JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fight på flyplassen

– Det drives utstrakt streikebryteri på Gardermoen, sier leder av streikekomiteen på Gardermoen, Marius Gaarder.
– Jeg vil avvise at det forekommer streikebryteri, sier driftsdirektør Kim Arve Midtlyng.



18.06.2010
15:00
16.12.2013 13:36

ane.borrud@lomedia.no

Vekterstreiken er på sin syvende dag. Over hele landet er flyplasser rammet. På Gardermoen er 110 vektere ute i streik.

Streikebryteri

– Jeg har aldri sett Gardermoen så godt bemannet, sier Marius Gaarder, lederen av streikekomiteen til vekterne. Han har jobbet som vekter på Gardermoen i tre og et halvt år.

I følge Gaarder drives det utstrakt streikebryteri på flyplassen.

– I går var det tre som streiket fra klokken 06.00 i hovedporten, fire i portfrakt og alle på Cargo. Klokken 06.25 var det alle posisjonen bemannet opp, sier han.

Driftsdirektør Kim Arve Midtlyng avviser alle påstander om streikebryteri.

– Jeg vil avvise at det forekommer streikebryteri. Det er ikke tatt inn ekstra personell for de som er i streik. Det dekker ikke opp overtid utover det som er normalt, det vil si å dekke inn for ferie, sykdom og permisjoner. Vi leverer en normalbemanning, minus de som er i streik, sier han.

Trusler?

Midtlyng på sin side hevder at vektere som ikke er i streik har blitt truet av streikende vektere til å trekke seg fra oppsatte planlagte vakter.

– Dette er uheldig, slår han fast.

– Dette medfører ikke riktighet, sier Gaarder.

Bruttovakter

Opp til 10 prosent av en turnus på Gardermoen er bruttovakter. Det vil si at vekterne blir plassert på andre steder enn der de vanligvis jobber. Disse vaktene plasseres etter behov fra dag til dag.

– I går var det fem vektere som var i streik som skulle hatt bruttovakter. De sto ikke på lista i det hele tatt. Dette er en slu måte å unngå problemet med streikebryteri på, sier Gaarder.

Midtlyng kjenner ikke til detaljene på dette, men uttaler på et generelt grunnlag at det ikke er så merkelig at de som streiker ikke er satt inn på bruttovakter, siden dette skjer samme dagen.

– Det virker helt absurd, kommenterer Gaarder.

– Hvor er de som streiker da? Er de borte? Har de ferie?

Manglende dialog

Partene på Gardermoen hadde en god dialog før streiken. Begge parter bekrefter at de ikke har hatt kontakt siden lørdag.

– Vi hadde en avtale før streiken om at ved spørsmål eller problemstillinger skulle Gaarder kontakte meg. Det har ikke skjedd. Jeg savner en direkte dialog, for beskyldninger uten dialog er uheldig, sier Midtlyng.

– Jeg er tilgjengelig på telefonen hele døgnet, repliserer Gaarder.

– Avtalen var at vi skulle holde kontakt med hverandre.

Sist partene hadde kontakt var lørdag morgen, den dagen streiken startet. Da var det to vektere som var i streik på Cargo, som ble erstattet av to andre vektere fra terminalen. Etter beskjed fra Midtlyng ble disse fjernet, og de to plassene ble stående ubemannet.

– Vi fikset jo den, kommentere Midtlyng, og poengtere at bedriftens syn på hvordan de skal forholde seg til streiken ikke har endret seg siden lørdag.

– Vi kan dokumentere at det drives utstrakt streikebryteri, at posisjoner som skulle stått ubemannet på grunn av streik er oppbemannet, sier Gaarder.

Kommer du nå til å ta kontakt med Midtlyng?

– Ja. Jeg kommer til å ringe ham. Vi ønsker å ordne dette i minnelighet, avslutter Gaarder.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.06.2010
15:00
16.12.2013 13:36



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen