JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil bygge fortere

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil finne ut om det går an å bygge veier og jernbane fortere.



15.09.2010
14:27
16.12.2013 14:05

frode.ronning@lomedia.no

Staten får kritikk fra mange hold for å bygge veier og bane i veldig lavt tempo.

På LOs samferdselsdebatt onsdag utdypet tidligere konsernøkonom Nils Terje Furunes i DnBNOR kritikken:

- Dobbeltsporet Oslo-Sandvika tok ti år å bygge, mens det kunne vært gjort på fem år. Den lange tida gjorde prosjektet 2,5 milliarder dyrere, påpekte Furunes.

Årsaken er at Finansdepartementet ønsker å holde igjen på pengebruken for å hindre press i økonomien, og at dette blir viktigere enn å bli fort ferdig.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa svarte Furunes på direkten.

Kleppa opplyste at regjeringa allerede prøver ut nye måter å finansiere utbygging av vei og bane.

To veier og en jernbanestrekning får egne poster på statsbudsjettet, og skal bygges ut i rekordfart. Det dreier seg om E6 vest for Alta og E16 over Fillefjell, samt nytt dobbelspor mellom Oslo og Ski.

- De tre prosjektene har fått egne poster på budsjettet og vi skal følge dem nøye for å få sammehengende framdrift, forklarte Kleppa under LOs samferdselsdebatt onsdag.

Mens Kleppa deltok på LO-debatten, kom nyheten om at samferdselsdepartementet har lagt nye føringer for strekningen Oslo-Ski. Av en trasé på 22 kilometer, vil 19 av dem gå i en tunell, som blir Norges lengste.

Skeptisk til fond

Flere av LOs forbund ønsker at staten skal opprette et stort fond for finansiering av samferdselsprosjekter. Håpet er at prosjektene kan gjennomføres raskere. I dag er det slik at mange veiprosjekter stopper opp på høsten fordi det ikke er bevilget nok penger til å holde på hele året. Så starter arbeidet igjen i januar, når det er et nytt budsjettår. På denne måten går utbyggingene seinere enn de kunne gjort, og det kommer ekstrakostnader til å rigge ned og rigge opp igjen.

Flere av LO-forbundene har fremmet forslaget om et samferdselsfond, gjennom samarbeidet i LOs samferdselsutvalg.

Forslaget om fond møter liten entusiasme hos LOs sjeføkonom Stein Reegård.

- Vi lurer oss selv om vi tror at vi kommer unna spørsmålet om hvor høyt samferdsel skal prioriteres i forhold til andre formål.

Reegård ønsker økt satsing på samferdsel, og er positiv til å se på løsninger som fører til raskere utbygging.

Private inn bakdøra?

De borgerlige partiene utfordrer stadig regjeringa til å satse mer på offentlig privat samarbeid (OPS), og lokker med at dette vil føre til raskere utbygging. Men dette får liten støtte fra LO og de rød-grønne partiene.

Under den borgerlige regjeringa ble det satt igang tre veiutbygginger som OPS-prosjekter.

Disse er evaluert:

- Prosjektene ble verken billigere eller dyrere enn andre prosjekter. Men de ble gjennomført raskere enn normalt, sier Kleppa.

Hun vil lære av fordelene med OPS, og bruke lærdommene i rene offentlige prosjekter. OPS handler i korte trekk om at privat bygger ut en vei, og så kjøper staten veien på avbetaling i for eksempel 20 år. Dette har blitt en populær modell i mange land der staten mangler kapital.

Regjeringa er veldig kritisk til OPS, fordi staten har nok kapital og derfor ikke trenger private til å finansiere veier.

Bedre vedlikehold

Aviser rundt om i Norge rapporterer om dårlig vedlikehold av veiene, og dette har samferdselsminister Kleppa merket seg. Hun ville ikke røpe noe av hva som kommer i statsbudsjettet 5. oktober, men gikk langt i å love økt satsing på vedlikehold.

Kleppa minner også om en del av E6 på Helgeland skal planlegges og gjennomføres på en måte der utbygginga og vedlikehold de første 15 årene blir sett i sammenheng.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.09.2010
14:27
16.12.2013 14:05



Mest lest

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Stein Inge Stølen / Privat

Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Privat

Barnehagepedagog Benedicte (36) lurer på hvordan hun skal få råd til mat

KAMP: – I stedet for å takke ansatte som påpeker alvorlige feil med systemet, prøver de nærmest å halshogge oss, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

KAMP: – I stedet for å takke ansatte som påpeker alvorlige feil med systemet, prøver de nærmest å halshogge oss, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Janne Cecilie fikk sjokk da hun skjønte at sjefen hadde snoket i helseopplysningene hennes

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Brede Edvardsen, tror forholdene i bransjen blir verre og verre.

Nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Brede Edvardsen, tror forholdene i bransjen blir verre og verre.

Ole Palmstrøm

Arbeidstilsynet har ikke besøkt en renholdsbedrift siden 2019: – Dette er en katastrofe

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Colourbox

Tidligere velferdsdirektører tiltalt for grov korrupsjon: – Fikk penger, biler og båter, sier aktor

Tri Nguyen Dinh

Dramatisk måling: Støre og Vedum straffes knallhardt av velgerne

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

Etienne Ansotte, EC - Audiovisual Service

Nå kommer EUs minstelønn: Her er alt du må vite

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

Jan-Erik Østlie

LO raser over historisk togkontrakt

Leif Martin Kirknes

Snart avgjøres det om Peggy Hessen Følsvik kan forlenge sin periode som LO-leder

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

Tormod Ytrehus

Norske tog undertegnet den største avtalen i norsk jernbanehistorie


Flere saker