MiTrans unngår oppsigelser
Ansatte i MiTrans går får ny jobb andre steder, hovedsaklig til ledige stillinger i Mantena. Ingen er så langt sagt opp.
oystein@lomedia.no
Etter at et oppdrag med ombygging av NSBs materiell gikk til selskaper i utlandet, ble det for lite å gjøre i prosjektavdelingen på Grorud.
Situasjonen var så alvorlig at det en stund så ut til å bli nødvendig med oppsigelser, men problemene er løst internt i konsernet. Ansatte har gått over til eierselskapet Mantena.
Roligere
Siden ingen har mistet jobben er også en varslet rettssak stilt i bero. I fjor ba styret i MiTrans om å bli løst fra ordningen med vartpenger i Statens pensjonskasse (SPK). Vartpenger gjelder ved overtallighet og oppsigelser i ikke-statlige virksomheter som er med i SPK.
De ansattes representanter stemte imot forslaget, men fritaket ble innvilget raskt. Regelverket forvaltes av Fornyings- og administrasjonsdepartementet, som godkjente beslutningen 20. mars 2009.
Verkstedarbeiderforeningen mente dette er å frata ansatte tariffestede og opptjente rettigheter. I overenskomsten mellom NJF og MiTrans står det at bedriften skal være medlem i SPK, og vartpengeordningen er nevnt i arbeidskontraktene. Foreningen søkte juridisk bistand og stevnet selskapet. Nå forhandles det om en overgangsordning.
– Det blir ingen rettssak hvis det ikke blir sagt opp noen, sier klubbleder Nils Bull, som også er nestleder i Statsbanenes Verkstedarbeiderforening, Oslo og styremedlem for de ansatte.
Alvor
Verkstedet på Hamar har også utfordringer, selv om de er mindre alvorlige. Forbundsstyret i Norsk Jernbaneforbund har gitt uttrykk for bekymring over utviklingen. I et brev til Samferdselsdepartementet og NSB understreker NJF ansvaret for å unngå at MiTrans avvikles og krever at inngåtte kontrakter overholdes.
MiTrans ble etablert som aksjeselskap 1. juli 1999, og konkurrerer innenfor vedlikehold, reparasjon og modernisering av tog, trikk, t-bane, vognmateriell og skinnegående anleggsmaskiner. Hamar-verkstedet har vedlikehold av arbeidsmaskiner for Jernbaneverket.