JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Farvel solidaritet?

– Når noen ber om hjelp, kunne vi i hvert fall stille opp på sympatiaksjoner. Det er mitt budskap, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.



01.10.2010
09:06
16.12.2013 14:12

jan.erik.ostlie@lomedia.no

Stadig flere selskaper blir globale, og arbeidstakerne mer mobile. Mens fagbevegelsen handler nasjonalt. Hvordan kan fagbevegelsen møte denne utviklingen? Dette var påstanden og spørsmålet Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) i går stilte.

I ørken og ser på stjernene?

Utgangspunktet var at senior- og AFI-forsker Ann Cecilie Bergene la fram resultater fra sin doktogradsavhandling med den lite tabloide tittelen ”Preaching in the Desert or Looking at the Stars? A Comparative Study of Trade Union Strategies in the Auto, Textile and Garment, and Maritime Industries”.

Dessuten var utreder Per Østvold, den tidligere lederen av Transportarbeiderforbundet, invitert til å kommentere Bergene.

Østvold har også ledet det Nordiske Transportarbeiderforbundet i åtte år og sittet samme antall år i styret for den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen. Han har altså solid bakgrunn for alltid egne meninger.

Fagforeningsturisme

Bergene tok utgangspunkt i Karl Marx og Friedrich Engels berømte verk fra 1848 – Det kommunistiske Manifest. Det slutter sånn: ”Workers of the world, unite” – arbeidere i alle land, foren dere. Men er det sånn i dag?

Via en del krumspring og begrepspresiseringer, kom hun på ekte forskervis fram til at det var så som så med fagforeningssolidariteten.

Hun viste snarere til begrepet ”Fagforeningsturisme”, det vil si internasjonale seminarer, møter og konferanser der store delegasjoner fra ulike land diskuterer og setter hverandre i stevne.

Bergene mente at det ofte på sånne arrangementer kan være et gap mellom ord og handling – ja, at de tilstedeværende synger Internasjonalen, og lar det bli med det.

Bergene mente også at det hun kalte ”kriminaliseringen av solidaritetsstreiker” er høyresidens store triumf over fagbevegelsen internasjonalt. Og stilte spørsmål om det er det nordiske trepartssamarbeidet som får våre nasjonale fagforbund til å virke som om de er seg sjøl gode nok.

Både og og

Østvold har som mange topptillitsvalgte i LO vært på mange internasjonale konferanser.

– Har det blitt mye fagforeningsturisme, Østvold?

– Noen møter er lite handlingsrettede, vi må tørre å innrømme det. Samtidig vil jeg også si det motsatte, nemlig at mange møter er svært nyttige og mye blir gjort. Jeg har møtt mange kampvillige mennesker som ønsker å gjøre noe, sier han, og roser samtidig Bergene for at hun har skrevet doktorgrad om dette temaet.

– Det er mange store ord – men får vi til noe? var hans utgangspunkt for sine kommentarer.

De fire friheter

Østvold trakk fram Mansour Osanloo, lederen for bussarbeidernes fagforening i Iran som har sittet fengslet lenge.

– Vi møter i det minste opp foran den iranske ambassaden i Oslo en gang i året. Kanskje er det dette som bidrar til at han fortsatt er i live, sier Østvold.

Han viser dessuten til bekvemmelighetsflagg-kampanjen som etter hans mening har ført til at sjøfolka har fått bedre vilkår, men likevel konstaterer han at ingen skip er flagget tilbake og med europeisk mannskap.

– Hvorfor? spør han, og lar spørsmålet stå ubesvart.

Eller var svaret de fire friheter? – svaret EU-domstolen har en tendens til å komme med når tariffsaker og spørsmål knyttet til sosial dumping reises.

EFS handlingslammet

I vedtektene til den Nordiske Transportarbeiderføderasjonen er det nedfelt en plikt til sympatiaksjoner.

Østfold forteller at sånne aksjoner er effektive og trekker fram den svenske LKAB-konflikten i 1994 og konflikten i British Airways i år som eksempler på dette. Han viser samtidig til at mange land har forbud mot sympatiaksjoner.

– Markedsliberalismen svekker fagbevegelsen. I hele Europa faller nå andelen fagorganiserte. Mest dramatisk i Øst-Europa natiurligvis, men også sterkt i sør.

Østvold mener at Den europeiske faglige samorganisasjon (EFS) er tilnærmet handlingslammet og dessuten møter intern motstand. Samtidig er utviklingen at forskjellene øker.

– I denne situasjonen er det vanskelig på nasjonalt nivå å mobilisere støtte for fagbevegelsen i andre land, sier Østvold, som mener vi for å forhindre sosial dumping burde hatt en nordisk tariffavtale for lastebilsjåfører.

Større internasjonalt ansvar

– Hvorfor faller andelen fagorganiserte i alle andre land enn i Norge?

– Dette er nok veldig bransjeavhengig. Særlig i den private tjenesteytende sektor er fallet dramatisk. Dette er vi nødt til å innrømme. Gjør vi ikke det, nytter det lite å snakke om internasjonal fagforeningssolidaritet, sier den tidligere lederen av Transportarbeiderforbundet.

Men hvor er det så vi vil?

– Først må vi ta ansvar i eget land. Her i Norge er vi priviligerte. Så må de internasjonale føderasjonene ta et større ansvar enn de gjør i dag – de må utvikle en motstrategi sånn at vi greier å slå tilbake de forskjellene som øker over hele Europa. Den europeiske faglige samorganisasjonen gjør ikke nok med dette i dag, sier Per Østvold.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.10.2010
09:06
16.12.2013 14:12



Mest lest

YTELSER: NTL-tillitsvalgt Svein-Arild GUllvåg vil ha slutt på kutt i Nav-ytelser.

YTELSER: NTL-tillitsvalgt Svein-Arild GUllvåg vil ha slutt på kutt i Nav-ytelser.

Tormod Ytrehus

Nav-ansatte vil ha slutt på kutt i ytelser: – Ingen blir frisk av at en tar fra dem pengene

Her står to sjåfører og endrer informasjon i et fraktedokument i forbindelse med bytte av tilhenger. Lastebilen og sjåføren som hentet fisken hos Mowi i Nord-Norge skulle egentlig krysset grensen og levert lasten i utlandet. I stedet blir den igjen i Norge. Tilhengeren overtas av et annet kjøretøy, som krysser grensen.

Her står to sjåfører og endrer informasjon i et fraktedokument i forbindelse med bytte av tilhenger. Lastebilen og sjåføren som hentet fisken hos Mowi i Nord-Norge skulle egentlig krysset grensen og levert lasten i utlandet. I stedet blir den igjen i Norge. Tilhengeren overtas av et annet kjøretøy, som krysser grensen.

Stein Inge Stølen

Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier

Elise Hauvik unner kollegene sine lønna de har, men synes det er urettferdig at hun tjener mindre.

Elise Hauvik unner kollegene sine lønna de har, men synes det er urettferdig at hun tjener mindre.

Marie von Krogh

Elise tjener mindre enn kolleger. Nå er hun provosert over lønnsøkningen hun har fått

MANGE LAVTLØNTE: Varehandelen er den største lavlønnsnæringen, men det er innenfor hotell og restaurant økningen av lavtlønte er størst.

MANGE LAVTLØNTE: Varehandelen er den største lavlønnsnæringen, men det er innenfor hotell og restaurant økningen av lavtlønte er størst.

Håvard Sæbø

Over 600.000 nordmenn tjener dårlig: – Jeg er ikke bare bekymret, men også provosert

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

Debatt

Signalet fra Equinor til andre aktører blir: Ulovlig innleie er helt ok, skriver Richard Storevik.

Signalet fra Equinor til andre aktører blir: Ulovlig innleie er helt ok, skriver Richard Storevik.

Håvard Sæbø

«Equinor driver med sosial dumping. Nå må selskapet rydde opp», skriver Richard Storevik

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Carina Arstad (49) kan strikke ved hjelp av en motorisert strikkemaskin. Her får hun litt hjelp av arbeidsleder Mikkel Hegna Eknes og ved siden av står gründer av Aurora verksted, Trine Dreyer.

Hanna Skotheim

På Aurora verksted får Carina (49) en ordinær arbeidshverdag samtidig som hun får den omsorgen hun trenger

Hege Haukeland Liadal har tidligere erkjent straffskyld for grovt uaktsomt bedrageri, men ikke grovt forsettlig bedrageri. (Arkivfoto)

Hege Haukeland Liadal har tidligere erkjent straffskyld for grovt uaktsomt bedrageri, men ikke grovt forsettlig bedrageri. (Arkivfoto)

Rogaland Arbeiderparti (pressefoto)

Bedrageritiltalt Ap-politiker får etterlønn fra Stortinget

I STREIKENS HUS: LO-lederen i prat med Cathrine Runhovde. – Vi mener at det er en veldig god pensjonsordning som ivaretar de viktigste prinsippene. Den er livsvarig og gjør ikke forskjell på kvinner og menn, sier Peggy Hessen Følsvik.

I STREIKENS HUS: LO-lederen i prat med Cathrine Runhovde. – Vi mener at det er en veldig god pensjonsordning som ivaretar de viktigste prinsippene. Den er livsvarig og gjør ikke forskjell på kvinner og menn, sier Peggy Hessen Følsvik.

Morten Hansen

Peggy møtte kulturarbeiderne: – De opplever at arbeidsgiverne legger til rette for streikebryteri

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Cathrine Kahrs

Bjørn Arild mener vi må bruke mindre fossil energi. Selv om det har ført til at han mister jobben

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

GIKK TIL SAK: Mehmet Karademir ble rammet av nedgang i flytrafikken og mistet jobben på Gardermoen.

GIKK TIL SAK: Mehmet Karademir ble rammet av nedgang i flytrafikken og mistet jobben på Gardermoen.

Jan-Erik Østlie

Mehmet ble sagt opp fra tralletjenesten på Gardermoen. Nå får han fem måneders etterlønn

Rønnaug Jarlsbo

Haaken (58): – Ikke alle vet at en skade du pådro deg på 80-tallet, kan gi rett til yrkesskadeerstatning

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten


Flere saker