Heller samarbeid enn sammenslåing
– Sammenslåing av Jernbaneverket og Vegvesenet er en avsporing, sier samferdselsministeren.
anders.hauge-eltvik@lomedia.no
Forslaget fra KrF om å slå sammen Statens vegvesen og Jernbaneverket får ikke støtte av regjeringens ansvarlige for samferdsel.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) mener det er feil å slå de to etatene sammen.
– Min oppgave er å realisere de mange prosjektene som ligger i Nasjonal transportplan. Vi er inne i det første av de ti årene planen gjelder, og da mener jeg det blir en avsporing, bokstavlig talt, å flytte fokus fra realisering av planen til omorganisering av etatene.
Samarbeid
Kleppa er imidlertid opptatt av at etatene samarbeider så godt som mulig. KrF mener en felles etat ville gitt en langt bedre planlegging av samferdselsprosjekter.
– Jeg skal til enhver tid være opptatt av om det er gevinster å hente på et tettere samarbeid. Statens vegvesen og Jernbaneverket ser også på dette selv, og har nylig varslet et samarbeid om E6 og jernbanen langs Mjøsa. Det vil frigjøre 400 millioner kroner til andre gode formål. Og jeg tror det kan være enda mer å hente på å se mer nøye på hvordan planprosessene går, sier Kleppa.
Hun legger til at etatene sitter tett på hverandre i utformingen av Nasjonal transportplan, og er enig i at 400 millioner kroner spart på ett prosjekt er mye.
– Ja, og det illustrerer at det kan være nyttige gevinster å hente, det er ingen tvil om det. Vi kommer til å ha oppmerksomhet på dette framover, men å starte en omorganiseringsprosess her og nå blir å flytte fokus fra det jeg nå fyller tid og tanke med, nemlig å få realisert Nasjonal transportplan, sier hun.
Mye omorganisering
Tillitsvalgte i de to etatene i LO-systemet mener det er for tidlig å kommentere forslaget fra KrF.
Kleppa er også oppmerksom på at de to etatene har vært igjennom flere omstillinger de siste årene.
– Det er klart at Statens vegvesen har vært gjennom mange runder, også i år, og det samme gjelder for Jernbaneverket. Begge har fått utrolig mye mer å gjøre, særlig Jernbaneverket som har hentet inn mange nye folk, sier hun.
Samtidig er samferdselsministeren rask med å påpeke at hun til enhver tid forsikrer seg om at samferdselsarbeidet har den optimale organiseringen.
– For vi skal ha hovedfokus på mer vei og mer bane, sier hun.
Ferskt i Sverige
KrF viser til samorganiseringen av transportetatene i Sverige som et eksempel på hva som kan gjøres i Norge. Etatene for vei, jernbane, sjø- og lufttransport er der slått sammen. Kleppa mener det er for tidlig å konkludere hvordan det har gått.
– Jeg har vært i Sverige og latt meg orientere om hva de har gjort der. Deres sammenslåing skjedde 1. april, og det betyr at de ikke har så mange erfaringer på nåværende tidspunkt. På meg synes det noe prematurt å anbefale komiteen på Stortinget å reise til Sverige, slik KrF anbefaler, sier hun.
Mest lest
SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.
Privat
Alenemor Wenche ble satt ut av spørsmålet fra Nav: – Evig takknemlig for hjelpen jeg fikk
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
Debatt
Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.
Anna Granqvist
«Vil du jobbe så lenge sinnet og kroppen holder? Da får vi håpe du ikke er ansatt i stat eller kommune»
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.
Tri Nguyen Dinh
Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp
Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat
Foto: Privat
Live ville hjelpe sine iranske venner og ga dem jobb. Nå skal hun i retten for tredje gang
HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.
Privat/Lene Svenning