Brudd i bussforhandlingene
Partene i forhandlingene for bussjåførene klarte ikke å bli enige om utgangspunktet for lønnsforhandlingene – hva sjåførene egentlig tjener. Dermed går forhandlingene til mekling.
morten.hansen@lomedia.no
– Det ble ikke gitt tilbud om penger. Vi er ikke enige om beregningsmodeller. Og de var ikke imøtekommende i diskusjonen om reguleringsbestemmelsene for andre avtaleår, sier Kjell Atle Brunborg, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Han, og resten av forhandlingsdelegasjonen, så ingen annen utvei enn å bryte forhandlingene med Nettbuss og Arbeidsgiverforeningen Spekter.
Et av de vanskelige spørsmålene det har blitt forhandlet om er reguleringsbestemmelsen som knytter bussbransjebravtalen opp mot lønnen i industrien. Dette er en bestemmelse som ble avtalt i 2007.
Her har partene ikke blitt enige om hvor stor forskjellen er.
– I øyeblikket er vi uenige om beregningsmåten. Det store problemet, slik vi ser det, er at vi blir hengende etter i mellomoppgjørene, sier Brunborg.
Forskjellen i det NJF mener de bussansatte tjener og de tallene arbeidsgiversiden legger til grunn er på rundt 7-8 000 kroner.
Under forhandlingene har en arbeidsgruppe sett på disse tallene. Denne gruppen skal fortsette å gå gjennom tallmaterialet fram mot meklingen.
– Vi er ikke helt komfortable med arbeidsgivers utregning av lønna vår. Men de har sagt at de skal være åpne med tallmaterialet de har brukt, så vi får bruke tiden fram mot meklingen til en gjennomgang, sier Arild Kjempekjenn, nestleder i Bilpersonalets landsråd.
Brunborg mener det må komme inn en bestemmelse som knytter avtalen opp mot tallene fra Det tekniske beregningsutvalget for lønnsoppgjørene.
Slik avtalen fungerer nå, må lønnsforskjellene som skapes ved mellomoppgjørene tas igjen ved hovedoppgjørene.
– I fjor fikk vi et sentralt tillegg på en krone timen – det samme som industrien. Så gikk industrien til sine lokale forhandlinger. Det har ikke vi. Derfor mener vi at vi ligger 15-18 000 kroner etter industrien, sier Kjell Atle Brunborg.
Problematikken rundt delt dagsverk har også blitt diskutert i forhandlingene.
Bussjåførene kan ha inntil to timer mellom to arbeidsøkter uten å få betalt. Går det over to timer får sjåførene betalt for en time.
Dette ønsker arbeidstakersiden å få gjort noe med.
I samtalene rundt dette temaet har arbeidsgiversiden vært mer imøtekommende.
– Vi er enige om å få en bedre ordning – og få dette faset inn i anbudspakken. Noe av dette må vi få til allerede i dette oppgjøret, men vi skjønner at det blir vanskelig å få gjennomført alle tiltak, sier Jan Audun Strand, leder av Bilpersonalets landsråd.
Han poengterer at ordningen slik den fungerer i dag vanskeliggjør både rekrutteringen til yrket, og gjør at mange velger å finne seg noe annet å gjøre.
– Selv om man har fri flere timer mellom to arbeidsøkter føler mange at de er på jobb. Eksempelvis er det mulig å være på jobb i 12 timer og få betalt for fem. Det skjønner de fleste at ingen ønsker, sier Strand.
Meklingen starter tirsdag 13. april. Meklingsfristen er satt til 14. april, klokken 24.00. En eventuell streik er i gang 15. april.
Mest lest
ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.
Erlend Angelo
Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.
Aslak Bodahl
Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Folketrygda
Illustrasjon
Anna Granqvist
To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper
Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Werner Juvik
Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.
Privat
Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen
Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.
Ida Bing
Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel
Kommentar:
Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.
Leif Martin Kirknes
«Takket være firerbanden har regjeringen blitt presset fra skanse til skanse»
Illustrasjon
Håvard Sæbø
Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren
537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.
Jan-Erik Østlie
Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie
Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes
Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.
Jan-Erik Østlie