JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: Nødvendig med krisetiltak

Regjeringen må øke bevilgningene til Jernbaneverket alt i vår. Å utsette prosjekter er å skyve problemene foran seg, mener Norsk Jernbaneforbund.



09.04.2010
10:38
16.12.2013 12:59

oystein@lomedia.no

– Tilstanden er mye dårligere enn antatt. Hvis det ikke kommer mer penger, kan vi bli nødt til å flytte investeringsmidler over til vedlikehold, var det dystre budskapet da jernbanedirektør Elisabeth Enger møtte samferdselsministeren etter påske.

Satsing

Norsk Jernbaneforbund mener regjeringen må trå til alt i revidert nasjonalbudsjett som legges fram 11. mai. – Vi krever 500 millioner kroner ekstra der til vedlikehold. Dessuten ber vi om 1 milliard i tillegg i statsbudsjettet for 2011, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

Revideringen av Nasjonal transportplan (NTP) starter til høsten. Den må gi et løft, mener NJF. – Investeringene må tredobles. Hvis man fortsetter på samme nivå som dagens NTP blir standarden bare noe bedre. Sammenliknet med andre land vil Norge ligge enda lenger bak når vi passerer 2020. Jeg tror vi da er dårligst i hele Europa, inkludert Albania, sier Brunborg.

Tok tak

Etter at Danmark opplevde en liknende krise som Norge har hatt denne vinteren, ble politikerne enige om å satse. Fram til 2021 skal det investeres 103 milliarder kroner. I den summen ligger også høyhastighetsbaner.

Fra 1992 til 2007 fikk dansk jernbane 77 milliarder til investeringer, 13 800 per innbygger. På topp i samme periode ligger Sveits med 214 milliarder, eller 28 500 for hver av de 7,5 millioner innbyggerne. – I Sveits kan de stille klokka etter toget, slik vi kunne her i landet for 20-30 år siden, sier Brunborg.

Tall for Norge er 34 milliarder i disse 15 årene, drøyt 7000 kroner per hode. – Problemene gjennom hele vinteren viser at vi snakker om en infrastruktur som i snitt er 90 år, og tog som har passert 40 år. Det må gå dårlig, og kvaliteten synker stadig. Hvis det ikke kommer omfattende tiltak fram mot 2019, frykter jeg verre tilstander med forsinkelser og driftsstans, sier forbundslederen.

Ikke nok

I fjor ble Nasjonal transportplan 2010–2019 mottatt med entusiasme. – Alle var fornøyde da den kom. Nå ser vi at det står så dårlig til med jernbanen at det ikke er mulig å få den opp til akseptabel standard med de rammene som ligger der. Investeringene må tredobles, sier Brunborg.

Samtidig har verken Jernbaneverket eller NSB gjort nok for å forebygge problemene. – Når alt er så gammelt og dårlig, må bedriftene sette inn ressurser og bruke mer på vedlikehold. Tilsynet med infrastrukturen er altfor dårlig. Oppsplittingen av Jernbaneverket i drift og forvaltning gjør at det tar lang tid fra noen oppdager et problem til andre løser det. Dette er en intern organisering vi har sagt fra om flere ganger årlig, og etaten kan ikke skylde på politikerne her, mener Brunborg.

Gjentakelser

Forslaget fra lederen i transportkomiteen, Knut Arild Hareide, om å omorganisere Jernbaneverket, har han ikke noe til overs for.

– Gnålet fra Hareide er en avsporing. Heldigvis er det kun han som gjentar dette nå. Han bør tenke på at da KrF satt i regjering med Venstre og Høyre sparket de rundt 250 fagarbeidere ut med sluttpakker. Etaten sliter fortsatt med å erstatte denne kompetansen. Den prosessen kostet skattebetalerne mye, sier Kjell Atle Brunborg.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.04.2010
10:38
16.12.2013 12:59



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

Brian Cliff Olguin

Ann Kristin mistet sønnen: – Jeg tenkte det måtte være trygt å sende Aleksander til Utøya

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Posten står overfor et moralsk veiskille. Situasjonen gir grunn til uro, mener hovedvernombud

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

Aslak Bodahl

Dette er det viktigste politiske tiåret siden krigen, mener Trygve Svensson

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Kommentar

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Terje Pedersen / NTB

«Vi lar oss alle påvirke. Konsekvensene kan være dramatiske både for deg og samfunnet»

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Bjørn A. Grimstad

Nesten hver tredje stortingspolitiker tar ikke gjenvalg

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

Eirik Dahl Viggen

– Når forholdene er så elendige som det beskrives her, er det fordi noen aktivt vil ha det slik

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

– Nå er jeg håpefull. Men vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»


Flere saker