JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF vil rekruttere ungdom

NJFs side på Facebook har fått 700 tilhengere på to måneder. Den nye foreningslederen i CargoNets administrasjon står bak tiltaket.



03.06.2010
12:54
16.12.2013 13:27

oystein@lomedia.no

Oppslutningen om Norsk Jernbaneforbunds tilhenger-side er så langt veldig bra.

– Like etter starten kom en boom. Antallet tilhengere økte fra 300 til 600. Så ble det litt roligere, forteller Amanda Eldnes (25).

Hun fikk ideen etter å ha vært på et nettverkstreff for unge tillitsvalgte i LO. Der kom det fram at flere andre alt var i gang.

I midten av mars var NJF på lufta, og i løpet av ukene som er gått har 700 tilhengere meldt sin interesse.

– Vi må gjøre forbundet mer ungdomsvennlig. Jeg håper folk er aktive og starter diskusjoner der, sier Eldnes, og tror tilbudet kan være et nyttig hjelpemiddel for å skaffe flere medlemmer.

Svinger

Som administrator passer hun på at ingen skriver noe upassende, og har dessuten tilgang til statistikk over hvem som er innom.

Aktiviteten i aldersgruppene 25–35 og 36–45 er omtrent på samme nivå. Det er dessuten en god del treff fra personer under 25 og over 45.

Antall besøkende varierer veldig, med størst trafikk i helgene og mindre på hverdagene.

Mulighetene for både meningsytringer og andre bidrag ligger der. En tilhenger er ivrig amatørfotograf og la ut togbilder, ellers er det linker til nyheter om jernbane, forbundet og, særlig de siste ukene, om lønnsoppgjøret.

Bratt læringskurve

På årsmøtet i april ble Eldnes valgt til leder for Administrasjonspersonalets forening CargoNet. Da hadde hun ett år som vara, og ett år som medlem i styret.

Navnet hennes kom som benkeforslag, og noen stilte spørsmålstegn ved alder og erfaring. Dermed ble det kampvotering mellom tre kandidater.

Selv er hun gledelig overrasket over resultatet.

– Jeg er veldig interessert i fagforeningsarbeid, og skal bruke alle muligheter til å skaffe meg mer kompetanse, er hennes svar på at noen mener hun har for kort fartstid.

Nå leder hun en forening med 50 medlemmer som blant annet jobber med kundebehandling, administrasjon, regnskap og IT.

– Ideelt sett burde vi hatt noen fra alle områdene med i styret. Siden det ikke går, må vi heller gjøre oss tilgjengelige slik at folk kan ta kontakt og få bistand når det er noe de lurer på eller har en sak å ta opp.

Samarbeid

Som styremedlem har hun blant annet deltatt på kurs om skift og turnus, og fulgt NJFs lederkonferanse på Storefjell.

– Å lage turnusplaner er vanskelig. Heldigvis står jeg ikke alene i dette arbeidet. Den tidligere lederen i foreningen fortsetter som nestleder, dessuten kan Kåre Wikdahl i landsrådet mye.

NJFs ungdomsutvalg har vært planlagt en stund, og ble etablert like før samlingen på Storefjell i februar.

– Dette er et godt initiativ. Vi trenger nytt blod både i NJF og i virksomhetene. På terminalene er gjennomsnittsalderen over 50 år, og Jernbaneverket er i samme situasjon.

Flere verv

Eldnes er med i NJFs ungdomsutvalg, som kom i gang i vinter. En annen oppgave er å representere NJF i LO s sentrale ungdomsutvalg.

– Jeg gleder meg til alle utfordringene, men det er med en viss skrekkblandet fryd. Det er veldig mye å sette seg inn i, og det blir både hektisk og spennende. Jeg er ikke like godt inne i alle formalitetene ennå, og spør heller en gang for mye. Både kurs og turer er veldig lærerikt, forteller hun.

For å stå godt rustet er det også et ønske å ta LO -skolen, den omfattende opplæringen som er delt i fem moduler og tar for seg alt fra historikk til regelverk.

Under de lokale tarifforhandlingene i CargoNet var hun med på forberedelsene, og fikk stilt noen spørsmål underveis.

– Jeg ble valgt midt under oppgjøret og deltok på formøtene. Selve forhandlingene tok andre seg av.

Merket problemene. Oppgavene som tillitsvalgt skal gjøres ved siden av jobben. Kundesenter er åpent fra klokken 7 til 21.30 med en toskiftsordning for de ansatte, og i vinter har særlig kontakten med brukerne vært en utfordring.

Noen ganger har togene hatt kapasitet, men ikke tonnasje. Andre ganger er det omvendt. Når tog er innstilt, blir det ekstra kniving om ledig plass.

– Noen spør «kan dere ikke bare sette på en ekstra vogn?» Så enkelt er det ikke.

Forskjellige vogntyper, lokomotiver og farlig gods krever mye planlegging. Heldigvis har vi et godt samarbeid med alle terminalene, forteller Eldnes, som ofte har vært på Alnabru, og også vært i Sandnes og møtt kollegene på Ganddal.

– Å treffe folk du snakker med på telefonen hver dag er veldig hyggelig.

Over Dovre

På eget initiativ tok hun en Trondheims-tur med et godstog som en del av kurs i personlig sikkerhet.

– Jeg er oppvokst på Grünerløkka i Oslo og ikke noe naturmenneske, så det var en opplevelse å sitte høyt oppe foran i toget og se både levende og død elg, og moskus for første gang.

Interessen for tog har økt med jobben. Da NRK sendte hele turen Bergen–Oslo som en del av jubileumsfeiringen i november, var hun en av mange som var innom programmet.

– Du får spesielle interesser av å jobbe i denne bransjen, sier Eldnes.

Midlertidig

For henne var det et rent slumpetreff å havne i CargoNet. Planen var egentlig å bli lærer da en sommerjobb i Posten var over, men uten plass på førstevalget ville hun ikke ta opp lån bare for å studere ett eller annet. Jobben i Posten ble ordnet gjennom et bemanningsbyrå, og de ordnet et vikariat i kundesenteret.

– Etter en stund fikk jeg tilbud om fast jobb. Nå har jeg snart vært her i fire år, og lærer noe nytt hele tida. Godstrafikk på jernbane er komplisert, sier Amanda Eldnes.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.06.2010
12:54
16.12.2013 13:27



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

Sissel M. Rasmussen

Krister (45) har vært industriarbeider i 27 år. Han er usikker på om han holder til pensjonsalder

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

Sissel M. Rasmussen

En gang fikk tunnelborer Svein 20 kilo stein i hodet: – Det har vært et hardt liv, men jeg har valgt det sjøl

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten

I JOBB: Ahmad Mubashir har fortsatt 20 prosents stilling som radiograf ved Akershus universitetssykehus.

I JOBB: Ahmad Mubashir har fortsatt 20 prosents stilling som radiograf ved Akershus universitetssykehus.

Sissel M. Rasmussen

Da pakistanerne kom i 1971, fryktet nordmenn for jobbene. Her er Ahmads historie


Flere saker