JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

"Idol" for ombordpersonale

SJ holder Idol-lignende audition på Wallmans salonger i Stockholm for å rekruttere ombordpersonale. Seko-tillitsvalgte har protestert flere ganger utenfor, og aksjonert mot at nye kolleger får dårlige arbeidsbetingelser. Dette blir også tema på årets 1. mai-markering.



29.04.2010
13:50
16.12.2013 13:10

nina.hanssen@lomedia.no

Aktuell møter Daniel Wallmark og Erik Boman i klubben SJ Trafik Stockholm som blant annet har stått bak protestaksjonen.

Kontoret er fylt til randen av brosjyrer, tidskrifter, bøker og vimpler fra søsterorganisasjoner i utlandet. Selv en miniatyrstatue av Lenin med en SEKO-lue på har fått en sentral plass på kampsentralen.

– Og de har fått mange nye medlemmer etter en landsomfattende aksjon utenfor jernbanestasjoner i landet og ved Wallmanns salonger, røper Wallmark.

Han har rundt 500 medlemmer i sin klubb nå.

Organiserte og stolte

Nå forbereder de jernbanetillitsvalgte seg til en storstilt 1. mai feiring. Budskapet fra SEKO seksjon ”kjørende” er allerede klart: ”Organiserte og stolte - Vi kjemper sammen for en bedre togverden”.

Etter få minutter, er det lett å forstå at det er masse energi og kampglød på foreningskontoret som ligger på den sentrale jernbanestasjonen i Sveriges hovedstad.

De to tidligere togvertene har produsert masse materiale det siste året, og på veggen henger det tykke bunker med informasjonsark.

Målet er å gjøre alle medlemmer mer bevisste på den negative utviklingen i sektoren og få opp kampgløden på de ulike arbeidsplassene.

Sammen med ansvarlig utgiver Helena Henriksdotter, sender de to i tillegg ut medlemsbladet ”Viserings-Avisen” til alle medlemmene i SEKOs seksjon.

I hvert nummer legger de også ved et spørsmålsark for å få tips om saker eller innspill fra medlemmene, enten med fullt navn eller anonymt.

Første spørsmål i spørreskjemaet er ”Kjenner du at du er stolt av ditt arbeid?”.

Slites ut

– Medlemsbladet er en måte å bygge opp den kollektive felleskapsfølelse og samholdet i fagforbundet. Vi bygger opp en kamporganisasjon. For å få en faglig seier og bedre arbeidsforhold må vi kjempe sammen, sier han.

Og forteller at de får masse respons og meldinger om at folk er streikesugne nå etter at de har sett en forverring av arbeidsvilkårene de siste årene. De har også ekstremt høyt sykefravær blant sine medlemmer på grunn av dårlige arbeidsmiljø.

– En til tre personer møter veggen hver måned og blir utbrente. Forrige måned hadde vi fem–seks som møtte veggen på grunn av presset, forteller Wallmark.

Han sier at bemanningsnivået i SJ er lavt og at overtidsreglementet brytes hele tiden.

– Folk stiller opp hvis det er behov og jobber altfor mye i perioder. Usikkerheten som råder gjør at folk jobber mer enn de bør, og arbeidsgiverne benytter seg av dette. Da er det ikke rart at folk etter en periode blir syke, sier han.

Audition

Boman og Wallmark er svært skuffet over at et statlig selskap som SJ nå ser ut til å gå i bresjen for en slik populistisk rekrutteringspolitikk, og at de med viten og vilje vil tilby nye servicearbeidere dårligere arbeidsbetingelser.

Staten eier fortsatt 100 prosent i det tidligere Statens Järnvägar.

– SJ leker først Idol for å finne de rette menneskene, og deretter tilbyr de nyansatte en opplæring uten lønn. Rekrutteringen er ikke det verste i dette. Det som er verre, er at disse ”heldige” idolvinnerne kanskje får et tilbud om timebasert jobb med elendige vilkår. Dette er en veldig tvilsom business. Selskapets mål er at hver femte ansatt skal ha en slik ordning, forteller Wallmark.

Dette mener de to tillitsvalgte også skaper uro blant de fast ansatte.

– De som jobber fast vet jo heller ikke hvem som skal jobbe sammen med dem og hva slags bakgrunn de har når noen blir syke. Togvertene blir nå ansett for å være kun servicemedarbeidere, og får derfor heller ikke tilbud om sikkerhetskurs lenger.

Wallmark mener i likhet med sin kollega at SJ burde beskjeftige seg med andre og viktigere prioriteringer.

SEKO, Facket för Service och Kommunikation, er et fagforbund innenfor svenske LO.

Organiserer cirka 135 000 medlemmer i ni bransjer.

Innenfor områdene "Trafikk" og "Veg og bane" er det 46 000 medlemmer.

Tilsvarer LO Stat.

Forbundene for ansatte innen jernbane, post, tele og stat gikk sammen i Statstjänarkartellen i 1937. Skiftet navn til Statsanställdas Förbund i 1970, og til SEKO i 1995.

Ledes av Janne Rudén.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.04.2010
13:50
16.12.2013 13:10



Mest lest

YTELSER: NTL-tillitsvalgt Svein-Arild GUllvåg vil ha slutt på kutt i Nav-ytelser.

YTELSER: NTL-tillitsvalgt Svein-Arild GUllvåg vil ha slutt på kutt i Nav-ytelser.

Tormod Ytrehus

Nav-ansatte vil ha slutt på kutt i ytelser: – Ingen blir frisk av at en tar fra dem pengene

MANGE LAVTLØNTE: Varehandelen er den største lavlønnsnæringen, men det er innenfor hotell og restaurant økningen av lavtlønte er størst.

MANGE LAVTLØNTE: Varehandelen er den største lavlønnsnæringen, men det er innenfor hotell og restaurant økningen av lavtlønte er størst.

Håvard Sæbø

Over 600.000 nordmenn tjener dårlig: – Jeg er ikke bare bekymret, men også provosert

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Debatt

Signalet fra Equinor til andre aktører blir: Ulovlig innleie er helt ok, skriver Richard Storevik.

Signalet fra Equinor til andre aktører blir: Ulovlig innleie er helt ok, skriver Richard Storevik.

Håvard Sæbø

«Equinor driver med sosial dumping. Nå må selskapet rydde opp», skriver Richard Storevik

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Hanna Skotheim

På Aurora verksted får Carina (49) en ordinær arbeidshverdag samtidig som hun får den omsorgen hun trenger

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

Cathrine Kahrs

Bjørn Arild mener vi må bruke mindre fossil energi. Selv om det har ført til at han mister jobben

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

GIKK TIL SAK: Mehmet Karademir ble rammet av nedgang i flytrafikken og mistet jobben på Gardermoen.

GIKK TIL SAK: Mehmet Karademir ble rammet av nedgang i flytrafikken og mistet jobben på Gardermoen.

Jan-Erik Østlie

Mehmet ble sagt opp fra tralletjenesten på Gardermoen. Nå får han fem måneders etterlønn

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge


Flere saker