JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togdronning på skinner

– Bråket rundt NSB? Nei, det merker jeg ikke noe til. Her på Sørlandsbanen er det sjelden problemer. Er det forsinkelser, smiler vi bare og gjør det beste ut av situasjonen, sier konduktør Lise Hansen (47) med 27 års fartstid på strekningen.



08.03.2010
07:00
16.12.2013 12:46

nina.hanssen@lomedia.no

Lise Hansen og kollegene som skal følge togsettet fra hovedstaden til Stavanger denne formiddagen, er allerede på plattformen i det toget ruller inn til Oslo S. I motsetning til Trondheims-toget, er sørlandsavgangen helt i rute. Presis klokken 11.11 smyger toget seg av gårde, bort fra alle problemene i NSB.

Rutinert

Konduktører har ansvar for passasjerenes sikkerhet, og ikke minst at alle om bord skal ha det bra under reisen. Lise Hansen forteller at yrket er hektisk, veldig sosialt, men at det også har endret seg siden hun startet. Hansen elsker jobben sin.

– Jeg er så heldig nå at jeg får ta ulike vakter, og det hender at jeg tar andre oppdrag enn å reise med Sørlandsbanen også. Under jubileet til Bergensbanen i fjor jobbet jeg litt der, og jeg har også vært med på å holde kurs for mine kolleger. Det var moro, smiler hun.

Fargerik. Hansen, som er født i Trøndelag, men har bodd mesteparten av sitt liv i Kristiansand, har et aktivt liv utenfor skinnene. Etter at datteren flyttet ut har hun tid til å dyrke hobbyer og er opptatt av helse og kosthold, men driver også med intuitiv maling.

– Jeg blir inspirert av kurset til coach Nora Thormodsæter som handler om langt mer enn maling. Du kan slå følge etterpå og se selv.

Men først må hun være konduktør. Noen minutter senere høres den vennlige stemmen til Lise Hansen over høytaleranlegget.

– Hjertelig velkommen til Sørlandsbanen. Vi ankommer Kristiansand 15.55 og skal være i Stavanger klokken 19.19. Og er dere sultne eller tørst, finnes det en café ombord mellom vogn 445 og 446.

Hansen minner også om miljøstasjonene, og oppfordrer alle til å lese sikkerhetsbrosjyren. Mennene som sitter med ørepropper bak sine PC-er hører nok ikke velkomsthilsenen, men har allerede funnet fram billettene for kontroll.

Variert

– Jeg er opptatt av at folk får en behagelig reise, og det beste med jobben er jo at man møter så mange ulike mennesker, sier Hansen.

Hun blir kalt togdronningen på Sørlandsbanen og utstråler varme. Hennes gode humør og kjappe kommentarer får folk til å slappe av. Selv om det er vanlig, synes fortsatt enkelte det er stas med kvinnelig konduktør og benytter anledningen til å flørte. Kommentarene tas med et smil.

– Noe av det beste med denne jobben er jo å komme i kontakt med ulike folk. Jeg liker jo også ”smalltalk”, sier dronningen og klipper billettene.

Kvinner som skinner

Konduktørjobben var tyngre fysisk før.

– Da jeg startet var det mer et transportyrke og en del flere tunge løft. I dag er det et serviceyrke. Denne jobben passer like godt for en kvinne som en mann. Dessuten er det lik lønn for likt arbeid. Her går det på ansiennitet. Det er jo veldig positivt, og betyr jo mye for arbeidsmiljøet her.

Foruten billettering skal det informeres om rutetider og endringer underveis.

– Når jeg er om bord, er vi alltid i rute. Nå kommer vi inn på Drammen stasjon presis, opplyser hun mens toget bremser langs Drammenselva og vi passerer bryggeriet.

Men det er ikke bare menneskene om bord hun har ansvar for. Vognmateriellet skal være forskriftmessig og reisegodset må passes på.

– God service er viktig

Skjer det noe uventet, gir jeg alltid informasjon slik at alle vet hva som skjer. I begynnelsen av karrieren min skiftet jeg på å jobbe med godstransport og persontransport. Det var lærerikt. Etterpå skal du få bli med å se på når jeg snur togsettet på Kristiansand jernbanestasjon. Da skifter jeg til ordentlige arbeidsklær.

Skift gir variasjon

Hun vet at noen konduktører synes det er litt tungt å gå i turnus som av og til kan bety sene kvelder og netter. For henne har dette aldri vært noen problem.

– Jeg liker å arbeide skift. Det gir variasjon og det passer meg bra i min livssituasjon, forteller Hansen, men kjenner til at forskningsrapporter har kommet fram til at skift og turnus kan føre til helseproblemer på sikt.

– Dette handler mye om innstilling og planlegging. Dessuten må enhver arbeidstaker ta ansvar for sin egen helse. Jeg spiser riktig og holder meg i form ved at jeg trener flere ganger i uka.

Fleksibel

Hun beskriver seg selv som en meget fleksibel arbeidstaker.

– Jeg er en sånn konduktør som stiller opp når de har behov for meg, men jobber ikke mer enn 100 prosent. Er det ekstra behov, stiller jeg selvsagt opp, sier hun. Heller ikke som småbarnsmor var kvelds- og natteskift var et problem.

– Jeg tilbrakte hele dagen sammen med datteren min, og da jeg skulle dra på jobb var det jo leggetid for henne. Faktisk hadde jeg en følelse av å ha mer tid med familien den gangen.

Hansen har tatt en runde for å sjekke hvordan kundene har det og har talt opp 150 passasjerer. Det er ingen problemer verken teknisk eller på andre måter.

Service

Et hjerteformet smykke og to øredobber og skjørtet skiller konduktøren fra sin mannlige kollega.

– Ja vi har jo lov til å pynte oss litt på jobben selv om vi er i uniform, men ikke for mye, forteller hun og ler hjertelig.

Latteren smitter over på den gamle damen som nå titter opp fra sin bok. Men den unge gutten som ser på film på sin medbrakte PC reagerer ikke.

Klokken nærmer seg 13 og vi er snart på Nordagutu stasjon. Lise Hansen kommer med kaffe. Alle som kjører Komfort får varm drikke og aviser. De andre kan handle i togcafeen. Lise Hansen reklamerer for den over høytaleren:

– Jeg vil bare minne om at vi i cafevogna har pølse og pizza og andre varme middagsretter. Eh... nei, nå får jeg beskjed om at det har vi ikke, men kom gjerne for å ta kaffe, brus, vin eller øl, sier hun muntert, og er i like godt humør da hun er tilbake.

– Jeg elsker å kjøre tog. Det er mange togreiser i utlandet jeg gjerne skulle opplevd. Transibirske jernbanen blant annet, sier hun drømmende mens hun nipper til kaffen. Foruten miljøargumentet, er mange fordeler ved å reise med tog.

– Her kan man slappe av, oppleve vakker natur og man har stor plass og kan bevege seg underveis, smiler hun, og løper ut for å fortelle alle om bord at det kommer et kryssende tog.

– Informasjon hele tiden er viktig, så folk vet hva som skjer.

Nytt interiør

Vi passerer et snødekt vinterparadis rundt Gjerstad stasjon. Lise Hansen er ikke en person som klager. Dessuten lar hun seg ikke vippe av pinnen om noen er sinte på arbeidsgiveren hennes fordi det har vært så mye kluss.

– NSB er en god arbeidsgiver og vi har trygge rammer her. Men for meg var det også viktig å melde seg inn Norsk Jernbaneforbund. Det gir ekstra trygghet for jobben. Har du forresten sett at det er helt nye stoler her? Vogntoget er det samme gamle, men interiøret er nytt og ganske fint, sier hun og peker på de grå setene med velkomsthilsener på flere språk i mønstret og duken med NSB-logoen som oppfordrer til miljøtanker.

– Hva er en miljøtanke?

– Tenk bare på hvor miljøvennlig togene er. Vi bruker nesten ikke strøm og energi. Det er en miljøtanke som man blir glad av, sier Lise Hansen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.03.2010
07:00
16.12.2013 12:46



Mest lest

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Ida Bing og husleie.no

Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

Lene Svenning

Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

Jan Inge Haga

Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk

Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.

Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.

Privat, skjermdump fra YouTube

Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Lise Åserud / NTB

FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik jobber i tospann for å få innført pensjon fra første krone.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik jobber i tospann for å få innført pensjon fra første krone.

Jan-Erik Østlie

Pensjon fra første krone: Derfor sier LO nei til NHOs forslag

UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)

UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom

Pensjonspolitiske talsperson Lise Christoffersen i Ap

Pensjonspolitiske talsperson Lise Christoffersen i Ap

Jan-Erik Østlie

Ap og Rødt vil ha omkamp på omstridte pensjonsforslag

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

Erlend Angelo

Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene

Uten lønn: Operatør Sandra Roksøy og de andre ansatte ved Norwegian Crystals har gått gjennom to krevende år, men har valgt å bli værende i bedriften.

Uten lønn: Operatør Sandra Roksøy og de andre ansatte ved Norwegian Crystals har gått gjennom to krevende år, men har valgt å bli værende i bedriften.

Mads Tindvik

Sandra jobbet flere måneder uten lønn: – Vi er evige optimister

Kronikk

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

Tormod Ytrehus

«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»

Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen

Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen

Brian Cliff Olguin

Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt

LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)

LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.

Leif Martin Kirknes

Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)

Leif Martin Kirknes

450 Widerøe-piloter bytter fagforbund

KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.

KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.

Sissel M. Rasmussen

Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole

Debatt

Hvorfor glemmer vi de som er syke og mottakerne av arbeidsavklaringspenger?, spør Svein-Arild Gullvåg. (Illustrasjonsfoto)

Hvorfor glemmer vi de som er syke og mottakerne av arbeidsavklaringspenger?, spør Svein-Arild Gullvåg. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

«Hva skjedde med at VI ivaretok VÅRE syke og svake?», skriver tillitsvalgt i Nav

FHI-direktør Camilla Stoltenberg

FHI-direktør Camilla Stoltenberg

NordForsk

FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017

Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.

Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.

Roy Ervin Solstad

Litauiske lastebilsjåfører krever lønn, overtid og feriepenger for til sammen 16 millioner kroner fra tidligere arbeidsgiver


Flere saker