Siste skip fra Florø og Førde
Fredag 26. februar gikk siste båt fra Klevens verft i Førde. 45 mister jobben. Om ei uke leveres siste skip fra STX Florø. 27 av de 50 gjenværende ffikk permitteringsvarsel i dag.
– Hele verftsmiljøet i Sogn og Fjordane kan nå forvitre, sier Henning Ryland, styremedlem i Fellesforbundets klubb ved STX Florø.
45 går i Førde
Kleven Maritime har leid området til gamle Ankerløkken verft i Førde siden 2008, for å ta unna ordrene. Nå avsluttes leieforholdet, som skulle fortsatt ut 2010. På grunn av ordretørken er det ikke bruk for den kapasiteten.
– Vi blir bare 10-12 igjen for å rydde opp etter det siste bygget og sette tomta i samme stand som da vi overtok, sier Rudi Aalen. Han er tidligere klubbleder og den ene av to medlemmer i Fellesforbundet som nå er igjen på verftet.
20 igjen i Florø
Ved STX Florø har arbeidsstokken minsket fra drøye 300 i takt med at de siste i en serie juice-skip har blitt ferdigstilt. Ingen nye ordre venter. Nå er 50 igjen i produksjonen på verftet, og i dag fikk 27 av dem permitteringsvarsel, forteller Henning Ryland.
5 har allerede fått varsel. Det betyr at under 20 er igjen i produksjonen ved verftet i Florø.
Reparasjoner
– Men verftet legges ikke ned nå. Det er gjort investeringer for 3 - 4 millioner i dokken, for å gi bedre muligheter til å ta reparasjoner av offshorefartøy. Men varselet om reparasjoner kan jo være kort. Derfor satser verftet på permitteringer i perioder, så man slipper oppsigelser og runder med nyansettelser.
Det er de to av de største verftsmiljøene i Sogn og Fjordane som med dette er i ferd med å forvitre, og Ryland frykter at ordretørken blir såpass langvarig at det blir vanskelig å bygge opp igjen skipsbyggingskompetansen i distriktet.
- Vi håper å overleve på reparasjoner. Men jeg er redd skipsbyggingen om ganske få år har gått til Østen.