JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togdronning på skinner

– Bråket rundt NSB? Nei, det merker jeg ikke noe til. Her på Sørlandsbanen er det sjelden problemer. Er det forsinkelser, smiler vi bare og gjør det beste ut av situasjonen, sier konduktør Lise Hansen (47) med 27 års fartstid på strekningen.



08.03.2010
07:00
16.12.2013 12:46

nina.hanssen@lomedia.no

Lise Hansen og kollegene som skal følge togsettet fra hovedstaden til Stavanger denne formiddagen, er allerede på plattformen i det toget ruller inn til Oslo S. I motsetning til Trondheims-toget, er sørlandsavgangen helt i rute. Presis klokken 11.11 smyger toget seg av gårde, bort fra alle problemene i NSB.

Rutinert

Konduktører har ansvar for passasjerenes sikkerhet, og ikke minst at alle om bord skal ha det bra under reisen. Lise Hansen forteller at yrket er hektisk, veldig sosialt, men at det også har endret seg siden hun startet. Hansen elsker jobben sin.

– Jeg er så heldig nå at jeg får ta ulike vakter, og det hender at jeg tar andre oppdrag enn å reise med Sørlandsbanen også. Under jubileet til Bergensbanen i fjor jobbet jeg litt der, og jeg har også vært med på å holde kurs for mine kolleger. Det var moro, smiler hun.

Fargerik. Hansen, som er født i Trøndelag, men har bodd mesteparten av sitt liv i Kristiansand, har et aktivt liv utenfor skinnene. Etter at datteren flyttet ut har hun tid til å dyrke hobbyer og er opptatt av helse og kosthold, men driver også med intuitiv maling.

– Jeg blir inspirert av kurset til coach Nora Thormodsæter som handler om langt mer enn maling. Du kan slå følge etterpå og se selv.

Men først må hun være konduktør. Noen minutter senere høres den vennlige stemmen til Lise Hansen over høytaleranlegget.

– Hjertelig velkommen til Sørlandsbanen. Vi ankommer Kristiansand 15.55 og skal være i Stavanger klokken 19.19. Og er dere sultne eller tørst, finnes det en café ombord mellom vogn 445 og 446.

Hansen minner også om miljøstasjonene, og oppfordrer alle til å lese sikkerhetsbrosjyren. Mennene som sitter med ørepropper bak sine PC-er hører nok ikke velkomsthilsenen, men har allerede funnet fram billettene for kontroll.

Variert

– Jeg er opptatt av at folk får en behagelig reise, og det beste med jobben er jo at man møter så mange ulike mennesker, sier Hansen.

Hun blir kalt togdronningen på Sørlandsbanen og utstråler varme. Hennes gode humør og kjappe kommentarer får folk til å slappe av. Selv om det er vanlig, synes fortsatt enkelte det er stas med kvinnelig konduktør og benytter anledningen til å flørte. Kommentarene tas med et smil.

– Noe av det beste med denne jobben er jo å komme i kontakt med ulike folk. Jeg liker jo også ”smalltalk”, sier dronningen og klipper billettene.

Kvinner som skinner

Konduktørjobben var tyngre fysisk før.

– Da jeg startet var det mer et transportyrke og en del flere tunge løft. I dag er det et serviceyrke. Denne jobben passer like godt for en kvinne som en mann. Dessuten er det lik lønn for likt arbeid. Her går det på ansiennitet. Det er jo veldig positivt, og betyr jo mye for arbeidsmiljøet her.

Foruten billettering skal det informeres om rutetider og endringer underveis.

– Når jeg er om bord, er vi alltid i rute. Nå kommer vi inn på Drammen stasjon presis, opplyser hun mens toget bremser langs Drammenselva og vi passerer bryggeriet.

Men det er ikke bare menneskene om bord hun har ansvar for. Vognmateriellet skal være forskriftmessig og reisegodset må passes på.

– God service er viktig

Skjer det noe uventet, gir jeg alltid informasjon slik at alle vet hva som skjer. I begynnelsen av karrieren min skiftet jeg på å jobbe med godstransport og persontransport. Det var lærerikt. Etterpå skal du få bli med å se på når jeg snur togsettet på Kristiansand jernbanestasjon. Da skifter jeg til ordentlige arbeidsklær.

Skift gir variasjon

Hun vet at noen konduktører synes det er litt tungt å gå i turnus som av og til kan bety sene kvelder og netter. For henne har dette aldri vært noen problem.

– Jeg liker å arbeide skift. Det gir variasjon og det passer meg bra i min livssituasjon, forteller Hansen, men kjenner til at forskningsrapporter har kommet fram til at skift og turnus kan føre til helseproblemer på sikt.

– Dette handler mye om innstilling og planlegging. Dessuten må enhver arbeidstaker ta ansvar for sin egen helse. Jeg spiser riktig og holder meg i form ved at jeg trener flere ganger i uka.

Fleksibel

Hun beskriver seg selv som en meget fleksibel arbeidstaker.

– Jeg er en sånn konduktør som stiller opp når de har behov for meg, men jobber ikke mer enn 100 prosent. Er det ekstra behov, stiller jeg selvsagt opp, sier hun. Heller ikke som småbarnsmor var kvelds- og natteskift var et problem.

– Jeg tilbrakte hele dagen sammen med datteren min, og da jeg skulle dra på jobb var det jo leggetid for henne. Faktisk hadde jeg en følelse av å ha mer tid med familien den gangen.

Hansen har tatt en runde for å sjekke hvordan kundene har det og har talt opp 150 passasjerer. Det er ingen problemer verken teknisk eller på andre måter.

Service

Et hjerteformet smykke og to øredobber og skjørtet skiller konduktøren fra sin mannlige kollega.

– Ja vi har jo lov til å pynte oss litt på jobben selv om vi er i uniform, men ikke for mye, forteller hun og ler hjertelig.

Latteren smitter over på den gamle damen som nå titter opp fra sin bok. Men den unge gutten som ser på film på sin medbrakte PC reagerer ikke.

Klokken nærmer seg 13 og vi er snart på Nordagutu stasjon. Lise Hansen kommer med kaffe. Alle som kjører Komfort får varm drikke og aviser. De andre kan handle i togcafeen. Lise Hansen reklamerer for den over høytaleren:

– Jeg vil bare minne om at vi i cafevogna har pølse og pizza og andre varme middagsretter. Eh... nei, nå får jeg beskjed om at det har vi ikke, men kom gjerne for å ta kaffe, brus, vin eller øl, sier hun muntert, og er i like godt humør da hun er tilbake.

– Jeg elsker å kjøre tog. Det er mange togreiser i utlandet jeg gjerne skulle opplevd. Transibirske jernbanen blant annet, sier hun drømmende mens hun nipper til kaffen. Foruten miljøargumentet, er mange fordeler ved å reise med tog.

– Her kan man slappe av, oppleve vakker natur og man har stor plass og kan bevege seg underveis, smiler hun, og løper ut for å fortelle alle om bord at det kommer et kryssende tog.

– Informasjon hele tiden er viktig, så folk vet hva som skjer.

Nytt interiør

Vi passerer et snødekt vinterparadis rundt Gjerstad stasjon. Lise Hansen er ikke en person som klager. Dessuten lar hun seg ikke vippe av pinnen om noen er sinte på arbeidsgiveren hennes fordi det har vært så mye kluss.

– NSB er en god arbeidsgiver og vi har trygge rammer her. Men for meg var det også viktig å melde seg inn Norsk Jernbaneforbund. Det gir ekstra trygghet for jobben. Har du forresten sett at det er helt nye stoler her? Vogntoget er det samme gamle, men interiøret er nytt og ganske fint, sier hun og peker på de grå setene med velkomsthilsener på flere språk i mønstret og duken med NSB-logoen som oppfordrer til miljøtanker.

– Hva er en miljøtanke?

– Tenk bare på hvor miljøvennlig togene er. Vi bruker nesten ikke strøm og energi. Det er en miljøtanke som man blir glad av, sier Lise Hansen.

08.03.2010
07:00
16.12.2013 12:46



Mest lest

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

Ole Palmstrøm

Ansatte raser over FHI-kutt: – Dette er takken fra Norge, liksom

Debatt

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Erlend Angelo

«Når Støre går ut med at strømprisene kan bli enda dyrere, da klarer jeg ikke å sitte i ro»

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Zara tilbyr kontrakter på seks timer i uka: – Bare tull, sier tidligere butikksjef

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Martin Guttormsen Slørdal

Dette er de fire strømtiltakene regjeringen vurderer nå

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Jan-Erik Østlie

LO-lederen advarer mot lettvinte strøm-løsninger

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Jan-Erik Østlie

– Folk bør være 1000 ganger mer bekymret for Putin enn for Acer

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

Kommentar

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Brian Cliff Olguin

«Strømstøtten må ikke bli så omfattende at vi alle straffes med et rentesjokk»

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Lufthansa

Lønnsfest for bakkeansatte i Lufthansa: Enkelte får nesten 60.000 kroner mer i året

Martin Guttormsen Slørdal

Gerd-Liv Valla kritiserer regjeringen: – Strøm er ikke en vare. Det har den dessverre blitt

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Regjeringen har presentert en «kraftfull satsning på havvind» for å øke kraftproduksjonen i Norge. Fra venstre: Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap), finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp), statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og olje- og energiminister Terje Aasland (Ap). 

Regjeringen har presentert en «kraftfull satsning på havvind» for å øke kraftproduksjonen i Norge. Fra venstre: Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap), finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp), statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og olje- og energiminister Terje Aasland (Ap). 

Lise Åserud / NTB

Professor om strømstøtte til bedrifter: – Staten skal ikke være en trygdekasse for næringslivet

Kommentar

Håvard Sæbø

«Velgere har grunn til å være skuffet. Strømsjokket har ført til politisk kortslutning»


Flere saker