JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Storrengjøring i renhold

Regjeringen og partene i arbeidslivet går sammen om å rydde opp i bransjer som sliter med stort omfang av useriøsitet. Først ute er renhold.



03.09.2010
21:47
16.12.2013 14:00

Fredag ettermiddag møttes partene hos arbeidsminister Hanne Bjurstrøm for å diskutere treparts bransjeprogrammer. Også toppene fra ulike etater (som Direktoratet for arbeidstilsynet) var med. De ble fort enige om at renhold blir pilotbransjen for bransjeprogrammene.

Langvarig innsats

Hensikten med disse programmene er å sørge for en samordnet, felles innsats for å sikre arbeidsmiljøet og anstendige arbeidsforhold i særlig utsatte bransjer som for eksempel renhold og hotell og restaurant. Planen er at programmene er forholdsvist langvarige - fra tre til fem år.

Hvordan de enkelte bransjeprogrammene kommer til å se ut, altså hvilke mål, strategier, metoder og virkemidler som velges, er avhengig av utfordringene som den enkelte bransje har. Samarbeidet og tiltakene kan variere fra bransje til bransje, forklarte statssekretær Jan Erik Støstad i samtale med Magasinet for fagorganisertes nettavis.

Samordne myndighetene

– I enkelte bransjer som for eksempel renhold og hotell og restaurant, vil det være naturlig at myndighetene tar en betydelig rolle, i tillegg til organisasjonenes innsats, poengterte han.

– Vi har tenkt å bruke erfaringene fra arbeidet mot sosial dumping. Her er det særlig viktig å få samordnet de ulike etatene (som skattemyndighetene, arbeidstilsynet, politiet, red. anm.), fortsatte Støstad.

Renholdsbransjen under lupen

På sitt første møte ble partene også enige om å konsentrere seg om en bransje om gangen. Og først ute er altså renholdsbransjen.

Fram til årsskiftet skal renholdsbransjen settes under lupen og utredes nærmere. Bransjebilde kalte arbeidsminister Hanne Bjurstrøm det.

Rapport og strategier

Med dette mente hun en rapport om hva som er de mest sentrale utfordringene med tanke på arbeidsforhold i bransjen, arbeidsmiljø og sikkerhet, hva som er bransjens rammebetingelser, ressurser og kompetanse. Basert på den skal det utarbeides konkrete mål og strategier for å kunne begynne med storrengjøringen i bransjekrokene. Det skal også lages rapporter av andre bransjer.

Arbeidsministeren vil snart innkalle partene i renholdsbransjen for å diskutere konkret hvordan det videre arbeidet med dette bransjeprogrammet skal se ut. Det skal også avklares i hvilken rekkefølge andre bransjer skal «rengjøres».

Treparts bransjeprogram for et seriøst arbeidsliv er en oppfølging av både årets frontfagoppgjør og den rød-grønne regjeringserklæring Soria Moria II.

Vil gjøre en grundig jobb

På vei ut av møtet mente Ingrid Finbøe Svendsen, direktør i Arbeidstilsynet, at det er klokt å gjøre en skikkelig og grundig jobb med en bransje først. Erfaringene kan være svært nyttige å ha med seg videre når arbeidet med andre bransjeprogrammer begynner.

Som kjent er forslaget om regionale verneombud i blant annet renholds- og hotellbransjen på offentlig høring akkurat nå. Mulige andre tiltak kan være identitetskort og en offentlig godkjenningsordning, sa hun til Magasinet for fagorganiserte.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.09.2010
21:47
16.12.2013 14:00



Mest lest

YTELSER: NTL-tillitsvalgt Svein-Arild GUllvåg vil ha slutt på kutt i Nav-ytelser.

YTELSER: NTL-tillitsvalgt Svein-Arild GUllvåg vil ha slutt på kutt i Nav-ytelser.

Tormod Ytrehus

Nav-ansatte vil ha slutt på kutt i ytelser: – Ingen blir frisk av at en tar fra dem pengene

Her står to sjåfører og endrer informasjon i et fraktedokument i forbindelse med bytte av tilhenger. Lastebilen og sjåføren som hentet fisken hos Mowi i Nord-Norge skulle egentlig krysset grensen og levert lasten i utlandet. I stedet blir den igjen i Norge. Tilhengeren overtas av et annet kjøretøy, som krysser grensen.

Her står to sjåfører og endrer informasjon i et fraktedokument i forbindelse med bytte av tilhenger. Lastebilen og sjåføren som hentet fisken hos Mowi i Nord-Norge skulle egentlig krysset grensen og levert lasten i utlandet. I stedet blir den igjen i Norge. Tilhengeren overtas av et annet kjøretøy, som krysser grensen.

Stein Inge Stølen

Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier

Elise Hauvik unner kollegene sine lønna de har, men synes det er urettferdig at hun tjener mindre.

Elise Hauvik unner kollegene sine lønna de har, men synes det er urettferdig at hun tjener mindre.

Marie von Krogh

Elise tjener mindre enn kolleger. Nå er hun provosert over lønnsøkningen hun har fått

MANGE LAVTLØNTE: Varehandelen er den største lavlønnsnæringen, men det er innenfor hotell og restaurant økningen av lavtlønte er størst.

MANGE LAVTLØNTE: Varehandelen er den største lavlønnsnæringen, men det er innenfor hotell og restaurant økningen av lavtlønte er størst.

Håvard Sæbø

Over 600.000 nordmenn tjener dårlig: – Jeg er ikke bare bekymret, men også provosert

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

Debatt

Signalet fra Equinor til andre aktører blir: Ulovlig innleie er helt ok, skriver Richard Storevik.

Signalet fra Equinor til andre aktører blir: Ulovlig innleie er helt ok, skriver Richard Storevik.

Håvard Sæbø

«Equinor driver med sosial dumping. Nå må selskapet rydde opp», skriver Richard Storevik

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Hanna Skotheim

På Aurora verksted får Carina (49) en ordinær arbeidshverdag samtidig som hun får den omsorgen hun trenger

Hege Haukeland Liadal har tidligere erkjent straffskyld for grovt uaktsomt bedrageri, men ikke grovt forsettlig bedrageri. (Arkivfoto)

Hege Haukeland Liadal har tidligere erkjent straffskyld for grovt uaktsomt bedrageri, men ikke grovt forsettlig bedrageri. (Arkivfoto)

Rogaland Arbeiderparti (pressefoto)

Bedrageritiltalt Ap-politiker får etterlønn fra Stortinget

I STREIKENS HUS: LO-lederen i prat med Cathrine Runhovde. – Vi mener at det er en veldig god pensjonsordning som ivaretar de viktigste prinsippene. Den er livsvarig og gjør ikke forskjell på kvinner og menn, sier Peggy Hessen Følsvik.

I STREIKENS HUS: LO-lederen i prat med Cathrine Runhovde. – Vi mener at det er en veldig god pensjonsordning som ivaretar de viktigste prinsippene. Den er livsvarig og gjør ikke forskjell på kvinner og menn, sier Peggy Hessen Følsvik.

Morten Hansen

Peggy møtte kulturarbeiderne: – De opplever at arbeidsgiverne legger til rette for streikebryteri

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Cathrine Kahrs

Bjørn Arild mener vi må bruke mindre fossil energi. Selv om det har ført til at han mister jobben

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

GIKK TIL SAK: Mehmet Karademir ble rammet av nedgang i flytrafikken og mistet jobben på Gardermoen.

GIKK TIL SAK: Mehmet Karademir ble rammet av nedgang i flytrafikken og mistet jobben på Gardermoen.

Jan-Erik Østlie

Mehmet ble sagt opp fra tralletjenesten på Gardermoen. Nå får han fem måneders etterlønn

Rønnaug Jarlsbo

Haaken (58): – Ikke alle vet at en skade du pådro deg på 80-tallet, kan gi rett til yrkesskadeerstatning

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten


Flere saker