JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF vil rekruttere ungdom

NJFs side på Facebook har fått 700 tilhengere på to måneder. Den nye foreningslederen i CargoNets administrasjon står bak tiltaket.



03.06.2010
12:54
16.12.2013 13:27

oystein@lomedia.no

Oppslutningen om Norsk Jernbaneforbunds tilhenger-side er så langt veldig bra.

– Like etter starten kom en boom. Antallet tilhengere økte fra 300 til 600. Så ble det litt roligere, forteller Amanda Eldnes (25).

Hun fikk ideen etter å ha vært på et nettverkstreff for unge tillitsvalgte i LO. Der kom det fram at flere andre alt var i gang.

I midten av mars var NJF på lufta, og i løpet av ukene som er gått har 700 tilhengere meldt sin interesse.

– Vi må gjøre forbundet mer ungdomsvennlig. Jeg håper folk er aktive og starter diskusjoner der, sier Eldnes, og tror tilbudet kan være et nyttig hjelpemiddel for å skaffe flere medlemmer.

Svinger

Som administrator passer hun på at ingen skriver noe upassende, og har dessuten tilgang til statistikk over hvem som er innom.

Aktiviteten i aldersgruppene 25–35 og 36–45 er omtrent på samme nivå. Det er dessuten en god del treff fra personer under 25 og over 45.

Antall besøkende varierer veldig, med størst trafikk i helgene og mindre på hverdagene.

Mulighetene for både meningsytringer og andre bidrag ligger der. En tilhenger er ivrig amatørfotograf og la ut togbilder, ellers er det linker til nyheter om jernbane, forbundet og, særlig de siste ukene, om lønnsoppgjøret.

Bratt læringskurve

På årsmøtet i april ble Eldnes valgt til leder for Administrasjonspersonalets forening CargoNet. Da hadde hun ett år som vara, og ett år som medlem i styret.

Navnet hennes kom som benkeforslag, og noen stilte spørsmålstegn ved alder og erfaring. Dermed ble det kampvotering mellom tre kandidater.

Selv er hun gledelig overrasket over resultatet.

– Jeg er veldig interessert i fagforeningsarbeid, og skal bruke alle muligheter til å skaffe meg mer kompetanse, er hennes svar på at noen mener hun har for kort fartstid.

Nå leder hun en forening med 50 medlemmer som blant annet jobber med kundebehandling, administrasjon, regnskap og IT.

– Ideelt sett burde vi hatt noen fra alle områdene med i styret. Siden det ikke går, må vi heller gjøre oss tilgjengelige slik at folk kan ta kontakt og få bistand når det er noe de lurer på eller har en sak å ta opp.

Samarbeid

Som styremedlem har hun blant annet deltatt på kurs om skift og turnus, og fulgt NJFs lederkonferanse på Storefjell.

– Å lage turnusplaner er vanskelig. Heldigvis står jeg ikke alene i dette arbeidet. Den tidligere lederen i foreningen fortsetter som nestleder, dessuten kan Kåre Wikdahl i landsrådet mye.

NJFs ungdomsutvalg har vært planlagt en stund, og ble etablert like før samlingen på Storefjell i februar.

– Dette er et godt initiativ. Vi trenger nytt blod både i NJF og i virksomhetene. På terminalene er gjennomsnittsalderen over 50 år, og Jernbaneverket er i samme situasjon.

Flere verv

Eldnes er med i NJFs ungdomsutvalg, som kom i gang i vinter. En annen oppgave er å representere NJF i LO s sentrale ungdomsutvalg.

– Jeg gleder meg til alle utfordringene, men det er med en viss skrekkblandet fryd. Det er veldig mye å sette seg inn i, og det blir både hektisk og spennende. Jeg er ikke like godt inne i alle formalitetene ennå, og spør heller en gang for mye. Både kurs og turer er veldig lærerikt, forteller hun.

For å stå godt rustet er det også et ønske å ta LO -skolen, den omfattende opplæringen som er delt i fem moduler og tar for seg alt fra historikk til regelverk.

Under de lokale tarifforhandlingene i CargoNet var hun med på forberedelsene, og fikk stilt noen spørsmål underveis.

– Jeg ble valgt midt under oppgjøret og deltok på formøtene. Selve forhandlingene tok andre seg av.

Merket problemene. Oppgavene som tillitsvalgt skal gjøres ved siden av jobben. Kundesenter er åpent fra klokken 7 til 21.30 med en toskiftsordning for de ansatte, og i vinter har særlig kontakten med brukerne vært en utfordring.

Noen ganger har togene hatt kapasitet, men ikke tonnasje. Andre ganger er det omvendt. Når tog er innstilt, blir det ekstra kniving om ledig plass.

– Noen spør «kan dere ikke bare sette på en ekstra vogn?» Så enkelt er det ikke.

Forskjellige vogntyper, lokomotiver og farlig gods krever mye planlegging. Heldigvis har vi et godt samarbeid med alle terminalene, forteller Eldnes, som ofte har vært på Alnabru, og også vært i Sandnes og møtt kollegene på Ganddal.

– Å treffe folk du snakker med på telefonen hver dag er veldig hyggelig.

Over Dovre

På eget initiativ tok hun en Trondheims-tur med et godstog som en del av kurs i personlig sikkerhet.

– Jeg er oppvokst på Grünerløkka i Oslo og ikke noe naturmenneske, så det var en opplevelse å sitte høyt oppe foran i toget og se både levende og død elg, og moskus for første gang.

Interessen for tog har økt med jobben. Da NRK sendte hele turen Bergen–Oslo som en del av jubileumsfeiringen i november, var hun en av mange som var innom programmet.

– Du får spesielle interesser av å jobbe i denne bransjen, sier Eldnes.

Midlertidig

For henne var det et rent slumpetreff å havne i CargoNet. Planen var egentlig å bli lærer da en sommerjobb i Posten var over, men uten plass på førstevalget ville hun ikke ta opp lån bare for å studere ett eller annet. Jobben i Posten ble ordnet gjennom et bemanningsbyrå, og de ordnet et vikariat i kundesenteret.

– Etter en stund fikk jeg tilbud om fast jobb. Nå har jeg snart vært her i fire år, og lærer noe nytt hele tida. Godstrafikk på jernbane er komplisert, sier Amanda Eldnes.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.06.2010
12:54
16.12.2013 13:27



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Brian Cliff Olguin

Securitas permitterer klubbleder Robert midt under vekterstreiken

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform


Flere saker