JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Samarbeid om Gevingåsen

Alle gode krefter trår til når jernbanetunnelen mellom Hommelvik og Stjørdal skal ferdigstilles. Naboer som er engstelig trøstes, skolebarn og sjåførene lærer om HMS. Sikkerheten går foran alt.



18.02.2010
14:43
16.12.2013 12:38

nina.hanssen@lomedia.no

Det er god stemning hos prosjektledelsen i kontoret på Djupvasskaia. Her jobber det 14–15 mennesker. Tre av dem er organisert i Norsk Jernbaneforbund.

Entusiast

En av dem er Stig Herjuaune. Han er en av dem med lengst erfaring fra prosjektet. Egentlig startet han med dette mens tunnelen fortsatt var en god idé. Første gang man begynte å arbeide med Gevingåsen i Jernbaneverket Region Nord var i 1994.

– Jeg fikk høre om dette på min første arbeidsdag 14. april 1997. Da ble jeg kalt inn på regionssjef Einums kontor og fikk beskjed om at jeg måtte påregne å jobbe med Gevingåsen de neste årene. Det tok ti år før jeg fikk anledning til å parere den ordren, smiler Herjuaune, som selv er Malviking.

Det er en mann med glimt i øyet og mange jern i ilden som sitter foran meg.

– Ifølge planen skal vi stå klar august 2011. Vi er i rute. Jeg gruer meg nesten til tunnelen er ferdig, smiler han lurt og serverer kaffe.

På bordet ligger ferske brosjyrer om prosjektet, og kopier av brev som er sendt til naboene. Herjuaune og makker Hege Anglen er nemlig nabokontakter.

– Direkte og åpen dialog med befolkningen har vært kjempeviktig hele veien, og vi har fått mye bra respons på dette, sier han.

Jernbaneverket har blant annet gitt ut syv utgaver av bladet ”Nye Spor Gevingåsen”. I møterommet viser han stolt hvor langt de har kommet på et flere meters kart over tunnel-prosjektet.

Ivrig forteller

Mens vi kjører ut til første stopp, forteller Herjuaune om folk som bor her, stedet, om krigens dager, om hans amerikaprosjekter og om de som i dag jobber for å realisere denne tunnelen. Stig Herjuaune er som en levende historiebok.

Han forteller også at de måtte gjøre om på de opprinnelige planene om å lage en rettlinjet linje inn i fjellet.

– Da vi undersøkte fant vi en kvikkleirelomme som vi måtte ta hensyn til. Jeg besøkte selv de naboene som ble engstelige. Det gikk med mye kaffe og mariekjeks. Et og annet wienerbrød ble det også kjøpt til de som fikk besøk av oss.

Herjuaune nevner flere hyggelige husbesøk hos naboer og om løsninger man har funnet fram til i fellesskap. Blant annet har de justert tunnelvifter og jordvoller, slik at omgivelsene merker mindre til støyen.

I løpet av de neste månedene vil den gamle planovergangen over sporet på Hell bli erstattet med en flott trebru fra Moelven i Ringsaker. Monteringen av den vakre brua over Nordlandsbanen starter i februar, og den skal stå ferdig i all sin prakt til våren.

Kvinneledelse

Til høsten skal alt sprengningsarbeid være ferdig, og jentene som styrer dette har full kontrolI.

Ved tunnelinngangen fra Hell møter vi den tyske kontrollingeniøren Christiane Mögele og trondheimsjenta Torun Rise som er ansatt i firmaet COW. De er begge innleide av Jernbaneverket for å styre tunneldriften i Gevingåsen.

– Det er utrolig dyktig jenter som styrer dette med kløkt, sier Herjuaune, før byggeleder Torun Rise forsvinner i hullet på Hell, iført verneutstyr, hjelm og lys som sveiper tunnelveggene.

Torun Rise har ansvar for å styre de tre kontrollingeniører som til en hver tid skal sjekke at massene er trygge å arbeide i. Sikkerheten kommer først, og hittil har det ikke vært noen ulykker.

Herjuaune forteller de har kommet langt med både tunnelen og rømningsveien fordi de jobber fra fire ulike stuffer samtidig. Det er effektivt.

Sambruk med Avinor

Vi ankommer Muruvik-hullet like etter sprenging, og støvet har ennå ikke lagt seg. Salven har løsnet mye stein.

Store lastebiler kjører ut og inn med massene som senere skal til Værnes flyplass for å gjenbrukes av både Avinor og Vegvesenet. Omlastningen skjer rutinert og hurtig.

For prosjektledelsen er det flott at de får utnyttet massene til andre selskaper. Blant annet skal de forlenge rullebanen på den lokale flyplassen, og det sparer også tid siden Avinor selv står for transporten fra tippområdene til Værnes.

Herjuane satser på at all sprengning blir ferdig i 2010. Da har de ett år på å gjøre seg ferdig med sporet før den høytidige åpningen.

Framtidsrettet

Ute på anleggene som er delt inn i entrepriser er det i dag rundt 150 ansatte i arbeid. Flesteparten av dem driver nå og bygger den store kulverten som skal lages for to spor på Hommelvik-siden, selv om tunnelen i første omgang skal åpnes med ett spor. Mer enn halvparten av de 150 jobber i tunnelen. De andre er spredt på bru og kulvert.

–Vi bygger for fremtiden og når vi ser framover tror jeg det er mest samfunnsnyttig med to spor her, sier Stig Herjuaune.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.02.2010
14:43
16.12.2013 12:38



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Trond Elstad

Tom (63) kunne blitt pensjonist, men så kom gladmeldingen fra Erna. Nå tar han fire nye år

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Lønnsoppgjøret:

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Håvard Sæbø

Busstreiken trappes opp med over 4.500 nye sjåfører: Se lista

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

Marie von Krogh

Målfrid varslet om forhold på jobben. Så vurderte sjefen å få henne innlagt

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen vil kutte 2,2 milliarder i krisestøtten til selvstendige og frilansere: – Veldig skuffende, sier forbundsleder

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad

Bussjåfør Marit streiker: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do


Flere saker