JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Å lære av de verste

bokomslag

oystein.braathen@lomedia.no

Hva har oppsplitting og konkurranseutsetting gjort med jernbanen? Det er ett av flere spørsmål heftet «Avsporing» prøver å besvare.

«Tenk hvis vi kunne fått Bjørn Kjos og Norwegian ned på bakken for å kjøre tog. De har virkelig spisskompetanse når det handler om å transportere store menneskemengder». Uttalelsen kom fra Øyvind Halleraker, daværende samferdselspolitisk talsmann for Høyre, under et seminar partiet arrangerte i februar 2013. Etter dette har Norwegian fått sterk kritikk for sin behandling av passasjerer når det oppstår forsinkelser.

Sitatet er gjengitt i den ferske pamfletten «Avsporing», utgitt på Forlaget Manifest. Forfatteren har sett på tilstanden i Sverige, Europas mest liberaliserte jernbanemarked, og i Storbritannia. I Sverige har oppsplittingen gitt et dårligere tilbud, særlig hvis det oppstår forsinkelser eller innstillinger. Operatørene tar ikke med passasjerer fra konkurrenter, og billetter er kun gyldig hos selskapet de er kjøpt.

Pendlerforeninger og forbrukerorganisasjoner i Storbritannia viser til at prisene både på månedskort og enkeltbilletter ligger på topp i Europa, og at økningen har vært tre ganger høyere enn britisk gjennomsnittslønn i perioden 2008-2012.

Frankrike går motsatt vei. I et forslag fra oktober 2012 går regjeringen inn for å samle togdrift og infrastruktur igjen. Og Sveits har ett selskap som eier skinnegang og sørger for tilbudet til de reisende.

For å belyse norske forhold har Søraunet Wangberg intervjuet to i NJF. Nestleder Jane Brekkhus Sæthre og energimontør Baard Thorkildssen, nestleder i Elektropersonalets landsråd og leder av Oslo-foreningen, forteller om erfaringene fra henholdsvis CargoNet og Jernbaneverket. Oppsplitting og innføringen av nye regnskapsmetoder har ikke vært til fordel verken for godstrafikken eller infrastrukturen.

«Avsporing» gir en lettlest orientering om situasjon i dag, og antyder hvordan framtida kan bli dersom markedskreftene får styre utviklingen.

Bok:

Ida Søraunet Wangberg:

Avsporing

Forlaget Manifest 2014

Annonse
Annonse

Bok:

Ida Søraunet Wangberg:

Avsporing

Forlaget Manifest 2014