpet av de neste månedene vil den gamle planovergangen over sporet på Hell bli erstattet med en flott trebru fra Moelven i Ringsaker. Monteringen av den vakre brua over Nordlandsbanen starter i februar, og den skal stå ferdig i all sin prakt til våren.

Kvinneledelse

Til høsten skal alt sprengningsarbeid være ferdig, og jentene som styrer dette har full kontrolI.

Ved tunnelinngangen fra Hell møter vi den tyske kontrollingeniøren Christiane Mögele og trondheimsjenta Torun Rise som er ansatt i firmaet COW. De er begge innleide av Jernbaneverket for å styre tunneldriften i Gevingåsen.

– Det er utrolig dyktig jenter som styrer dette med kløkt, sier Herjuaune, før byggeleder Torun Rise forsvinner i hullet på Hell, iført verneutstyr, hjelm og lys som sveiper tunnelveggene.

Torun Rise har ansvar for å styre de tre kontrollingeniører som til en hver tid skal sjekke at massene er trygge å arbeide i. Sikkerheten kommer først, og hittil har det ikke vært noen ulykker.

Herjuaune forteller de har kommet langt med både tunnelen og rømningsveien fordi de jobber fra fire ulike stuffer samtidig. Det er effektivt.

Sambruk med Avinor

Vi ankommer Muruvik-hullet like etter sprenging, og støvet har ennå ikke lagt seg. Salven har løsnet mye stein.

Store lastebiler kjører ut og inn med massene som senere skal til Værnes flyplass for å gjenbrukes av både Avinor og Vegvesenet. Omlastningen skjer rutinert og hurtig.

For prosjektledelsen er det flott at de får utnyttet massene til andre selskaper. Blant annet skal de forlenge rullebanen på den lokale flyplassen, og det sparer også tid siden Avinor selv står for transporten fra tippområdene til Værnes.

Herjuane satser på at all sprengning blir ferdig i 2010. Da har de ett år på å gjøre seg ferdig med sporet før den høytidige åpningen.

Framtidsrettet

Ute på anleggene som er delt inn i entrepriser er det i dag rundt 150 ansatte i arbeid. Flesteparten av dem driver nå og bygger den store kulverten som skal lages for to spor på Hommelvik-siden, selv om tunnelen i første omgang skal åpnes med ett spor. Mer enn halvparten av de 150 jobber i tunnelen. De andre er spredt på bru og kulvert.

–Vi bygger for fremtiden og når vi ser framover tror jeg det er mest samfunnsnyttig med to spor her, sier Stig Herjuaune.

18.02.2010
14:43
16.12.2013 12:38



Mest lest

SYK: Da Jan Inge Oen jobbet nattskift offshore, gruet han seg alltid til å komme hjem igjen: – For du var så dårlig at det eneste du tenkte på var hvordan du skulle få snudd døgnet tilbake på en grei måte.

SYK: Da Jan Inge Oen jobbet nattskift offshore, gruet han seg alltid til å komme hjem igjen: – For du var så dårlig at det eneste du tenkte på var hvordan du skulle få snudd døgnet tilbake på en grei måte.

Petter Pettersen

Jan Inge ble syk av å jobbe natt: – Du føler deg helt elendig

Pensjonssystemet belønner de friske som kan jobbe til de er langt oppe i 60-åra. Men ikke alle kan det, sier Anne Skevik Grødem, sosiolog og forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Pensjonssystemet belønner de friske som kan jobbe til de er langt oppe i 60-åra. Men ikke alle kan det, sier Anne Skevik Grødem, sosiolog og forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Colourbox/privat

Folk som holder seg friske belønnes: – En svakhet, mener pensjonsforsker

Kommentar

Norwegian er blant flyselskapene som har måttet innstille avganger som følge av streiken blant flyteknikerne.

Norwegian er blant flyselskapene som har måttet innstille avganger som følge av streiken blant flyteknikerne.

Atle Straume

«Flyteknikerne har mistet bakkekontakten»

Alle ansatte ved sykehusene får et lønnstillegg på 12.000 kroner.

Alle ansatte ved sykehusene får et lønnstillegg på 12.000 kroner.

Frøydis Falch Urbye

Ny lønn til sykehusansatte. Se hvor mye de fikk

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Ole Martin Wold

Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

Håvard Sæbø

Silje og Silje vil skjerme barna: – De trenger ikke vite at ikke alle aksepterer vår familie

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Håvard Sæbø

Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Tormod Ytrehus

I sommar kan det bli meir flykaos. Her er noko av grunnen

Jan-Erik Østlie

SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder

Stortinget har fått varsel om at det skylder arbeidsgiveravgift, mens enkeltrepresentanter får varsel om skattesmell.

Stortinget har fått varsel om at det skylder arbeidsgiveravgift, mens enkeltrepresentanter får varsel om skattesmell.

Ole Palmstrøm

28 stortingspolitikere får skattesmell – partiene vil ikke si noe om hvem de er

NHO-sjef Ole Erik Almlid

NHO-sjef Ole Erik Almlid

Jan-Erik Østlie

Flyteknikerne blir stengt ute fra jobb. NHO varsler lockout i streiken

Jan-Erik Østlie

LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret

Kommentar

Varselklokkene bør ringe hos Sp-strategene, skriver Kjell Werner.

Varselklokkene bør ringe hos Sp-strategene, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Mange velgere ser nå en annen Vedum enn de så i fjor»

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Anna Granqvist

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Erlend Angelo

Tine legger ned sitt meieri på Voss: – En trist dag

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Håvard Sæbø

Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Sissel M. Rasmussen

Her er en kort forklaring på hva lockout er

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Tormod Ytrehus

Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én

Debatt

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Hanna Skotheim

«Debatten om fattigdom er viktig. Så viktig at den må være faktabasert», skriver Nav-veileder


Flere saker