JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Heidi Kvalø Engelund

Havets helter




21.01.2014
12:00
03.11.2015 10:11

jan.erik@lomedia.no

Ingen skal ta fra Jon Michelet æren for hans enorme salgssuksess med romanene om krigsseilerne – de selger visst nok som «varme hvetebrød» i norske bokhandlere og bokklubber. Michelet er en forteller, han er folkelig og sjøens menn (og noen få kvinner) er et tema med solid appell. Vi er mange som har en krigsseiler i familien. Ofte er disse våre helter. Historiene om konvoifart, død og fordervelse er mange, og vi blir aldri lei av å høre om dem heller. Eller om You never walk alone, solidarity forever og Anna Lovinda.

I Michelets andre bind i romanserien «En sjøens helt. Skytteren» er hovedpersonen Halvor Skramstad den samme som i første bind, men båten han seiler på er en annen. Hans første båt M/S Tomar forliste etter en torpedering ved Island og dannet den dramatiske avslutningen på første bind – nå har han som lettmatros mønstret på tankskipet M/T Iberia. De seiler fortsatt i konvoi, og Skramstad – en svært moden 19 åring fra Rena – er still going forelsket i irske Muriel Shannon, fast stasjonert i den viktige havnebyen Liverpool. Michelets love story-evner vil sikkert glede mangt et porøst svigermorhjerte. For som så mange ganger tidligere i sitt forfatterskap viser også forfatteren i denne boka sitt vide spenn, han kan være macho i det ene øyeblikket, for å slå over i ren nostalgisk romantikk og bløthjertethet i det andre. Dette stemmer i hvert fall bra med myten vi som aldri har seilt til sjøs har av den vaskeekte norske sjømann. Hard og tøff utenpå der han står på dekk med storm og ruskevær piskende mot det strie skjegget, men myk som ei barnerumpe når tankene vendes mot de der hjemme. Denne dualiteten har Michelet godt grep om. Og mye, mye annet.

For livet på havet kjenner han ikke bare gjennom eget levd liv, han har også gjort grundige studier der forhåndskunnskapen mangler. Og sånn skal det være, også romaner basert på historiske hendelser skal være «korrekte» om de skal bevare sin troverdighet. For en legmann er det ikke mulig «å ta» Michelet på faktafeil. Dessuten er han redelig når han forteller leseren hva som er fiksjon og hva som er fakta.

Min viktigste innvending mot Michelets andre bind av krigsseilerromanen er at han til tider blir for belærende. Ikke i den forstand at han viser arroganse overfor leseren med alle sine kunnskaper om livet til sjøs, men mer at denne oppvisningen av kunnskap «dreper» en del av fortellingen, den ødelegger noe av drivkraften i selve storyen. Til tider blir dermed romanen ganske stillestående og i et action-perspektiv nærmest litt kjedelig. Michelet er absolutt på sitt beste i de partiene der fortellingen har driv, der det er vind i seilene, der skute og story fosser fram og bølgene tårner seg opp som tilsynelatende uløselige problemer. Med sin for så vidt forståelige trang til å ramme inn verket sitt i et vell av faktastoff av mer saklig art, blir det for få av disse stormkastene. Storyen blir litt død. Og det er synd. For jeg savner at Michelets overbevisende kunnskaper og engasjement for de historiske omstendighetene på Atlanterhavet i 1940 var noe bedre og mer smidig integrert i den oppdiktede fortellingen. Da hadde vi fått mer show it, og ikke så mye tell it. Så sjøl om Michelet åpenbart ønsker å dikte, så kan det virke som han setter så store krav til «korrektheten» i det han skriver om at noe av det typisk romanaktige forsvinner på veien. Fortellingen blir båndlagt av en frykt for å bli tatt med buksa nede. Skipperskrøner er en ting som er fint å ha med seg på fest, men ikke noe Michelet ønsker å pynte seg med i romanens drakt. Denne problemstillingen bør han – og eventuelt forlaget – tenke nøyere gjennom i de neste bindene av «En sjøens helt». For det kommer minst ei bok til, forteller ryktene. Og det ligger politisk sprengstoff innen synsvidde – ja, rett foran baugen. Stikkord: Nortraships hemmelige fond, et fond der krigsseilernes innsats under krigen skulle ligge å godgjøre seg økonomisk med renter og renters rente. Og til utbetaling da krigen var over. Sånn ble det imidlertid ikke, men det er en helt annen historie som vi får vente med å lese. For Jon Michelet kan den historien også.

Jon Michelet:

En sjøens helt. Skytteren

Oktober 2013

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.01.2014
12:00
03.11.2015 10:11



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?


Flere saker