Sveriges rødgrønne lover mer til jernbane
Sveriges rødgrønne partier vil satse stort på kollektivtrafikk hvis de vinner valget i september. Lyntog inngår i planene.
oystein@lomedia.no
Investeringene i jernbane og kollektive løsninger skal øke med rundt 120 milliarder kroner fram til 2021.
– Det innebærer at vi dobler jernbaneinvesteringene i perioden sammenliknet med regjeringen, skriver talsmenn for de tre partiene i en kronikk i avisen Dagens Nyheter.
Vil låne
Bare satsingen på jernbane vil koste 207 milliarder svenske kroner i perioden 2011–2021. I alt 135 milliarder settes av til nyinvesteringer. De rødgrønne er enige om å finansiere store prosjekter ved at staten låner 54 milliarder.
De som står bak kronikken er partilederne Mona Sahlin (Socialdemokraterna) og Lars Ohly (Vänsterpartiet), og Miljöpartiets Maria Wetterstrand og Peter Eriksson.
– Man må gå tilbake til slutten av 1800-tallet og byggingen av stambanene for å finne tilsvarende investeringer i det svenske jernbanenettet, og staten skal stå for 101 milliarder, skriver de fire, som anslår at satsingen vil sysselsette 10 000 – 15 000 personer i anleggsperioden.
Lyntog
Planene inkluderer høyhastighetstog til Stockholm og Göteborg. En rekke strekninger skal bygges ut eller oppgraderes, blant annet vil de rødgrønne ha tunnel med fire spor under Sundbyberg utenfor Stockholm.
Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt er kritisk til å låne for å investere. Han mener dessuten det ikke er grunnlag for høyhastighetstog i Sverige, og der støtter han seg på flere eksperter innen miljø og samferdsel. Debatten går for fullt også i nabolandet.
LES OGSÅ: ”Dumdristigt av politikerna verka för höghastighetståg”