JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utbytte skaper problemer

I 2009 fikk Baneservice et resultat på 41,4 millioner kroner. Halvparten av dette tar Samferdselsdepartementet. Nå blir det nødvendig å låne for å følge opp planlagte investeringer.



18.06.2010
14:46
16.12.2013 13:36

oystein@lomedia.no

I selskapets årsrapport går det fram at styret mener en større del av midlene bør bli i Baneservice, hvis ikke må selskapet låne for å følge opp sin egen strategi.

– Vi tar Nasjonal transportplan på alvor og må øke kapasiteten. Vi trenger både å investere i materiell og ansette flere, sier administrerende direktør Lars Skålnes.

Nå er saken vedtatt av generalforsamlingen, som er samferdselsministeren, og dermed avsluttet.

– Det blir nødvendig å ta opp lån, sier Skålnes.

Ny behandling

Kravet om utbytte kom i revidert nasjonalbudsjett. Begrunnelsen er et bedre resultat for 2009 enn forventet, men dette er kun på papiret. Utbyttet derimot, går av selskapets midler.

– Overskuddet er rent regnskapsteknisk, og skyldes endringer i pensjonsordningen, opplyser Skålnes.

Ordningen i Statens pensjonskasse ble lukket, det vil si at ansatte som alt var med fortsatt har de samme vilkårene. Nyansatte omfattes av en annen pensjonsordning. Dermed kom et sluttoppgjør fra SPK som slo ut på årsresultatet for 2009.

Forslaget i revidert nasjonalbudsjett gjorde det nødvendig med ekstraordinært styremøte, fordi kravet var høyere enn styret kunne anbefale.

– Fordi dette dukket opp behandlet vi årsregnskap og årsrapporten på nytt i mai, sier Ove Snarheim.

Han er en av tre representanter for de ansatte, og kommer fra Baneservice Fellesforening i Norsk Jernbaneforbund. At det blir nødvendig å gå til banken har foreløpig ikke vært noen sak, og Snarheim er ikke kjent med disse opplysningene.

– Dette har ikke vært nevnt på styremøtene, sier Ove Snarheim. Som resten av styret mener han et overskudd bør bli i selskapet.

Endring

Regjeringens politikk som eier er å ta 50 prosent av resultatet. Eksempelvis må NSB-konsernet ut med 172 millioner kroner for 2009.

Styrelederen i Baneservice AS mener dette ikke er god politikk.

– I utgangspunktet har vi ikke tilgjengelig kapital til å betale et så stort utbytte til eier og samtidig sikre utviklingen av selskapet i tråd med strategien. På prinsipielt grunnlag mener jeg eiere bør være langsiktige, og ikke ta ut større utbytte fra selskaper enn det er grunn til i resultatet, sier styreleder Thor Svegården til tv2.

Entreprenørselskapet driver både med vedlikehold og utbygging av jernbanespor i Skandinavia. Planene er å utvide fordi behovet for tjenestene er stort, særlig i Norge.

Baneservice ble et statlig aksjeselskap med Samferdselsdepartementet som eneste eier i 2005. Da hadde det vært en selvstendig forretningsenhet under Jernbaneverket siden 1996. Det har filial i Göteborg og et datterselskap i Borlänge. Inkludert virksomheten i Sverige er det 329 ansatte.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.06.2010
14:46
16.12.2013 13:36



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere

RIGGARBEIDER: Mannen har jobbet som boresjef i Saipem på Scarabeo 8. Lagmannsretten mener han ble såkalt de facto oppsagt. (Arkivfoto)

RIGGARBEIDER: Mannen har jobbet som boresjef i Saipem på Scarabeo 8. Lagmannsretten mener han ble såkalt de facto oppsagt. (Arkivfoto)

Saipem

Oljearbeider mistet beinet og ble sagt opp. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Kathrine Geard

Vi har sammenlignet lønningene til seks yrkesgrupper i Norge og Sverige. Se hvem som kom best ut

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

BEDRE SAMMEN: – Min innstilling er at det hadde vært bedre for samholdet på arbeidsplassen om vi var ansatt med de samme arbeidsvilkårene. Vi er jo et kollegium, sier Silje Solbakken Johansen.

BEDRE SAMMEN: – Min innstilling er at det hadde vært bedre for samholdet på arbeidsplassen om vi var ansatt med de samme arbeidsvilkårene. Vi er jo et kollegium, sier Silje Solbakken Johansen.

Bendik Aarsæther

Nav-ansatte i samme jobb kan ha 80.000 i lønnsforskjell. Her er endringen Silje (33) vil ha

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

Lederen av LO Stat, Egil André Aas, er ikke fornøyd med tilbudet staten kom med. Nå må partene møtes hos Riksmekleren i et forsøk på å bli enige.

Lederen av LO Stat, Egil André Aas, er ikke fornøyd med tilbudet staten kom med. Nå må partene møtes hos Riksmekleren i et forsøk på å bli enige.

Alf Ragnar Olsen

Brudd i lønnsoppgjøret i staten: Her forteller LO Stat-lederen hvorfor

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Helge Rønning Birkelund

Hjelpepleier avskjediget for brudd på smittevernreglene – mener det ikke finnes bevis for pandemien

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

Norge må akseptere busser med dårlig sikkerhet for sjåførene, mener samferdselsministeren

Barnehageassistent Marianne Solheim sikrer det kjæreste vi har. Nå risikerer hun reallønnsnedgang.

Barnehageassistent Marianne Solheim sikrer det kjæreste vi har. Nå risikerer hun reallønnsnedgang.

Ole Palmstrøm

Uten Marianne stopper Norge, men det vises ikke på lønna

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Jan-Erik Østlie

«Vi er ikke alle i samme båt. Noen er i en yacht», sier Rødt-lederen i sin 1. mai-tale

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Jan Are Hansen

Vy-sjåfør Monica (44) har måttet tilkalle politiet og evakuere passasjerer i jobben. Lønna står ikke i stil


Flere saker