JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Res Publica

Bil til besvær

Ulrik Eriksen:
Et land på fire hjul
Res Publica 2020



16.10.2020
19:50
16.10.2020 19:50

jan.erik@lomedia.no

En bok om bilen og bilismens utvikling – er det skrevet før? Neppe. I hvert fall ikke på norsk. Så kan det diskuteres om bilen er kultur eller ukultur, men historien om den er i hvert fall en form for kulturhistorie. En moderne sådan. Forfatteren Ulrik Eriksen, opphavsmannen bak sakprosaboka «Et land på fire hjul», skriver blant annet følgende i bokas epilog:

«Hver nordmann sitter hver dag 40 minutter bak et ratt. Det er snarere et forfallstegn, enn et skinnende håp om en bedre fremtid. Bil og bilbruk er så dypt sammenvevd i livene våre at vi vanskelig kan fri oss fra det. Vi bruker mer penger på bil, har flere biler per innbygger, kjører lengre enn noensinne. Byene våre, boligene våre, fritiden vår og arbeidsplassene våre forutsetter for mange at de eier en bil. Begrensning på bilbruk oppleves som et angrep på distriktene, folk flest, den enkeltes integritet og de uføres bevegelsesfrihet.»

Så, ja da, dette er ikke noen nøytral forskningsrapport om bilens utvikling – Eriksen markerer høylytt sitt syn. Det betyr ikke at han med denne boka nødvendigvis vil bilen til livs, men teksten problematiserer mer enn den forherliger – den påpeker flere av bilen og bilismens ulemper og dårlige konsekvenser enn dens åpenbare fordeler. Og etter mitt skjønn gjør dette absolutt ingenting. Bilens forsvarere er mange, de er sterke – de har for så vidt hatt retten, politikerne og utviklingen på sin side. De har venner i hopetall.

For denne boka er en historisk framstilling av bilen og bilismens vekst. Uten dens fall. Som i det siterte avsnittet fra bokas epilog – det blir bare flere og flere biler. På verdensbasis og her hjemme. Nå konsentrerer riktig nok Eriksen seg mest om bilens framvekst i Norge, og særlig i de tre største byene våre: Oslo, Bergen og Trondheim. Men han tar noen avstikkere til USA også, privatbilismens hjemland. For også dette fenomenet – som de fleste andre som på godt og ondt har kommer rekende til Europa – har sitt opphav over there.

Eriksen trekker altså linjene fra USA, men drar ikke den sammenligningen for langt. USA er jo som kjent usammenlignbart med så mye, og når det gjelder det meste, men en del av den implisitte bilideologien er åpenbart importert fra kapitalismen og «frihetens» hjemland.

Bilen utbredelse starter sin historie i vårt land i begynnelsen av forrige århundre. Og den er naturlig nok et rikmannsfenomen. Skjønt, det tok ikke veldig lang tid før «gud og enhver mann» gjerne skulle eie en bil. Det ga nemlig status, det ga naboen noe å tenke på. Og til slutt ga det også en form for frihet. Du kunne reise hvor du ville, når du ville. Med velstandsutviklingen fikk svært mange av oss råd til å eie både og flere biler.

Det mest oppsiktsvekkende og interessante med denne boka er at Eriksen trekker inn hvordan sentrale kapitalkrefter og andre politiske interessenter driver en intens lobbykamp til fremme av privatbilismens interesser. Som regel på bekostning av kollektivtransporten – særlig den skinnegående varianten. Hva dette har betydd for byutviklingen av våre største byer, får forfatteren godt fram gjennom denne boka. Det er nesten så en kan bli rørt over at vi fortsatt har noe så arkaisk som trikk og tog her til lands. For ikke å snakke om bybanen i Bergen, et ganske moderne fenomen som bruker så lang tid fra flyplassen til bysentrum at det halve kunne vært mer enn nok. Men det er det ikke, verken for Eriksen eller for de som følger ham sånn noenlunde ideologisk.

I den siste tida har et nytt argument kommet inn med styrke i debatten om bilens gleder og sorger – forurensningsspøkelse. For det er jo ikke bare sånn at bilen dreper, for eksempel de myke trafikanter som gående og syklende – nei, bilen ødelegger lufta vi puster i også. Og hva skjedde da når dette ble påfallende nok for folk flest og alle de som ikke stemmer på Fremskrittspartiet? Jo, de fant ut at noe måtte gjøres – drivstoffet måtte legges om til noen annet enn bensin og diesel. Hva med elektrisitet? Og sånn har det blitt. Og dermed bare vokser og vokser bilparken. Og det som Eriksen kaller for motorfolket – og det er ikke et spesielt positivt ladet ord – har det fortsatt akkurat som det ønsker.

Dette er blitt en fin bok for alle oss som til tider ønsker oss bilen dit peppern gror. Og forfatterens syn er både etterrettelig og saklig argumentert for. Skjønt, her dukker bokas eneste lyte opp. 40 sider med fotnoter i ei bok med en brødtekst så vidt over 200 sider er altfor mye. Og i tillegg er nesten hver eneste fotnote spekket med en mengde ny informasjon sånn at du hele tida som leser blir forstyrret av å måtte bla deg bakover for å få med deg tilleggsinfoen. Jeg kommer aldri til å slutte å påpeke sånne leserovergrep. Fotnoter bør primært være referanser til verk eller sitater der informasjon er hentet fra, ikke nye innlegg og presiseringer. Bøker mellom to permer er noe annet en doktoravhandlinger skrevet for nerder på Blindern eller dalstroka der omkring. Dette er også et forlagsansvar om de ønsker at boka skal bli lest sånn noenlunde sammenhengende.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.10.2020
19:50
16.10.2020 19:50



Mest lest

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Erlend Angelo

Ikea-ansatte får mer enn en månedslønn i bonus. Men tillitsvalgte Kateryna jubler ikke

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

Morten Hansen

Sjekk lønnshoppet for statsansatte

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Statsminister Erna Solberg (H).

Statsminister Erna Solberg (H).

Jan-Erik Østlie

Faktasjekk: Nei, en vanlig familie får ikke 14.000 i skattelette med årets forslag til statsbudsjett

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

Morten Hansen

Dette ble partene i statsoppgjøret enige om

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

Sissel M. Rasmussen

– To år på rad har de lavest lønnede kommet dårligst ut. Det er uaktuelt å godta neste år


Flere saker