JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

MiTrans unngår oppsigelser

Ansatte i MiTrans går får ny jobb andre steder, hovedsaklig til ledige stillinger i Mantena. Ingen er så langt sagt opp.

oystein@lomedia.no

Etter at et oppdrag med ombygging av NSBs materiell gikk til selskaper i utlandet, ble det for lite å gjøre i prosjektavdelingen på Grorud.

Situasjonen var så alvorlig at det en stund så ut til å bli nødvendig med oppsigelser, men problemene er løst internt i konsernet. Ansatte har gått over til eierselskapet Mantena.

Roligere

Siden ingen har mistet jobben er også en varslet rettssak stilt i bero. I fjor ba styret i MiTrans om å bli løst fra ordningen med vartpenger i Statens pensjonskasse (SPK). Vartpenger gjelder ved overtallighet og oppsigelser i ikke-statlige virksomheter som er med i SPK.

De ansattes representanter stemte imot forslaget, men fritaket ble innvilget raskt. Regelverket forvaltes av Fornyings- og administrasjonsdepartementet, som godkjente beslutningen 20. mars 2009.

Verkstedarbeiderforeningen mente dette er å frata ansatte tariffestede og opptjente rettigheter. I overenskomsten mellom NJF og MiTrans står det at bedriften skal være medlem i SPK, og vartpengeordningen er nevnt i arbeidskontraktene. Foreningen søkte juridisk bistand og stevnet selskapet. Nå forhandles det om en overgangsordning.

– Det blir ingen rettssak hvis det ikke blir sagt opp noen, sier klubbleder Nils Bull, som også er nestleder i Statsbanenes Verkstedarbeiderforening, Oslo og styremedlem for de ansatte.

Alvor

Verkstedet på Hamar har også utfordringer, selv om de er mindre alvorlige. Forbundsstyret i Norsk Jernbaneforbund har gitt uttrykk for bekymring over utviklingen. I et brev til Samferdselsdepartementet og NSB understreker NJF ansvaret for å unngå at MiTrans avvikles og krever at inngåtte kontrakter overholdes.

MiTrans ble etablert som aksjeselskap 1. juli 1999, og konkurrerer innenfor vedlikehold, reparasjon og modernisering av tog, trikk, t-bane, vognmateriell og skinnegående anleggsmaskiner. Hamar-verkstedet har vedlikehold av arbeidsmaskiner for Jernbaneverket.

Annonse
Annonse