JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togdronning på skinner

– Bråket rundt NSB? Nei, det merker jeg ikke noe til. Her på Sørlandsbanen er det sjelden problemer. Er det forsinkelser, smiler vi bare og gjør det beste ut av situasjonen, sier konduktør Lise Hansen (47) med 27 års fartstid på strekningen.



08.03.2010
07:00
16.12.2013 12:46

nina.hanssen@lomedia.no

Lise Hansen og kollegene som skal følge togsettet fra hovedstaden til Stavanger denne formiddagen, er allerede på plattformen i det toget ruller inn til Oslo S. I motsetning til Trondheims-toget, er sørlandsavgangen helt i rute. Presis klokken 11.11 smyger toget seg av gårde, bort fra alle problemene i NSB.

Rutinert

Konduktører har ansvar for passasjerenes sikkerhet, og ikke minst at alle om bord skal ha det bra under reisen. Lise Hansen forteller at yrket er hektisk, veldig sosialt, men at det også har endret seg siden hun startet. Hansen elsker jobben sin.

– Jeg er så heldig nå at jeg får ta ulike vakter, og det hender at jeg tar andre oppdrag enn å reise med Sørlandsbanen også. Under jubileet til Bergensbanen i fjor jobbet jeg litt der, og jeg har også vært med på å holde kurs for mine kolleger. Det var moro, smiler hun.

Fargerik. Hansen, som er født i Trøndelag, men har bodd mesteparten av sitt liv i Kristiansand, har et aktivt liv utenfor skinnene. Etter at datteren flyttet ut har hun tid til å dyrke hobbyer og er opptatt av helse og kosthold, men driver også med intuitiv maling.

– Jeg blir inspirert av kurset til coach Nora Thormodsæter som handler om langt mer enn maling. Du kan slå følge etterpå og se selv.

Men først må hun være konduktør. Noen minutter senere høres den vennlige stemmen til Lise Hansen over høytaleranlegget.

– Hjertelig velkommen til Sørlandsbanen. Vi ankommer Kristiansand 15.55 og skal være i Stavanger klokken 19.19. Og er dere sultne eller tørst, finnes det en café ombord mellom vogn 445 og 446.

Hansen minner også om miljøstasjonene, og oppfordrer alle til å lese sikkerhetsbrosjyren. Mennene som sitter med ørepropper bak sine PC-er hører nok ikke velkomsthilsenen, men har allerede funnet fram billettene for kontroll.

Variert

– Jeg er opptatt av at folk får en behagelig reise, og det beste med jobben er jo at man møter så mange ulike mennesker, sier Hansen.

Hun blir kalt togdronningen på Sørlandsbanen og utstråler varme. Hennes gode humør og kjappe kommentarer får folk til å slappe av. Selv om det er vanlig, synes fortsatt enkelte det er stas med kvinnelig konduktør og benytter anledningen til å flørte. Kommentarene tas med et smil.

– Noe av det beste med denne jobben er jo å komme i kontakt med ulike folk. Jeg liker jo også ”smalltalk”, sier dronningen og klipper billettene.

Kvinner som skinner

Konduktørjobben var tyngre fysisk før.

– Da jeg startet var det mer et transportyrke og en del flere tunge løft. I dag er det et serviceyrke. Denne jobben passer like godt for en kvinne som en mann. Dessuten er det lik lønn for likt arbeid. Her går det på ansiennitet. Det er jo veldig positivt, og betyr jo mye for arbeidsmiljøet her.

Foruten billettering skal det informeres om rutetider og endringer underveis.

– Når jeg er om bord, er vi alltid i rute. Nå kommer vi inn på Drammen stasjon presis, opplyser hun mens toget bremser langs Drammenselva og vi passerer bryggeriet.

Men det er ikke bare menneskene om bord hun har ansvar for. Vognmateriellet skal være forskriftmessig og reisegodset må passes på.

– God service er viktig

Skjer det noe uventet, gir jeg alltid informasjon slik at alle vet hva som skjer. I begynnelsen av karrieren min skiftet jeg på å jobbe med godstransport og persontransport. Det var lærerikt. Etterpå skal du få bli med å se på når jeg snur togsettet på Kristiansand jernbanestasjon. Da skifter jeg til ordentlige arbeidsklær.

Skift gir variasjon

Hun vet at noen konduktører synes det er litt tungt å gå i turnus som av og til kan bety sene kvelder og netter. For henne har dette aldri vært noen problem.

– Jeg liker å arbeide skift. Det gir variasjon og det passer meg bra i min livssituasjon, forteller Hansen, men kjenner til at forskningsrapporter har kommet fram til at skift og turnus kan føre til helseproblemer på sikt.

– Dette handler mye om innstilling og planlegging. Dessuten må enhver arbeidstaker ta ansvar for sin egen helse. Jeg spiser riktig og holder meg i form ved at jeg trener flere ganger i uka.

Fleksibel

Hun beskriver seg selv som en meget fleksibel arbeidstaker.

– Jeg er en sånn konduktør som stiller opp når de har behov for meg, men jobber ikke mer enn 100 prosent. Er det ekstra behov, stiller jeg selvsagt opp, sier hun. Heller ikke som småbarnsmor var kvelds- og natteskift var et problem.

– Jeg tilbrakte hele dagen sammen med datteren min, og da jeg skulle dra på jobb var det jo leggetid for henne. Faktisk hadde jeg en følelse av å ha mer tid med familien den gangen.

Hansen har tatt en runde for å sjekke hvordan kundene har det og har talt opp 150 passasjerer. Det er ingen problemer verken teknisk eller på andre måter.

Service

Et hjerteformet smykke og to øredobber og skjørtet skiller konduktøren fra sin mannlige kollega.

– Ja vi har jo lov til å pynte oss litt på jobben selv om vi er i uniform, men ikke for mye, forteller hun og ler hjertelig.

Latteren smitter over på den gamle damen som nå titter opp fra sin bok. Men den unge gutten som ser på film på sin medbrakte PC reagerer ikke.

Klokken nærmer seg 13 og vi er snart på Nordagutu stasjon. Lise Hansen kommer med kaffe. Alle som kjører Komfort får varm drikke og aviser. De andre kan handle i togcafeen. Lise Hansen reklamerer for den over høytaleren:

– Jeg vil bare minne om at vi i cafevogna har pølse og pizza og andre varme middagsretter. Eh... nei, nå får jeg beskjed om at det har vi ikke, men kom gjerne for å ta kaffe, brus, vin eller øl, sier hun muntert, og er i like godt humør da hun er tilbake.

– Jeg elsker å kjøre tog. Det er mange togreiser i utlandet jeg gjerne skulle opplevd. Transibirske jernbanen blant annet, sier hun drømmende mens hun nipper til kaffen. Foruten miljøargumentet, er mange fordeler ved å reise med tog.

– Her kan man slappe av, oppleve vakker natur og man har stor plass og kan bevege seg underveis, smiler hun, og løper ut for å fortelle alle om bord at det kommer et kryssende tog.

– Informasjon hele tiden er viktig, så folk vet hva som skjer.

Nytt interiør

Vi passerer et snødekt vinterparadis rundt Gjerstad stasjon. Lise Hansen er ikke en person som klager. Dessuten lar hun seg ikke vippe av pinnen om noen er sinte på arbeidsgiveren hennes fordi det har vært så mye kluss.

– NSB er en god arbeidsgiver og vi har trygge rammer her. Men for meg var det også viktig å melde seg inn Norsk Jernbaneforbund. Det gir ekstra trygghet for jobben. Har du forresten sett at det er helt nye stoler her? Vogntoget er det samme gamle, men interiøret er nytt og ganske fint, sier hun og peker på de grå setene med velkomsthilsener på flere språk i mønstret og duken med NSB-logoen som oppfordrer til miljøtanker.

– Hva er en miljøtanke?

– Tenk bare på hvor miljøvennlig togene er. Vi bruker nesten ikke strøm og energi. Det er en miljøtanke som man blir glad av, sier Lise Hansen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.03.2010
07:00
16.12.2013 12:46



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Tommelen opp hos Tom Jacobsen, hovedtillitsvalgt, hos Norcem i Brevik.

Trond Elstad

Tom (63) kunne blitt pensjonist, men så kom gladmeldingen fra Erna. Nå tar han fire nye år

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Lønnsoppgjøret:

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Bussjåførene ved Norgesbuss Ekspress på Rommen i er kampklare fra første streikedag. Der er det full oppslutning om kravet om høyere lønn. Fra venstre Carlos Nunez, Ole-Arnstein Røang, Rune Hanssen, John Arild Hole, Isam Wabi Bakir, Per ole Melgård og Habte Kebreab.

Håvard Sæbø

Busstreiken trappes opp med over 4.500 nye sjåfører: Se lista

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

Marie von Krogh

Målfrid varslet om forhold på jobben. Så vurderte sjefen å få henne innlagt

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Hans Ole Rian er skuffet over at stønadsordningen for selvstendige, frilansere og lærlinger fjernes 1. november.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen vil kutte 2,2 milliarder i krisestøtten til selvstendige og frilansere: – Veldig skuffende, sier forbundsleder

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka


Flere saker