JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: Godt jernbanebudsjett

Norsk Jernbaneforbund er fornøyd med at regjeringen foreslår mer penger til innkjøp av persontransport med tog. Jernbaneverket får også mer å rutte med, men nå begynner det å haste med å få i stand de viktigste strekningene.

oystein@lomedia.no

NJF gikk inn for å øke bevilgningen til statlige kjøp av persontransport med en halv milliard kroner, og ville ha Bratsbergbanen inn på statsbudsjettet igjen. Begge krav er etterkommet. Bevilgningen til offentlige kjøp øker med 472 millioner kroner, inkludert strekningen Notodden–Skien.

– Vi foreslo 16 millioner kroner til Bratsbergbanen spesielt, og midlene kom. Den totale økningen ble nesten 500 millioner, slik vi ønsket. Det er vi fornøyde med, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

For langsomt

NJF mente også at Jernbaneverket burde få 1 milliard mer enn i 2010, og at alt burde gå til drift og vedlikehold. Veksten er nesten innfridd, hvis investeringene trekkes inn.

– Regjeringen fortsetter å følge opp Nasjonal transportplan, og legger fram nok et veldig godt budsjett, sier Brunborg.

Han mener imidlertid det er et tankekors at med dagens tempo går det mange år før intercity-triangelet Halden–Lillehammer–Skien er ferdig opprustet.

– Det trengs investeringer langt over det som ligger i budsjettet hvis alle strekningene skal bli ferdige raskere. Noe man må vurdere etter hvert er å gjøre ferdig en og en strekning, mener Brunborg.

Dårlig tid

NSB har lovet et nytt og bedre togtilbud i 2012. Nå begynner det virkelig å haste med forberedelsene, mener NJF.

– Det er sagt så mye fra alle hold at dette skal være oppe og gå i desember 2012 at alt må fungere fra første dag. Skal NSB klare å oppfylle den nye ruteplanen, må Jernbaneverket se på hva som trengs i tillegg til de bevilgningene som ligger i dagens budsjettforslag. Hvis etaten ikke har avklart dette allerede må den gjøre det, og så få nødvendige ekstra midler i revidert nasjonalbudsjett 2011, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse

Flere saker

Annonse